اتفاقات اخیر در دوره ریاست جمهوری ترامپ باعث نزدیک تر شدن چین به ایران و کره شمالی شده است.

نیوزویک: ترامپ باعث نزدیکتر شدن چین به ایران و کره شمالی شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم به نقل از نیوزویک، چین به ایران و کره شمالی نزدیک تر شده است، آن هم در زمانی که هر سه کشور در تلاش برای مقابله با سیاست خارجی سرسختانه دونالد ترامپ هستند.

خبرگزاری یونهاپ گزارش داد که رئیس جمهوری چین همزمان با سالگرد تاسیس کره شمالی نامه ای را به لی ژانشو، یکی از مقامات ارشد چین داد تا به رهبر کره شمالی تحویل دهد. شی جین پینگ در این نامه از تلاشهای متمرکز کره شمالی برای تقویت اقتصاد و بهبود شرایط زندگی مردم با استفاده از راهبرد جدید این کشور تمجید کرد.

رهبر جوان کره شمالی در سال جاری میلادی سه بار با رئیس جمهوری چین دیدار کرده است و سخنگوی وزارت خارجه چین هم در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود از تمایل چین برای تثبیت دوستی با کره شمالی و حمایت از بهبود وضعیت اقتصادی مردم این کشور خبر داد.

کره شمالی و آمریکا نیز هرچند در سنگاپور به توافقی مبنی بر خلع سلاح کره شمالی دست یافتند اما بعد از این توافق هر دو طرف یکدیگر را به عدم پایبندی به مفاد آن متهم کرد و این اختلاف به حدی بالا گرفت که برخی نگران شکست آن بودند.

در ماه می نیز ترامپ از توافق هسته‌ای بین ایران و 5+1 خارج شد. این توافق فعالیتهای هسته‌ای تهران را به سختی محدود ساخت اما ترام پو بسیاری از متحدان محافظه‌کار وی معتقد بودند به اندازه کافی مانع از حمایت ایران از گروه‌های شبه نظامی در خارج از ایران و همچنین توسعه برنامه موشکی تهران نشده است.

اما با اینحال کشورهای دیگر امضاء کننده توافق هسته‌ای با ترامپ مخالفت کرده و سعی در حفظ این توافق دارند. روسیه و چین به طور مشخص اعلام کرده‌اند که از تحریم‌های جدید اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران حمایت نخواهند کرد. چین به عنوان اصلی ترین وارد کننده نفت ایران موافقت کرده که برای تامین نیازهای خود از تانکرهای ایرانی استفاده کند.

روابط میان پکن و تهران به دلیل خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته‌ای بیش از پیش تقویت شده است. با وجود تهدید آمریکا علیه ایران مبنی بر نبستن تنگه هرمز این ارتباط بین ایران و چین همچنان در حال تقویت است. در همین راستا روز جمعه ژنرال ژانگ یوژیا ، معاون رئیس کمیسیون مرکزی نظامی چین و وزیر دفاع این کشور با امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران دیدار کردند.

به گزارش رسانه های ارتش چین ژنرال ژانگ یوژیا دوستی دو کشور را آزمونی برای وضعیت پیچیده بین الملل دانست. وی ابراز تمایل کرد که ارتش ایران و چین ارتباطات راهبردی خود را تقویت کرده همکاری بین آنها توسعه یابد.