برگزاری مانور نظامی اخیر تایوانی‌ها، آن هم با دستور کار شبیه‌سازی جنگ اوکراین، مورد توجه بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل قرار گرفته است. کلیت برگزاری این مانور نشان می‌دهد که تغییری در دستور کار کلان راهبردی و امنیتی واشنگتن و متحدانش درخصوص خلق گره‌های کور راهبردی در شرق آسیا به‌وجود نیامده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اکنون پیونگ یانگ و تایوان به دونقطه کانونی مداخله‌گرایی سلبی دوکشور آمریکا و انگلیس در محیط پیرامونی پکن تبدیل شده و حتی هشدار برخی بازیگران اروپایی ناتو مانند فرانسه نیز آنها را از این روند باز نداشته است! 

   

صورت مسأله چیست؟

علی‌رغم هشدارهای کره‌شمالی، ارتش کره‌جنوبی از ورود دومین زیردریایی اتمی آمریکا به این کشور باهدف قدرت‌نمایی برای پیونگ‌یانگ خبر داد. مرحله دوم سی‌ونهمین رزمایش نظامی سالانه تایوان، موسوم به «هانگوانگ» در این جزیره آغاز شد و قرار است در جریان آن مقابله با محاصره احتمالی چین بر این منطقه تمرین شود. نیروهای مسلح این جزیره در رزمایش نظامی سالانه خود، تجربه‌های جنگ اوکراین با روسیه را برای مقابله با هرگونه تهاجم احتمالی چین شبیه‌سازی می‌کنند. در جریان این رزمایش نظامی، نیروهای مسلح تایوان با استفاده از تجربه جنگ روسیه و اوکراین، اطمینان یافتن از تداوم کار پست‌های فرماندهی در برابر حمله دشمن را تمرین خواهند کرد. در مرحله اول رزمایش هانگوانگ که از سال۱۹۸۴ به‌صورت سالانه و در حوزه‌های دریایی، هوایی و زمینی برگزار می‌شود، نیروهای مسلح تایوان تمرینات فرماندهی و ستاد را در قالب شبیه‌سازی رایانه‌ای انجام دادند.

   

از تایوان تا پیونگ‌یانگ 

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به‌ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند. در این میان، مقامات آمریکایی مدعی‌اند که چینی‌ها به‌واسطه فرسایشی شدن جنگ اوکراین و مشاهده حمایت‌های غرب از کی‌یف، هرگز گزینه حمله به تایوان را فعلا عملیاتی نخواهند کرد. این آدرس غلط در حالی از سوی آمریکا به تایوانی‌ها مخابره شده که قبلا مقامات کاخ سفید و ناتو نیز خطاب به اوکراینی‌ها مدعی شده بودند حمله‌ای از سوی روسیه به این کشور صورت نمی‌گیرد! با این حال اکنون اوکراین تبدیل به زمین سوخته‌ای شده که خبری از عضویت آن در ناتو و اتحادیه اروپا نیز نیست! در چنین شرایطی بازی مستقیم تایپه در زمین دوعضو مداخله‌گر ناتو در شرق آسیا (آمریکا و انگلیس) نوعی خودکشی امنیتی و راهبردی محسوب می‌شد.

   

تحرکات موازی آمریکا در شرق آسیا

در کنار برگزاری رزمایش اخیر در تایوان، نمی‌توان از تحرکات دیگر آمریکا در شرق آسیا غافل شد. همان‌گونه که اشاره شد، یکی از نقاط کانونی این تحرکات در شبه جزیره کره است. اخیرا در ادامه اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در شبه‌جزیره کره، ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد که یک زیردریایی اتمی آمریکایی وارد کره‌جنوبی شده است که این دومین استقرار یک دارایی نیروی دریایی آمریکا در شبه‌جزیره کره محسوب می‌شود که در ماه جاری میلادی در این منطقه و با هدف نمایش قدرت برای مقابله با آنچه که تهدیدات اتمی کره‌شمالی توصیف شده، مستقر می‌شود. براساس این گزارش، زیردریایی «یواس‌اس آناپلیس» درست یک هفته پس از پهلو گرفتن زیردریایی «یواس‌اس کنتاکی» در بندر بوسان، وارد بندر جزیره جیجو شد. کنتاکی اولین زیردریایی هسته‌ای آمریکا است که از دهه۱۹۸۰ تاکنون وارد کره‌جنوبی شده و از سوی دیگر کره‌شمالی  نیز با آزمایش موشک‌های بالستیک و کروز، نشان داد  که قادر است علیه کره‌جنوبی و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا که در منطقه مستقر شده، حملات اتمی صورت دهد. در بازه زمانی میان استقرار این دو زیردریایی، وزیر دفاع کره‌شمالی هشدار داد که پهلو گرفتن کنتاکی در کره‌جنوبی می‌تواند زمینه را برای کره‌شمالی به منظور استفاده از سلاح اتمی علیه این زیردریایی فراهم آورد.

بحران‌های خودساخته

علی‌رغم هشدارهای پیاپی کره‌شمالی، آمریکا و کره‌جنوبی رزمایش‌های نظامی مشترک خود را گسترش داده و ایالات متحده اخیرا تجهیزات راهبردی چون بمب‌افکن‌ها، ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌های خود را در شبه‌جزیره کره مستقر کرده است تا در مقابل کره‌شمالی قدرتنمایی کند. کره‌شمالی نیز از سال۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۱۰۰موشک مختلف آزمایش کرده است اما بسیاری از استراتژیست‌های آمریکایی از جمله هنری کسینجر و فوکویاما طی ماه‌های اخیر نسبت به تشدید تقابل واشنگتن و پکن و تبدیل شدن به خمیرمایه جنگی تمام‌عیار در سطح جهانی هشدار داده‌اند: این‌که آمریکا عملا قدرت کنترل و مدیریت بحران‌های خودساخته در مناطق گوناگون جهان را ندارد...

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل روزنامه جام جم