خبرنگار مثلث مطلع شده است که در آخرین دور از از مذاکرات دو کشور مباحث قابل توجهی به میان آمده است. بر اساس این گزارش چین چند خواسته از ایران داشته است.

خواسته‌های چین از ایران چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در حالی که ایران در حال مذاکرات هسته ای برای تعیین تکلیف برجام است گویا مذاکرات مهمی با چین در جریان است.

گویا یکی از این خواسته ها پذیرش یوآن در ایران است. همچنین این کشور از ایران خواسته است که در ایران بانک داشته باشد. این گزارش حاکی است تعیین تکلیف جاده ابریشم از دیگر نکات مورد توجه چینی ها بوده است.

چینی ها البته نگاهی قابل توجه به نفت هم دارند. خبرنگار مثلث گزارش کرده است که چینی ها در این مذاکرات خواسته اند که قرار دادهای بلند مدت خرید نفت از ایران داشته باشند. از قرار معلوم آنها از همین حالا برای پایان دوران تحریم ایران روزشماری می‌کنند.

گفتنی است اردیبهشت ماه سال جاری «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در صدر هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی به چین سفر کرد و با وانگ یی همتای چینی خود دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار در خصوص طیف گسترده ای از موضوعات دوجانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی بویژه برجام گفتگو و تبادل نظر شدوزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: برای من مهم بود دیدار با اعضای برجام منهای آمریکا را از چین شروع کنم. چین و ایران دو کشور دوست و شریک راهبردی هستند که همواره در کنار هم هستند. ایران و چین در همه زمینه ها همکاری گسترده دارند و چین بزرگترین شریک تجاری ایران است. وزیر امور خارجه با تشریح شرایط برجام قبل و بعد از خروج آمریکا از آن اظهار کرد: از موضع دولت چین در قبال برجام و اقدام رئیس جمهور آمریکا قدردانی می‌کنیم. آمریکا با خروج خود از این توافق چند جانبه توازن آن را خدشه دار کرد و صریحا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد.  ما هم می‌خواهیم مطمئن شویم ملت ایران در صورت ادامه حضور در برجام که شما و دیگر طرف ها توصیه به ماندن کردید، از منافع آن بهره مند می‌شود.

در ادامه این دیدار وانگ یی ایران را کشوری بسیار مهم و متنفذ خواند و گفت: چین مایل است روابط راهبردی دو کشور ادامه یابد و ادامه هم خواهد یافت. همکاری با ایران در زمینه های اقتصادی رو به پیشرفت است و در سایر زمینه های سیاسی، امنیتی و. . . هم بخوبی پیش می‌رود. وانگ وایی برجام را یک توافق چند جانبه بین المللی خواند که همه طرف ها موظف به اجرای آن هستند.

گفتنی است در ماه اردیبهشت همچنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد آخرین نتایج از مذاکرات ایران با چین درباره ساخت راکتور اراک، گفته بود: اکنون منتظر نتیجه طراحی تفصیلی هستیم تا بعد وارد مرحله ساخت تجهیزات شویم. راجع به این موضوع مذاکره شده، فکر می‌کنم ظرف هفته‌های آینده هم مذاکرات‌مان

ادامه خواهد داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد:‌ ما طراحی‌مان را ارائه کردیم، توافقات ما با چینی‌ها پیچیدگی‌هایی دارد، اینطور نیست که همه کارها را به چینی‌ها سپرده باشیم، خودمان طراحی می‌کنیم و آنها تایید می‌کنند. این کار را در دو مرحله قبل انجام دادیم، الان منتظر نتیجه تفصیلی هستیم، بعد وارد مرحله ساخت تجهیزات می‌شویم که راجع به این هم مذاکرات شده، فکر می‌کنم ظرف هفته‌های آینده هم مذاکرات‌مان ادامه دارد.