پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گذار از رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا به هدف اصلی دموکرات‌های ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. دموکرات‌ها که طی دو سال اخیر در انزوا بوده و علاوه بر کاخ سفید، مجلس نمایندگان، مجلس سنا و بسیاری از فرمانداری‌ها را از دست داده‌اند، قصد دارند با پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، خود را برای حضور در قدرت آماده کنند. از سوی دیگر، شکل گیری نارضایتی‌های عمومی نسبت به عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا، مخالفان دموکرات ترامپ را در خصوص پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای امیدوار کرده است.

دونالد ترامپ اخیرا نسبت به پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هشدار داده است. رئیس‌جمهور ایالات متحده معتقد است که در صورت پیروزی دموکرات‌ها، احتمال استیضاح وی افزایش خواهد یافت. از این‌رو رئیس‌جمهور ایالات متحده از همه طرفداران خود خواسته است تا در انتخابات میان‌دوره‌ای شرکت کرده و آرای خود را به سود جمهوریخواهان به گردش در آورند. دموکرات‌ها معتقدند که در صورت شکست در انتخابات میان‌دوره‌ای، آنها حداقل تا سال 2024 قدرت بازگشت موثر به قدرت را نخواهند داشت. از این‌رو دموکرات‌ها نهایت تلاش خود را برای پیبروزی در انتخابات پیش‌رو صورت خواهند داد. هر اندازه به رقابت‌های انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر (آبان) نزدیک‌تر شویم، شاهد افزایش حملات لفظی و سیاسی دموکرات‌ها علیه شخص ترامپ و همراهانش در کاخ سفید  خواهیم بود. برخی تحلیلگران معتقدند در صورت شکست جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، شاهد ایجاد شکافی سخت میان جمهوریخواهان سنتی و ترامپ خواهیم بود. این شکاف در حال حاضر نیز وجود دارد اما سران حزب جمهوریخواه و رسانه‌های وابسته به این حزب، از آشکارسازی کامل آن خودداری می‌کنند. با این حال، به نظر می‌رسد اگر جمهوریخواهان کنگره را از دست بدهند، توان ادامه این بازی از سوی سران حزب جمهوریخواه سخت و دشوار باشد! در این صورت «ترامپ» به عنوان متهم اصلی شکست جمهوریخواهان، مورد عتاب بسیاری از چهره‌های بانفوذ در این حزب قرار خواهد گرفت. دموکرات‌ها به‌خوبی می‌دانند که شکست جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، اختلاف میان اعضای این حزب با یکدیگر را دوچندان ‌کرده و شانس پیروزی ترامپ را در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی افزایش می‌دهد. 

طی روزهای اخیر بسیاری از اعضای حزب دموکرات آمریکا حملات لفظی و سیاسی خود علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور را شدت بخشیده‌اند. جان کری، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا ضمن تایید حضور احتمالی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020، از بحرانی‌بودن وضعیت ایالات متحده ( پس از حضور ترامپ در کاخ سفید) خبر داده است. ال گور، دیگر چهره شاخص دموکرات‌ها و معاون بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز صراحتا از دونالد ترامپ خواست ‌از سمت خود استعفا دهد. علاوه بر این موارد، باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در مراسم، خاکسپا‌ری جان مک‌کین، سناتور ایالت آریزونا، به صورت غیر‌مستقیم و بدون آنکه نامی از ترامپ ببرد، سیاست‌های جاری در ایالات متحده را به چالش کشید. با این حال، اوباما به گونه‌ای سخن گفت که همگان متوجه خطاب وی به دونالد ترامپ و مقامات فعلی کاخ سفید شدند.

واقعیت امر این است که یکی از اصلی‌ترین اهداف سران حزب دموکرات آمریکا از حملات سیاسی اخیر، پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و فتح مجلس نمایندگان و سناست. در حال حاضر اکثریت نسبی کنگره در دست جمهوریخواهان است و بسیاری از اعضای این حزب، در عین مخالفت با سیاست‌های ترامپ حاضر به تقابل و ایستادگی در مقابل کاخ سفید نیستند. اما دموکرات‌ها (که خود نیز ‌مانند ترامپ کارنامه قابل دفاعی در دوران حضور در قدرت نداشته‌اند)، قصد دارند در بین سال‌های 2018 تا 2020، با انتقاد صریح‌تر و حتی ایستادگی در برابر برخی اقدامات ترامپ، زمینه مساعدی را ‌برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 ایجاد کنند. دموکرات‌هایی مانند جان کری معتقدند که اگر جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره‌ای کنگره شکست خورده  و تسلط آنها بر مجلس نمایندگان و سنا از بین برود، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 دشوار خواهد بود. با این حال اگر دموکرات‌ها این بار نیز‌ مانند سال 2016 در برابر جمهوریخواهان شکست خورده و کرسی‌های مجلس نمایندگان و سنا را از دست بدهند، ترامپ راه دشواری برای پیروزی دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی نخواهد داشت. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل آمریکا معتقدند که انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره امسال (سال 2018) به عرصه تقابل سخت و حداکثری طرفداران و مخالفان ترامپ تبدیل خواهد شد. 

لازم به ذکر است که هنوز نامزدهای حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 معرفی نشده‌اند. چنانچه جان کری اعلام کرده است، قرار است پس از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره چنین اقدامی صورت گیرد. از برنی سندرز، جو بایدن و جان کری به عنوان گزینه‌های احتمالی شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آتی یاد می‌شود. با این حال برخی سران حزب دموکرات معتقدند که باید با چهره‌ای جدید وارد این رقابت سخت شد. هنوز مشخص نیست که دموکرات‌ها در این خصوص به چه تصمیمی خواهند رسید، اما به نظر می‌رسد بسیاری از طرفداران حزب دموکرات اعتماد زیادی به سران این حزب ندارند. در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 میلادی، برنی سندرز قربانی لابی‌های پشت پرده مقامات ارشد حزب دموکرات شد. بعدها مشخص شد که سران حزب دموکرات از ابتدا طرفدار حضور هیلاری کلینتون در  مرحله نهایی رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 بوده و ژست بی‌طرفی و عدم دخالت آنها در رقابت کلینتون-‌سندرز کاملا دروغین بوده است. همین موضوع باعث شد تا در انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی، بسیاری از آرای سندرز به سود ترامپ به گردش دربیاید و تعداد زیادی از دموکرات‌ها حاضر نشوند به هیلاری کلینتون رای دهند. در هر حال، این بار حزب دموکرات مسیر سختی را در راستای اقناع طرفداران این حزب پیش‌رو دارد. در هر حال  انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره امسال، تا حد زیادی آرایش سیاسی و اجتماعی موجود در ایالات متحده آمریکا را 

نشان خواهد داد... .