پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
برخی هم پیشنهاد ترامپ برای دیدار با روحانی را پس از نشست شورای امنیت ملی آمریکا درباره ایران مطرح می کنند و می گویند ممکن است مساله مذاکرات غیرعلنی با آمریکا در مورد برجام برگزار شود اما ترامپ با طرح این مساله می خواهد میزان خواست و اراده ایران را بیازماید.
به گزارش مثلث آنلاین به نقل از نامه نیوز: 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا در جدید ترین اظهار نظرش گفته است: احساس می کنم ایرانی ها خیلی زود با ما صحبت خواهند کرد. ترامپ که در ایالت فلوریدا صحبت می کرد، افزود: امیدوارم شرایط در مسیر خوبی حرکت کند.
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت: این احساس را دارم که آن ها به زودی با ما صحبت خواهند کرد یا شاید هم نه، در این صورت نیز مشکلی نیست.
رئیس جمهوری آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی پیشنهاد دیدار بدون شرط با مقامات ایران را مطرح کرد که مورد توجه رسانه ها و صاحب نظران سیاسی قرار گرفت اما تحلیل ها نشان می دهد این اظهارات، پاسخی به نیاز درونی خویش و نوعی عوامفریبی است.
دیدار بدون پیش شرط عوامفریبی در سایه تحریم
دونالد ترامپ که بارها اتهام های گوناگونی را متوجه ایران کرده و باخروج از برجام، تحریم های ثانوی خود را بافشار بر شرکای ایالات متحده و مردم ایران آماده اجرا درآورده، چندی است که ساز مذاکره و گفت و گو با مقامات ایران را می دمد.
روزی صحبت از جنگ با ایران، به صفر رساندن فروش نفت و توهین و اهانت به مردم و رئیس جمهوری ایران می کند و در لابلای این اظهارات و ایجاد جنگ روانی در افکار عمومی داخلی، از مذاکره بدون هیچ پیش شرطی سخن می راند.
غافل از اینکه مایکل پمپئو وزیرخارجه همفکر و ایران ستیز وی، بلافاصله پس از این اظهارات شروطی را برای مذاکره با ایران مطرح می کند که خلاصه شده همان شروط دوازده گانه پیشین است.
علاوه بر این، در صفحه توئیتر ، سخنرانی خود در جمع معدود ایرانیان مقیم آمریکا و مصاحبه هایی که صدای آمریکا از فعالان مخالف جمهوری اسلامی انجام داده است را باز پخش می کند و خزانه داری آمریکا هم چند روز دیگر بخشی از تحریم ها را به اجرا در می آورد.
با این حال، جملات کوتاه ترامپ که خود را مرد مذاکره معرفی می کرد، درباره ایران بازتاب های گوناگونی داشت به گونه ای که اکثر قریب به اتفاق سیاستمداران آمریکایی به آن انتقاد کرده و نشان می دهند که در پس این اظهارات، محتوایی نیست.
مایکل سینگ مدیر اجرایی موسسه واشنگتن و از مقامات ارشد پیشین شورای امنیت ملی آمریکا می گوید: این مساله به طور طبیعی توجه های زیادی را به خود جلب می کند اما جدید نیست. بر خلاف کیم جونگ اون که به نظر می رسید تمایلی برای به رسمیت شناخته شدن با دیدار با رئیس جمهوری آمریکا داشت و از همراهی اهرم پیشرفت هسته ای خود لذت می برد، روحانی رئیس جمهوری ایران چنین اشتیاقی ندارد.
اشاره سینگ به اظهارات محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران است که چندی پیش گفت در مجمع عمومی هفتاد و دوم سازمان ملل متحد، ترامپ 8 بار تقاضای دیدار با روحانی را به طرق مختلف ارائه کرده بود.
اما یکی از دلایل امتناع رئیس جمهوری ایران برای این دیدار، اظهارات سراسر توهین آمیز رئیس جمهوری تازه به دوران رسیده کاخ سفید عنوان شده که در همین مجمع عمومی علیه مردم ایران به زبان راند. 
