گزارش سالانه دولت فرانسه نشان می‌دهد که میزان فروش سلاح از سوی این کشور به عربستان‌سعودی در سال 2018 میلادی،‌ 50 درصد افزایش یافته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، افزایش فروش سلاح از فرانسه به ریاض در شرایطی انجام شده که پاریس خواستار پایان آنچه «جنگ کثیف» در یمن نامیده، شده است.

بر اساس این گزارش، فرانسه یک میلیارد یورو سلاح به عربستان‌سعودی فروخته است.

پند روز قبل «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه از بحران یمن به «جنگ کثیف» تعبیر کرد و خواستار خاتمه آن از سوی عربستان سعودی و امارات شد.

وی در این باره افزود: بله، سعودی‌ها و اماراتی‎ها باید تمامش کنند. بله، باید در خصوص فروش تسلیحات به این کشورها کاملاً هوشیار باشیم و این همان چیزی است که انجام می‎دهیم.

در ماه گذشته میلادی یک کشتی سعودی که در بندری در شمال فرانسه با هدف انتقال تسلیحات از این کشور به ریاض، پهلو گرفته بود بدون اینکه بارگیری کند این بندر را به مقصد اسپانیا ترک کرد.

دلیل دست خالی برگشتن این کشتی آن بود که گروه حقوق بشری فرانسوی موسوم به «ACAT» شکایت کرده بود که تسلیحات فروخته شده به عربستان ممکن است برای کشتار شهروندان یمنی به کار گرفته شود و به همین دلیل ناقض یکی از قطعنامه‌های سازمان ملل است.

بازگشت بدون تسلیحات کشتی «بحر ینبوع» متعلق به عربستان در حالی است که امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه از فروش تسلیحات به سعودی‌ها حمایت کرده بود.