نتانیاهو پس از تحت فشار قرار گرفتن از جانب دستگاه قضایی و احزاب چپ، اقدام به متهم کردن رقبای خود مبنی بر تلاش آنان در تخریب چهره خود کرده است.

شگردهای نتانیاهو برای دور زدن پرونده فساد مالی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فساد در عالی ترین سطح مقامات رژیم صهیونیستی امر تازه ای نیست. محکومیت موشه کاتساو، هشتمین رئیس جمهور رژیم صهیونیستی در 22 مارس 2011 به هفت سال زندان به جرم تجاوز به عنف و همچنین محکومیت ایهوت اولمرت دوازدهمین نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سال 2014 به 27 ماه حبس به جرم فساد مالی از جمله نمونه های این مسئله بوده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی رژیم جعلی اسرائیل نیز از جمله عالی ترین مقام رژیم صهیونیستی است که از ژانویه 2017 به فساد مالی متهم شده و اکنون در مقطع کشمکش بین نتانیاهو و دستگاه های قضایی رژیم صهیونیستی در این خصوص قرار داریم.

نتانیاهو برای برون رفت از بحران فساد مالی، تلاش هایی را در یک سال گذشته انجام داده است که در یادداشت حاضر، ابتدا تاکتیک های به کار گرفته شده در این راه اشاره کرده و سپس برنامه های آتی احتمالی نتانیاهو در راستای گریز از بحران مذکور را مورد بررسی قرار می گیرد. البته باید متذکر شد که اقدامات مطرح شده در ذیل بیشتر در سطح تحلیل و گمانه زنی بوده و اینگونه نیست که مطالب ارائه شده بر اساس برنامه های اعلانی نتانیاهو و حزب وی برای دور زدن بحران فساد مالی بوده باشد.

تاکتیک های به کار گرفته شده

1. ایجاد چالش امنیتی : «امنیت» از جمله مقوله هایی است که برای جامعه صهیونیستی از اولویت ویژه ای برخوردار بوده و این جامعه به علت گذر از تاریخ پرماجرای یهود و به دلیل ماهیت نژادپرستانه آن، همواره به تک قهرمانان ملی خود دل بسته است. بنیامین نتانیاهو پس از دیوید بن گوریون از جمله شخصیت های صهیونیستی است که از نگاه جامعه روان گسیخته اسرائیلی به عنوان منجی مطرح است. نتانیاهو با آگاهی از وجود فوبیای نابودی در ذهن جامعه اسرائیل (که البته خود وی از اصلی ترین ایجاد کنندگان این فوبیا بوده) به راحتی توانسته در شرایط مختلف با ایجاد فضای ملتهب با فلسطینیان و کشورهای پیرامون، پیروز رقابت های انتخاباتی شود. مانورهای کلامی نتانیاهو در خصوص بحث هسته ای ایران در چند سال گذشته و متعاقبا القای این فرضیه که اگر نتانیاهو نباشد، جامعه صهیونیستی در مقابل تهدیدات ایران تنها خواهد ماند از جمله مصادیق این تاکتیک است. در یک سال گذشته اسرائیلی ها و در رأس آن ها نتانیاهو پنج چالش امنیتی را در مقابل جامعه صهیونیستی مطرح می کند:

الف) بزرگنمایی خطر حضور ایران در سوریه (بلندی های جولان)؛ نتانیاهو در دیدارهای سه ماهه گذشته خود با دونالد ترامپ، ولادیمیر پوتین، گوترش دبیر کل سازمان ملل و غیره به صورت کاملا هدفمند بر این فرضیه اصرار داشته که ایران به دنبال تثبیت موقعیت نظامی خود در بلندی های جولان و ایجاد جبهه شمالی علیه اسرائیل از این منطقه است.

ب) تقویت شایعه جنگ قریب الوقوع اسرائیل با حماس و حزب الله؛ مقامات اطلاعاتی- امنیتی اسرائیل در شش ماهه گذشته به صورت هماهنگ اعلام می کنند که ارتش اسرائیل خود را برای جنگ فراگیر با حماس و حزب الله آماده می کند. در این راستا نیز ارتش اسرائیل مانوری نظامی در ماه های گذشته (که از آن به عنوان بزرگترین مانور نظامی اسرائیل در 20 سال گذشته یاد شده) برگزار کرده تا شایعه جنگ را هر چه بیشتر تقویت کند.

