مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه آژانس نقش کلیدی در حصول برجام داشت، بار دیگر تایید کرد: تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران تحت برجام به طور کامل در حال اجرا شدن است.

آمانو: آژانس نقش کلیدی در حصول برجام داشت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین ، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در سخنرانی در نشستی در مرکز ویلسون با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ژوئیه 2015 حاصل شد، بار دیگر تاکید کرد که ایران به تعهداتش در این توافق عمل می کند.

آمانو گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی شورای امنیت سازمان ملل موظف شد تا اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران در برجام را نظارت و راستی آزمایی کند. شورای حکام آژانس نیز اختیار انجام این کار را به ما داد. آژانس یکی از طرف‌های این توافق نیست اما ما نقشی کلیدی در حصول آن اجرا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: زمانی که من سال گذشته با شما صحبت کردم تنها چند ماه از اجرایی شدن برجام می گذشت. اما اکنون تقریبا نزدیک به دو سال از روز اجرا گذشته است و من می توانم تایید کنم که تعهدات مرتبط هسته‌ای در برجام توسط ایران اجرایی می شوند.

مدیرکل آژانس تصریح کرد: اکنون ایران تحت سخت‌ترین رژیم راستی آزمایی جهان قرار دارد. این کشور خود را متعهد به اجرای کامل توافق جامع پادمان‌های آژانس کرده و به طور موقت در حال اجرای پروتکل الحاقی است. ایران همچنین اقدامات شفاف سازی مضاعف را در برجام پذیرفت. بازرسان ما دسترسی های گسترده به مکان‌ها و اطلاعات بیشتر درباره برنامه هسته‌ای ایران دارند که در مقایسه با زمان پیش از اجرای توافق هسته‌ای کوچکتر شده است.

آمانو در ادامه به سفر هفته گذشته خود به تهران اشاره کرد و گفت: من با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و صالحی معاون وی و به علاوه ظریف وزیرامورخارجه ایران دیدار کردم. من از آنها خواستم تا به طور کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای‌شان طبق برجام را اجرا کنند. آنها بر تعهد خود برای انجام این کار تاکید کردند.

ایسنا