خبر ویژه مثلث/ در شرایطی که همچنان مذاکرات پیرامون برجام میان ایران و اروپا دنبال می‌شود، تازه‌ترین خبرها از برخی گشایش‌ها حکایت دارد. براساس گزارش خبرنگار مثلث گویا قرار شده 8 بانک متوسط اروپایی با ایران همکاری داشته باشند. همچنین شنیده شده است که مشکل سوئیفت حل شده است؛ در عین حال مساله همکاری میان ایران و بانک سرمایه‌گذاری اروپا به‌صورت لاینحل باقی مانده است و اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند نمی‌توانند در این زمینه اقدامی انجام دهند.

همکاری 8 بانک متوسط، حل مشکل سوئیفت + خبر ویژه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مقامات اروپایی همچنان رویکرد دوگانه‌ای را در قبال توافق هسته‌ای با ایران‌ پیش گرفته‌اند. اگرچه امانوئل ماکرون، ترزا می ‌و آنگلا مرکل بر لزوم حفظ برجام تاکید کرده و آن را نشان‌دهنده مواجهه با یکجانبه‌گرایی ایالات متحده در نظام بین‌الملل می‌دانند‌ اما از آن‌سو به شدت نگران مناسبات اقتصادی و امنیتی خود با واشنگتن هستند. همین مساله سبب شده ‌تا شاهد تاخیر هدفمند و برنامه‌ریزی شده سران اروپایی در ارائه بسته پیشنهادی نهایی باشیم. مروری بر مواضع اخیر سران اروپایی در خصوص توافق هسته‌ای، به خوبی نشان‌دهنده همین رویکرد دوگانه است. در صورتی که این دوگانگی ادامه پیدا کند، دلیلی برای استمرار تعهدات ایران در برجام وجود ندارد. 

  از ماکرون تا لودریان 

اخیرا رئیس‌جمهوری فرانسه در جمع سفرای این کشور اعلام کرد: «هدف فرانسه خصوصا با هماهنگی فشرده و ارتباط موثر با سایر شرکای خود از جمله آلمان، انگلیس و اتحادیه اروپایی حفظ توافق هسته‌ای با ایران است.» ماکرون  با انتقاد شدید از سیاست‌های یکجانبه‌گرایی اتخاذ‌شده از سوی آمریکا که پیرامون مسائلی همچون ناتو، تقابل اقتصادی با چین و اروپا، خروج از توافق پاریس و خروج از توافق هسته‌ای ایران دیده می‌شود، یادآور شد: «موضع فرانسه حفظ توافق هسته‌ای با ایران است. در این زمینه با تلاش‌های صورت گرفته و ارتباط نزدیک با سایر کشورها از جمله آلمان، انگلیس و اتحادیه اروپایی درصدد حفظ آن

 هستیم.»

رئیس‌جمهوری فرانسه با اشاره به سابقه تلاش‌های این کشور که منتج به توافق هسته‌ای شد، افزود: «رویکرد اتخاذشده از سوی فرانسه مبنی بر گفت‌وگو با ایران در حال پیشرفت است و این کشور ضمن قبول مسئولیت خود تلاش خواهد کرد با پیگیری این رویکرد، مانع از بروز بحران طی ماه‌های آینده شود.»

 این اظهارات ماکرون در حالی صورت می‌گیرد که ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه خواستار مذاکره با ایران بر سر موضوعاتی مانند توان موشکی و دفاعی کشورمان شده است. موضوعی که مورد اعتراض دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ایران 

قرار گرفته است. 

  بازی فریبکارانه لندن در قبال برجام 

تازه‌ترین مواضع مقامات انگلیسی در قبال برجام، در جریان سفر معاون وزیر امور خارجه این کشور به تهران اعلام شده است. معاون وزیر خارجه انگلیس در تهران با اشاره به حمایت کشورش از تداوم برجام و با بیان اینکه این توافق سند مهمی برای ادامه همکاری‌های ایران و اروپا است، گفت: «ما بدون توجه به سیاست‌های ایالات متحده در مورد این سند، مایل به حفظ برجام 

هستیم.»‌

«آلیستر برت» افزود: «در تلاش هستیم موانع فنی مربوط به همکاری‌های اقتصادی با ایران را از سر راه برداریم و از شرکت‌های اروپایی هم می‌خواهیم به کار و سرمایه‌گذاری در ایران ادامه دهند.»

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که لندن کماکان به عنوان یکی از اصلی‌ترین هم‌پیمانان ایالات متحده (در پروسه بر هم زدن برجام) متهم است. ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس در یکی از اظهارات اخیر خود، خواستار معامله با ایالات متحده بر سر برجام شده است. در چنین شرایطی ادعای معاون وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص حفظ برجام کاملا مخدوش و غیر‌قابل قبول است. 

  از اصرار هایکو ماس تا انکار مرکل

وزیر امور خارجه آلمان همچنان نسبت به ایجاد یک ساختار مالی مستقل از ایالات متحده برای حفظ برجام اصرار دارد. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اعلام کرده است که برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران، باید سیستم پرداخت مالی مستقل از آمریکا ایجاد شود‌. با این حال آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان معتقد است که ایجاد چنین ساختاری مشکل بوده و اروپا باید به دنبال راهکارهای جایگزین در این خصوص باشد. 

صدراعظم آلمان که به شدت نگران آثار و تبعات اظهارات وزیر امور خارجه سوسیال دموکرات دولت ائتلافی خود و تاثیر آن بر روابط دوجانبه برلین و واشنگتن بود بلافاصله اعلام کرد: «ما در موضوع نظام‌های مستقل پرداخت مشکلاتی در همکاری با ایران داریم‌ اما از سوی دیگر تردید نداریم که به طور مثال در موضوع تامین مالی تروریسم‌ سوئیفت از اهمیت بالایی برخوردار است. در ضمن،  حفظ همکاری با آمریکا در زمینه امنیت بسیار مهم است.»

اظهارات مرکل نشان می‌دهد که صدراعظم آلمان نیز‌ مانند امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس، برجام را متغیری وابسته به مناسبات کلان امنیتی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا دانسته و آن را به مثابه یک پدیده مستقل حقوقی مورد بررسی قرار نمی‌‌دهد.

 همین نگاه ابزاری تروئیکای اروپایی نسبت به برجام منجر به تاخیر هدفمند اروپا در ارائه بسته پیشنهادی نهایی شده است. از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که تنها راه حفظ واقعی برجام، عملی‌شدن پیشنهاد وزیر امور خارجه آلمان است.

  هشدار برجامی  ایران به اروپا

طی روزهای اخیر، مقامات ایرانی چندین‌بار نسبت به رویکرد برجامی اتحادیه اروپا هشدار داده و اقدامات کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای را ناکافی دانسته‌اند. به عنوان مثال کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی به اروپا درباره پیامدهای جدی عدم انتفاع ایران از توافق هسته‌ای برجام 

هشدار داد.