ج) ایجاد فضای شبه جنگ با سوریه؛ اسرائیل در دو سال گذشته حملات هوایی محدودی را به مواضع ارتش سوریه انجام داده و مقامات صهیونیستی مدعی هستند که از طریق این عملیات ها به دنبال مهار محور مقاومت از سمت سوریه هستند.

د) بحران های میدانی در قدس؛ فرضیه ای مطرح است مبنی بر اینکه حوادث یک سال گذشته قدس بویژه قیام قدس در اواسط سال 2017 ریشه در یک طراحی داخلی (صهیونیستی) داشته است.

مجموع این چالش های امنیتی به تثبیت جایگاه نتانیاهو در جامعه صهیونیستی انجامیده و وی از این چالش ها در راستای منافع سیاسی و حزبی خود از جمله تقلیل بحث فساد مالی بهره کافی را برده است، به طوریکه نظرسنجی های انجام گرفته در سطح جامعه صهیونیستی در یک سال گذشته حاکی از روند صعودی محبوبیت نتانیاهو و حزب لیکود بوده است.

 

2 . فرافکنی در داخل: نتانیاهو پس از تحت فشار قرار گرفتن از جانب دستگاه قضایی و احزاب چپ، اقدام به متهم کردن رقبای خود مبنی بر تلاش آنان در تخریب چهره خود کرده است. وی مدعی است که رسانه های اسرائیلی و برخی از شخصیت های احزاب چپ به دنبال سرنگونی وی و حزب لیکود بوده مطرح شدن اتهامات فساد مالی را طراحی این جریانات دانسته است. نتانیاهو حتی یسرائیل کاتص، وزیر حمل و نقل کابینه خود را متهم کرده است که با سوء استفاده از پرونده فساد مالی به دنبال تصدی پست نخست وزیری است. روزنامه یدیعوت آحرونوت در خبری ادعا کرد که یکی از روزنامه نگاران این روزنامه که بحث فساد مالی نتانیاهو را پیگیری می کند از جانب برخی اعضای وابسته به حزب لیکود مورد تهدید ایمیلی قرار گرفته است. هفته گذشته رئوین ریولین رئیس جمهور رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از نتانیاهو او را به تلاش جهت سیاسی کردن نهادها و دستگاه های دولتی اسرائیل و غیرقانونی جلوه دادن دیوان عالی متهم کرد. همچنین نتانیاهو با به خیابان کشاندن طرفداران خود تلاش کرد تا با فرافکنی ادعا کند که افرادی در داخل اسرائیل به دنبال حذف وی از صحنه سیاسی هستند.

3. پاک کردن صورت مسئله: اخیرا نتانیاهو و حزب لیکود به دنبال تغییر در قوانین مجازاتی هستند. ماه گذشته برخی از اعضای ارشد حزب لیکود که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند که در صورت صدور کیفر خواست علیه نتانیاهو در پرونده فساد مالی، تلاش خواهند کرد تا نتانیاهو را مجبور به استعفا کنند و فرد دیگری را از این حزب جایگزین وی کنند. در این راستا تعدادی از اعضای حزب لیکود در کنست به دنبال ارائه لایحه ای هستند که به موجب آن نخست وزیر در حین خدمت شامل قوانین مجازاتی نشود. این مسئله نشان می دهد که حزب لیکود به رهبری نتانیاهو به دنبال تغییر قوانین مجازاتی در اسرائیل به نفع خود است. شاید همین مسئله باعث شده است تا رئیس جمهور رژیم صهیونیستی در نطقی آشکار از برنامه های نتانیاهو در این رابطه انتقاد کند.

