دادستانی کل سوئیس گفته است پس از محکومیت دو تن از وابستگان به دختر رئیس‌جمهور سابق ازبکستان، 133 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده آن‌ها را به ازبکستان باز خواهد گرداند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه kun.uz، افسر دادستانی کل سوئیس روز گذشته گفته است که این کشور 130 میلیون فرانک (معادل 133 میلیون دلار) را پس از گذشت 6 سال از تحقیقات پرونده مربوطه در خصوص اتهام پولشویی که متوجه دختر رئیس‌جمهور سابق ازبکستان، اسلام کریم‌اف بود، را قرار است به ازبکستان باز گرداند.

یکی از بستگان گلناره کریموا نیز در سوئیس توسط دادگاه فدرال این کشور به دلیل مشارکت در یک طرح غیرقانونی برداشت پول از شرکت‌های مشغول به کار در ازبکستان و پولشویی این مبالغ در خارج از کشور، محکوم شده است. گفته می‌شود این حکم همچنان بدوی است.

این متهم که بین سال‌های 2004 تا 2013 فعال بود و اکنون محکومیت زندان خود را در ازبکستان می‌گذراند، محکوم به پرداخت 390 هزار فرانک سوئیل و تضمین بازگشت 130 میلیون فرانک دیگر به این جمهوری آسیای مرکزی شده است.

دادستانی کل سوئیس از سال 2012 در جریان فعالیت‌های مشکوک دستیار گلناره کریموا و مدیر عامل و شریک تابع ازبکی شرکت روسی حوزه ارتباطات، آغاز شد. اما پس از آن این پرونده به دو نفر دیگر از کارکنان کریموا تسری یافت که یکی از آن‌ها از بستگان وی بود، و دیگری نیز خود دختر رئیس‌جمهور سابق ازبکستان.

دختر رئیس‌جمهور سابق ازبکستان مصونیت دیپلماتیک خود را در اختیار داشت که به سبب نقش وی در نمایندگی دائم این کشور در نمایندگی سازمان ملل متحد در ژنو بود. این مصونیت نیز با دستور دادگاه سوئیس در سال 2013 تعلیق شده است.

دختر 46 ساله اسلام کریم‌اف اکنون یک محکومیت اصلاح شده 5 ساله را در ازبکستان به دلیل کلاهبرداری، اختلاس و پنهان کردن دارایی‌های خارجی می‌گذراند. او در یک پست اینستاگرامی در روز یکشنبه ادعا کرده که بیش از 1 میلیارد یورو (معادل 1.2 میلیارد دلار) را تا کنون به دستور دولت منتقل کرده است «تا منافع بودجه این کشور را در نظر بگیرد». وکیل کریموا در سوئیس نیز این پیام را تایید کرده و البته گفته است که اظهار نظری در مورد محتوای آن نمی‌کند.

تحقیقات دادستانی کل سوئیس منجر به ارائه پرونده‌های جزایی علیه شرکت‌های ارتباطاتی که خارج از کشور بازگشایی شده‌اند، گردیده است که پیش از این نیز در آمریکا، هلند و سوئد نیز محکوم شده بودند. در سوئیس، پنج مظنون همچنان تحت تحقیق و بازپرسی هستند و بیش از 650 میلون فرانک دیگر از دارایی‌ها مسدود شده است. به زودی با مشخص شدن ابعاد جدید، دادستانی این کشور اطلاعات بیشتری را در زمینه این پرونده فاش خواهد کرد.