یک سخنگوی دولت محلی کاتالونیا از انتشار نتایج اولیه همه‌پرسی استقلال این منطقه خبر داد و گفت، حدود ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی رأی به جدایی از اسپانیا داده‌اند.

نتایج اولیه همه‌پرسی کاتالونیا: رأی «آری» ۹۰ درصدی به جدایی از اسپانیا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
یک سخنگوی دولت محلی کاتالونیا از انتشار نتایج اولیه همه‌پرسی استقلال این منطقه خبر داد و گفت، حدود ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی رأی به جدایی از اسپانیا داده‌اند.

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از روزنامه گاردین، خوردی تورول، سخنگوی دولت محلی کاتالونیا امروز (دوشنبه) اعلام کرد، ۹۰ درصد از ۲.۲۶ کاتالانی که در این همه‌پرسی شرکت کرده بودند، به استقلال این منطقه خودمختار و جدایی آن از اسپانیا رأی «آری» داده‌اند. تعداد واجدین شرایط شرکت در این همه‌پرسی ۵.۳ میلیون تن اعلام شده است.

این سخنگو خاطرنشان کرد، حدود هشت درصد از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی رأی «نه» داده‌اند و باقی‌مانده آرا ممتنع یا باطل بوده است.

وی تصریح کرد، حدود ۱۵ هزار رأی باقی مانده که در حال شمارش است.

مقام‌های کاتالان میزان مشارکت در این همه‌پرسی را ۴۲ درصد اعلام کرده‌اند. تورول اظهار کرد، بر اساس برآوردها، مجموعاً حدود ۷۷۰ هزار رأی به دلیل ناآرامی‌ها و درگیری‌ها هنگام شمارش قابل دسترس نبوده‌ است. وی افزود: ۴۰۰ مدرسه که برای اخذ رأی در نظر گرفته شده بودند، پلمب شدند و آرا به سرقت رفت.

کارلوس پوجدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا در صفحه توییتر خود از این نتایج استقبال کرده است.

روزنامه گاردین همچنین گزارش داد، شماری از تشکل‌ها و انجمن‌های کاتالان خواهان اعتصاب و تظاهرات مردمی در کاتالونیا در اعتراض به «تعرض به حقوق و آزادی‌های افراد» در جریان برگزاری متشنج این همه‌پرسی شده‌اند.

وی پیش از این گفته‌ بود: شهروندان کاتالونیا حق داشتن حکومتی مستقل به شکل یک جمهوری را به دست آوردند.

انتشار این نتایج در حالی صورت می‌گیرد که ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا در یک سخنرانی تلویزیونی درباره این همه‌پرسی گفت: در حال حاضر می‌توانم به صراحت چیزی را که همگی می‌دانید و شاهد بوده‌اید، به شما بگویم. امروز ما رفراندومی برای خودمختاری در کاتالونیا نداشتیم. آنچه رخ داد، تلاشی برای بر هم زدن نظم و آرامش کشور بود.