4. فعال کردن سیاست خارجی ؛ حدود یک سال است که اسرائیل وزیر امور خارجه نداشته و نتانیاهو به شخصه امور این وزارت خانه را به عهده دارد. این مسئله از دیگر مصادیق تلاش نتانیاهو برای پررنگ کردن حضور خود در عرصه سیاست خارجی است، تا بلکه بتواند با فعال کردن سیاست خارجی اسرائیل توجهات داخلی را از پرونده فساد مالی خود به حاشیه براند. آشکار سازی طرح عادی سازی روابط با کشورهای عربی به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس، حضور بی سابقه در آفریقا، حضور بی سابقه نخست وزیر هند در اسرائیل، حضور بی سابقه متوالی نتانیاهو در روسیه، حضور بی سابقه نتانیاهو در کشورهای اروپای شرقی و حضور بی سابقه نتانیاهو در آمریکای لاتین از جمله فعالیت های میدانی نتانیاهو در عرصه سیاست خارجی بوده است تا بلکه از این طریق روابط تیره با کشورهای اروپایی به دلیل مسئله شهرک سازی را پوشش دهد. «مشروعیت بین المللی» از جمله دغدغه های همیشگی جامعه صهیونیستی است و نتانیاهو با آگاهی از این مسئله به دنبال تثبیت موقعیت خود در عرصه سیاسی این رژیم جعلی است. این موضوع از دیگر تاکتیک های نتانیاهو برای تقلیل پرونده فساد مالی قابل ذکر است.

5. بازی با برگ شهرک سازی ؛ «شهرک سازی» از جمله مقوله های امنیت ملی برای اسرائیل است. ساخت هر شهرک به معنای گسترش مرزهای سیاسی رژیم صهیونیستی بوده و هر کس این مساله را بهتر به پیش ببرد وی حائز کسب آرای بیشتر در رقابت های سیاسی در داخل اسرائیل می تواند باشد. اخیرا اعلام گردید که در یک سال گذشته بیشترین شهرک سازی ها از سوی دولت نتانیاهو در مقایسه با سال های گذشته انجام گرفته است. این در حالیست که مقوله شهرک سازی از جمله پاشنه آشیل های اسرائیل در عرصه بین المللی به خصوص در مواجه با اتحادیه اروپایی بوده است. نتانیاهو با آگاهی از اهمیت شهرک سازی برای جامعه صهیونیستی همواره از این برگ در راستای تثبیت جایگاه خود بهره برده و این موضوع نیز از جمله تاکتیک های نتانیاهو برای تقلیل بحران فساد مالی خود بوده است.

7. بازی با برگ آشتی ملی فلسطینیان ؛ در مورد آشتی ملی فلسطینیان دو رویکرد کلی در جامعه صهیونیستی مطرح است. دسته ای آشتی ملی را به نفع امنیت و منافع ملی اسرائیل قلمداد کرده و دسته دیگر آن را به عنوان خطر مضاعف تلقی می کنند. روزنامه یدیعوت آحرونوت اخیرا در سرمقاله ای اشاره کرده است که دولت نتانیاهو به صورت بی سابقه ای بر خلاف ادوار گذشته در مقابل آشتی ملی فتح و حماس رویکرد منفعلانه ای اتخاذ کرده است. از اینرو بنظر می رسد که نتانیاهو در تلاش است تا نشان دهد که از طریق آشتی ملی فلسطینیان به دنبال مهار دولت حماس است. ارائه پیش شرط هایی همچون خلع سلاح حماس، دوری حماس از ایران و به رسمیت شناسی دولت یهود از سوی حماس از جانب دولت صهیونیستی در همین راستا قابل تعریف است. در واقع نتانیاهو در تلاش است تا این مسئله را القاء کند که توانسته است خطر حماس در قبال جامعه صهیونیستی را کاهش دهد. این راهبرد نیز از جمله تاکتیک های نتانیاهو برای قهرمان سازی از خود در اذهان اسرائیلی ها است.

