نورمن لامونت فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران، ضمن ابراز تأسف از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: انگلیس و کشورهای اروپایی به دنبال ایجاد ساز وکار ویژه ای هستند تا روابط تجاری با ایران را تا حد ممکن ضمانت کنند.

فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران: اروپا روابط تجاری با ایران را ضمانت می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین «نورمن لامونت» فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران و رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران روز دوشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا گفت: هرچند تحریم‌های آمریکا علیه ایران قابل پیش‌بینی بود اما عمیقاً جای تأسف دارد که این کشور مسیر یکجانبه‌ای را انتخاب کرده و تصمیم گرفت برجام را ترک کند و تحریم‌های گذشته علیه ایران را دوباره اعمال می‌کند.
وی افزود: کشورهای اروپایی ازجمله انگلیس نگاه متفاوتی دارند و معتقدند برجام که محصول سال‌ها مذاکرات است، ارزش حفظ کردن دارد. این توافق ابهامات برنامه هسته‌ای ایران را از بین برد و در منطقه خاورمیانه امنیت ایجاد کرد. برجام همچنین زمینه همکاری‌های تجاری میان ایران و غرب را فراهم کرد
این سیاستمدار انگلیسی درباره تلاش‌های اروپا برای حفظ برجام توضیح داد که اروپا قانونی را به تصویب رساند تا از شرکت اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا حمایت و اکنون مشغول ایجاد ساز وکار مالی ویژه (SPV) است که مراودات مالی با ایران را ضمانت کند.
پیش از این، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس نیز ضمن ابراز تأسف از بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت که این کشور به‌طور کامل از گسترش همکاری‌های تجاری با ایران حمایت می‌کند.
این سخنگو که خواست نامش درج نشود، افزود: ما همچنان معتقدیم که توافق هسته‌ای ایران، جهان را به مکانی امن تبدیل می‌کند و موضع ما تا زمانی که ایران به تعهداتش در قالب برجام پایبند باشد و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را محدود کند، تغییر نخواهد کرد و ما هم [به برجام] متعهد می‌مانیم.
سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس اضافه کرد که این کشور به گسترش کامل روابط تجاری با ایران ادامه می‌دهد و شرکت‌های انگلیسی را برای بهره‌مندی از فرصت‌های اقتصادی ایران تشویق می‌کند.
دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران از امروز آغاز می‌شود و سایر کشورهای عضو برجام با صدور بیانیه‌هایی، مخالفت خود با تصمیم واشنگتن را اعلام کرده‌اند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه‌های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ‌گاه به هدف خود دست نخواهد یافت و خود را منزوی می‌کند.
تحریم‌هایی که آمریکا یکجانبه علیه ملت ایران اعلام می‌کند، از مدت‌ها قبل آغاز ‌شده و جامعه جهانی با آن‌ها همراهی نکرده تا جائیکه ترامپ مجبور شده است از برخی از آن‌ها عقب‌نشینی کند.در این مورد می‌توان به اظهارات رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و رئیس بانک مرکزی ایران اشاره کرد.
'حسن روحانی' رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد بعداً انجام دهد، بعضی از افرادی که در آمریکا به دنبال تحریم ایران بودند بیش‌فعال بودند؛ بنابراین هیچ‌چیز جدیدی برای نوامبر(13 آبان ماه) وجود ندارد که انجام دهند و این‌یک موضوع کاملاً تبلیغی و روانی است.
کارشناسان و ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی تأکیددارند که آمریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم‌ها به صفر برساند و حتی وزیر نفت سعودی اعتراف کرده است که عربستان قادر نیست با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود.
در راستای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد برای حمایت از فعالیت شرکت‌های خود در ایران، اعلام کرد که ساز وکار مالی برای ادامه تجارت شرکت‌های خارجی با ایران و همچنین فروش نفت ایران و امکان مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می‌کند.
بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت به تضعیف دلار در سطح بین‌المللی منجر شده و به شکست و عقب‌نشینی آمریکا می‌انجامد، روندی که بخشی از آن در صحبت‌های برخی مقامات آمریکا دیده می‌شود.
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا با لحنی که حاکی از ناکامی آمریکا در تحریم ایران است، به همراهی نکردن شرکای تجاری مهم تهران در تحریم‌های یکجانبه کاخ سفید علیه ایران اعتراف کرد.
وی که سخنانش در موسسه آمریکایی «همیلتون» بیانگر عقب نشینی آمریکا از راهبرد به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، برای توجیه این عقب نشینی و عدم همراهی کشورها گفت که قصد نداریم به دوستان و هم‌پیمانان خود آسیبی بزنیم.
'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران امروز طی اظهاراتی بیان داشت: 'ایالات متحده با اِعمال دوباره تحریم‌ ها علیه ایران که مردم عادی را هدف گرفته، به عالی ترین دادگاه سازمان ملل و شورای امنیت دهن‌کجی کرد. اما ایالات متحده از این قلدرمابی نتیجه معکوس می گیرد؛ نه فقط به این خاطر که برجام مهم است، بلکه به این خاطر که جهان نمی‌تواند به ترامپ و شرکایش اجازه دهد نظم جهانی را نابود کنند. ایالات متحده - و نه ایران - منزوی شده است.'
اروپام **ه ن**2040