همان اتهام هایی که اینک از زبان باب منندز سناتور دمکرات و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا صادر می شود که می گوید: کاخ سفید و وزیر خارجه به کجا می روند؟ آیا می خواهید بدون هیچ پیش شرطی با بزرگترین دولت حامی تروریسم ملاقات کنید؟
رابرت مالی رئیس گروه بحران و از مقامات دوره باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا هم با تایید اینکه این اظهارات، مساله جدیدی نبوده است، گفت:هیچ چیز جدیدی در پیشنهاد ترامپ برای ملاقات با روحانی وجود نداشت و در پاییز سال گذشته هم مطرح شده بود اما سوال اینجاست چرا روحانی باید برای یک توافق جدید مذاکره کند در حالی که آمریکا توافق موجود را نقض کرد؟
وی ادامه داد: ترامپ چه گزینه ای برای توافق می تواند روی میز قرار دهد که منافع ایران را هم در بر بگیرد؟
وندی شرمن معاون سیاسی وزارت خارجه دوره جان کری و از مذاکره کنندگان توافق هسته ای ایران، دیگر شخصیتی بود که به این اظهارات واکنش نشان داد و افزود: آقای رئیس جمهوری، تنها پیش شرط ایران می تواند این باشد که به حامیان بین المللی برجام که تضمین می کند ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نمی یابد، بازگردید.
ترامپ که اظهار آمادگی برای دیدار را در نشست خبری خود با نخست وزیر ایتالیا و یکی از شرکای اقتصادی ایران مطرح کرد، به ملاقات های خود با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هم اشاره کرد و با موفق خواندن آنها، مذاکره را برای همه به خصوص در جاهایی که احتمال جنگ و گرسنگی وجود دارد، مفید دانست.
اگرچه مشخص نیست این کلمات درباره جنگ نوعی تهدید علیه ایران است یا نه اما او ادامه می دهد کیم پس از دیدار در سنگاپور حتی یک موشک هم آزمایش نکرده است، اجساد قربانیان آمریکایی بازگردانده شده و گروگان های آنها نیز آزاد شده اند و دیدار با پوتین هم دستاوردهای مثبتی برای امنیت جهانی داشته است که رسانه های جعلی به آن نپرداخته اند.
ولی نصر از مشاوران ارشد پیشین وزارت خارجه آمریکا در این باره می گوید: نگاهی به برون داد دیدار با کره شمالی برای رهبران ایران چشم انداز دیدار با ترامپ را روشن می کند.
ترامپ در حالی مدعی موفقیت آمیز بودن مذاکره با کره شمالی است که در آخرین سفر مایکل پمپئو به پیونگ یانگ، واکنش های منفی از کره شمالی بروز داده شد و درخواست های پمپئو را گانگستری خواندند.
ایرنا در این مورد نوشته است علاوه بر اینها، دسته دیگری هم هستند که از هرگونه مذاکره ایران وآمریکا وحشت داشته و می کوشند که مانع از شکل گیری آن شوند. این دسته شامل صهیونیست ها، سعودی ها و مخالفان نظام می شود.
همچنان که در طول مذاکرات هسته ای و پس از آن شاهد بودیم، صهیونیست ها و سعودی ها بیشترین تلاش خود را برای جلوگیری از رسیدن به یک توافق با ایران به کار گرفتند به گونه ای که سعود الفیصل وزیر خارجه متوفی عربستان در حین مذاکرات به وین رفت تا مانع از توافق شود.
هشام ملهم مقاله نویس روزنامه النهار هم اینگونه نوشت:رئیس جمهوری آمریکا که هفته گذشته ایران را تهدید کرد، اکنون می گوید حاضر است با هیچ پیش شرطی با روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار کند 'هر زمان که بخواهند'. فکر می کنم در حال حاضر پمپئو، بولتون یا محمد بن سلمان بیشتر از همه احساس ناراحتی کنند.
برخی هم پیشنهاد ترامپ برای دیدار با روحانی را پس از نشست شورای امنیت ملی آمریکا درباره ایران مطرح می کنند و می گویند ممکن است مساله مذاکرات غیرعلنی با آمریکا در مورد برجام برگزار شود اما ترامپ با طرح این مساله می خواهد میزان خواست و اراده ایران را بیازماید.
از سوی دیگر، مخالفان نظام جمهوری اسلامی از این اظهارات به وحشت افتاده و می کوشند به نوعی آن را دخالت خارجی در امور داخلی که باید به دست مردم انجام می شد، جلوه دهند.
هرچند که بر کسی پوشیده نیست آنها چگونه با کاخ سفید در ارتباط بودند و با کسب امکانات گوناگون در آرزوی نشستن بر اریکه قدرت در تهران روزگار سپری می کنند اما با مخابره خبر فوری اظهارات ترامپ مبنی بر آمادگی برای دیدار با رئیس جمهوری روحانی، به نقل از فرزند شاه مخلوع که اکنون نقش به اصطلاح اپوزیسیون به خود گرفته است، مردم ایران را به مخالفت با نظام دعوت می کنند.