 

برنامه های آتی احتمالی

1. بازگرداندن فضای دهه 70 و 90 میلادی ؛ قرارداد اسلو در سال 1993 و پیمان کمپ دیوید در سال 1978 از جمله نقاط عطف برای دفع خطر پیرامونی برای دولت وقت اسرائیل مطرح است. اکنون نتانیاهو تلاش خواهد کرد تا احتمالا تفاهم نامه تاریخی دیگری بین اسرائیل و کشورهای اسلامی، این بار در سطح خلیج فارس به امضاء برساند تا نقطه عطف دیگری در تاریخ اسرائیل به نام خود به ثبت برساند. مهم ترین بند این تفاهم نامه به رسمیت شناسی دولت یهود خواهد بود. تحقق این امر به معنای تضمین بقای حکومت نتانیاهو در عرصه سیاسی اسرائیل است.

2. آزادسازی سربازان اسرائیلی؛ بنیامین نتانیاهو با آزادسازی گیلعاد شالیط سرباز اسیر در اختیار حماس در سال 2011 توانست آراء زیادی را در صندوق های انتخاباتی ادوار گذشته به نام حزب خود واریز کند. اکنون طبق ادعای صورت گرفته از سوی حماس و تأیید رژیم صهیونیستی مبنی بر اسیر بودن چهار اسرائیلی دیگر در دست گروه های مقاومت، فرصت بسیار مناسبی برای بهره برداری نتانیاهو از پروژه آزادسازی مجدد فراهم است. به احتمال فراوان یکی از شروط اساسی انجام آشتی ملی از سوی اسرائیلی ها آزادسازی افراد مذکور بوده و احتمالا بزودی شاهد آزادی افراد مذکور باشیم. تحقق این امر به معنای تثبیت بیش از پیش نتانیاهو در اذهان عمومی اسرائیلی ها بوده و پرونده فساد مالی وی می تواند کاملا به فراموشی سپرده شود.

3. حضور فعالتر در پروژه لغو برجام ؛ نتانیاهو از جمله شاخص ترین افراد برهم زننده فضای شکل گیری برجام در دوره اوباما بود. وی از طریق سخنرانی های متعدد از جمله حضور تحمیلی در کنگره آمریکا بدون رضایت اوباما در آن مقطع توانست توجه داخلی و جهانی را به خود معطوف سازد. با روی کارآمدن دولت ترامپ که ظاهرا هماهنگی بیشتری با دولت نتانیاهود دارد، اکنون این فضا بیش از پیش برای نتانیاهو فراهم است تا در پروژه لغو برجام مشارکت فعال تر داشته و در صورت لغو برجام به عنوان قهرمان ملی قلمداد خواهد شد.

 

4. برگزاری انتخابات زودرس ؛ انتخابات آتی نخست وزیری اسرائیل در سال 2019 خواهد بود. فرضیه ای وجود دارد مبنی بر اینکه نتانیاهو برای فرار از صدور کیفرخواست علیه خود اقدام به برگزاری انتخابات زودرس در پاییز 2018 کند. موفقیت نتانیاهو در برنامه های ذکر شده فوق باعث خواهد شد تا وی با آگاهی از احتمال پیروزی مجدد ، انتخابات زودرس را در دستور کار خود قرار دهد.

نتیجه گیری:

از مجموع اقدامات انجام گرفته و فرضیه های موجود می توان گفت که نتانیاهو شگردهای مشخصی برای گریز از بحران فساد مالی داشته و این برنامه ها با پایان سال جاری میلادی و نزدیک شدن به زمان اعلام نتیجه کیفرخواست، شدت بیشتری خواهد گرفت. هرکدام از فاکتورهای ذکر شده در بالا کارکرد مرگ و زندگی برای نتانیاهو داشته و با توجه به ضعف رقبای نتانیاهو به نظر می رسد که وی بتواند بحران فساد مالی مذکور علیه خود را با موفقیت پشت سر بگذارد.

البته این پایان کار نبوده و با اتمام دوره نخست وزیری نتانیاهو احتمالا شاهد مطرح شدن جدی مجازات نتانیاهو به دلیل اتهامات مطروحه خواهیم بود. در نهایت آنچه که مهم است اینکه فساد در عالی ترین سطح رژیم جعلی اسرائیل همچنان به قوت خود باقی است و این رژیم همچنان در سراشیبی سقوط دست و پا می زند.

منبع / تسنیم