حقوق بشر آمریکایی ابزار سیاسی برای برخورد با مخالفین آمریکا است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حقوق بشر آمریکایی به‌عنوان ابزار سیاسی برای برخورد با دولت‌های مستقل و مخالفین آمریکا استفاده می‌شود لذا داد: با تبیین و کالبدشکافی مسائل حقوق بشری می‌توان جامعه ایرانی را مصون ساخت.

عباس خامه‌یار، کارشناس روابط بین‌الملل، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی پیرامون حقوق بشر آمریکایی گفت: بحث حقوق بشر در اندیشه‌های مختلف از دیرباز به‌عنوان موضوع انسانی در همه جوامع به گونه‌های مختلف مطرح است و نباید این مسئله را نادیده گرفت که از منظر تمام ملیت‌ها اهمیت دارد.

وی افزود: هر چند غربی‌ها حقوق بشر را سازماندهی کردند؛ ولی نباید تصور کرد دنیای غرب و تاریخ معاصر مبتکر مقوله حقوق بشر به شکل امروزی است.

کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه از گفتار تا عمل در مورد حقوق بشر در غرب فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد اظهار کرد: با زیبایی به حقوق بشر پرداخته می‌شود؛ ولی اگر قرار باشد مصادیق را کالبدشکافی کنیم ابزار خوبی برای سرکوب، استبداد و استثمار در اختیار غربی‌ها بوده است.

وی افزود: آمریکا و هم‌پیمانانش بدترین جنایت‌ها را به نام حقوق بشر علیه ملت‌ها انجام دادند و در چارچوب توافق با کشورهای مدعی حقوق بشر در حال ارتکاب جنایاتی هستند.

تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ضمن اعلام این مطلب که آمریکایی‌ها از نظر سوءاستفاده از بحث حقوق بشر پیش‌گام است ادامه داد: اگر سرخ‌پوست‌ها و ویتنام بگذریم، مصادیق جدید در زندان‌های آمریکایی‌ها در عراق مشهود است هرچند اعلام کردند در قالب موضوع حقوق بشر وارد عراق شدند و وحشیانه‌ترین جنایات را در همین زندان‌های آمریکا مرتکب شدند.

وی افزود: قوانین آمریکا اجازه این اقدامات وحشیانه را نمی‌دهد و در سرزمین‌های دیگر مانند افغانستان و عراق این جنایات را مرتکب می‌شوند.

خامه‌یار تشریح کرد: آمریکا از نظام‌های استعماری حمایت کردند و هیچ محکومیتی راجع به این جنایات آشکار نشان ندادند و بسیاری از این جنانیت کاران به عضویت فعال سازمان‌های حقوق بشری درآمدند و این نشان‌دهنده دروغ و تزویر حقایق است.

وی با اشاره به اینکه همه ارکان حقوق بشر در سایه جنگ‌های آمریکا در سودان و عراق و افغانستان از بین رفته است افزود: وضع آمریکا و غرب در اجرای متعهدانه به حقوق بشر آشکار است.

کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: برخورد ایران با مسائل حقوق بشر عمیق نبوده و برخوردها سطحی و مناسبتی شده است و این آفت برنامه‌ها در مسائل کلان جامعه امروز است.

وی افزود: حقوق بشر بحث ماندگار و مستمر جهانی است و باید به‌صورت روزانه کالبدشکافی شود تا دروغ‌پردازی‌ها و تزویرها نشان داده شود و افکار عمومی در این زمینه حساس شوند.

تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی گفت: برخی سازمان‌های بین‌المللی وابستگی به نهادهای رسمی جهانی ندارند و واکنش‌هایی دیده می‌شود؛ لذا باید تعامل با این نهادها داشته باشیم تا باور و همکاری در این زمینه صورت بگیرد.

وی افزود: امپراتوری رسانه‌ای در اختیار مدعیان حقوق بشری هستند و حقایق را معکوس جلوه می‌دهند و مقابله و زبان رویارویی و جهاد تبیین را باید به‌درستی اعمال کنیم و مناسبتی ندانیم.

خامه‌یار با تأکید بر ضرورت تبیین حقوق بشر آمریکایی اظهار کرد: شاهد جنایات چند صدهزار نفر تکفیری در سوریه و مرزهای این کشور بودیم که حامیان این جنایات و منابع امکانات کشتار مردم باید مشخص شود.

وی با بیان اینکه جنایات کلان غربی ها در پوشش اقدامات سیاسی صلح جویانه باید تبیین شود افزود: عادی‌سازی روابط بین اعراب و اسرائیل تحت پوشش های دروغین دینی قرار است برقرار شود؛ اما تاکنون در سطح ملت ها و فرهنگ عادی سازی صورت نگرفته است و مردم به شدت برخورد دارند.

کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: با تبیین و کالبدشکافی مسائل حقوق بشری می‌توان جامعه ایرانی را مصون ساخت.

وی افزود: در ادبیات امریکایی خیلی از ترورها توسط منافقین صورت‌گرفته و برخورد آمریکا با منافقین و سازمان تروریستی سیاسی بوده است.

تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: مراکز قضایی آمریکا نسبت به تروریستی بودن سازمان منافقین اقرار داشتند؛ اما به دلیل دشمنی با ایران استفاده سیاسی از منافقین دارند.

وی افزود: حقوق بشر به‌عنوان ابزار سیاسی برای برخورد با دولت‌های مستقل و مخالفین آمریکا استفاده می‌شود.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می‌شود.

شبکه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت کنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

 
خبرنگار : وحید فکری