منابع خبری در الجزایر اعلام کردند، این کشور اخیرا ده ها نفر از نظامیان فراری سوری و اعضای گروه تروریستی موسوم به «ارتش آزاد سوریه »را که به صورت غیر قانونی وارد خاک الجزایر شده بودند، اخراج کرد.

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایرنا، روزنامه الجزایری «الخبر» نوشت، یک گروه حدودا 50 نفری که به صورت غیر قانونی وارد الجزایر شده و بیشتر آن ها سوری بودند، اواخر ماه دسامبر از الجزایر اخراج شده و به نیجر فرستاده شدند.
'انجمن حقوق بشر الجزایر' نیز اعلام کرد اخباری مبنی بر اخراج این گروه در تاریخ 25 و 26 دسامبر ( چهارم و پنجم دی ) و فرستادن آن ها به نیجر با اتوبوس وجود دارد و ممکن است هلال احمر الجزایر بر عملیات اخراج آن ها نظارت داشته است.
یکی از سوری های اخراج شده گفت، این گروه شامل چند فلسطینی و یمنی نیز بود .
رسانه های الجزایری نوشته اند، اتباع سوری سه ماه پیش از طریق مرزهای مالی وارد الجزایر شده و دادگاه آن ها را به جرم ورود غیر قانونی به خاک الجزایر به سه ماه حبس تعلیقی محکوم کرد سپس آن ها به یک بازداشتگاه منتقل شدند و نماینده ای از کمیساریای عالی حقوق پناهندگان با آن ها دیدار کرد.
از سوی دیگر «حسان قاسیمی » مدیر مسئول امور مهاجران در وزارت کشور الجزایر گفت، توطئه هایی از سوی برخی کشورهای منطقه در کار است تا تروریست ها با گذرنامه های تقلبی بتوانند وارد الجزایر شوند.
قاسیمی افزود، شماری از نیروهای سابق ارتش سوریه که به صورت غیر قانونی وارد الجزایر شده بودند، با افسران عالی رتبه 'ارتش آزاد سوریه ' ( مخالف دولت ) در ارتباط بودند.
این مقام الجزایری در ادامه گفت، برخی قدرت های منطقه ای، ارتش آزاد را به هدف سرنگون کردن نظام حاکم بر سوریه و ایجاد هرج و مرج در منطقه خاورمیانه بر اساس طرح «کوندلیزا رایس» بوجود آورده اند.
مدیر مسئول امور مهاجران در وزارت کشور الجزایر همچنین گفت، الجزایر با دقت پرونده این مهاجران عرب که از سوریه و یمن به الجزایر آمده بودند را دنبال می کند، آن ها با هماهنگی سازمان های مسلح از طریق مالی و نیجر خود را به الجزایر رسانده بودند و ارتش الجزایر نیز خود را ملزم به مقابله با اینگونه تهدیدها می داند .
وی افزود، دلیل اینکه این عناصر از طریق سودان به الجزایر آمده اند این است که کشورهای منطقه بالکان اقدامات امنیتی شدیدی در طول مرزهای خود برای جلوگیری از نفوذ عناصر سازمان های تروریستی به اروپا انجام داده اند .
قاسیمی همچنین گفت، این افراد 20 تا 30 ساله و دارای محاسن بلند بودند.
روزنامه دولتی «المساء » الجزایر نیز به نقل از منابع امنیتی نوشت، قدرت های منطقه ای سعی دارند بسیاری از اعضای سازمان های تروریستی را که در جنگ های منطقه خاورمیانه نقش داشته اند، به شمال آفریقا منتقل و برای آن ها مراکزی تحت نظارت خود ایجاد کنند اما کشورهای واقع در این منطقه با این امر مخالفت کرده اند زیرا اعتقاد دارند آن ها خطری برای امنیت ملیشان هستند و خود آن ها نیز از تهدیدهای ناشی از منطقه ساحل رنج می برند.
المساء افزود، بازگشت دست کم پنج هزار و 600 عنصر داعشی از عراق و سوریه به کشورهایشان چالش امنیتی بزرگی برای این کشورها است و گزارش ها حاکی از آن است که خطر بازگشت و کوچ داعشی ها بیشتر تونس و الجزایر را تهدید می کند.
«عبدالقادر مساهل » وزیر خارجه الجزایر پیش از این در خصوص خطر بازگشت عناصر داعشی به کشورهایشان هشدار داده و گفته بود الجزایری ها کمترین حضور را در داعش دارند.
خاورم **2041**