پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ، فالح الفیاض مشاور امنیت ملی عراق و رئیس سازمان بسیج مردمی (حشد الشعبی) در گفتگو با شبکه الجزیره گفت بحران در منطقه خلیج فارس بین ایران و آمریکا، صلح و ثبات بین المللی و منطقه ای را تهدید می کند.
فیاض اضافه کرد ادامه این بحران و رسیدن آن به سطح نظامی، فاجعه ای برای منطقه به وجود خواهد آورد که هیچ کسی را مستثنی نخواهد کرد.
الفیاض گفت: من فکر می کنم نه تنها عراق، بلکه اگر کل منطقه با عقل و منطق فکر کند می بیند که حل این بحران به نفع همه است، راه حلی که با ابزارهای دیپلماتیک و مسالمت آمیز باشد. من فکر می کنم حتی کشورهایی که روابط خوبی با ایران ندارند اگر چنین بحرانی به وجود بیاید امنیت ملی و وضعیت اقتصادی و ژئوپلیتیک خود را در معرض خطر قرار داده اند.»

اقدام نظامی در منطقه، کنترل بغداد را بر اوضاع داخلی تضعیف می کند

فالح الفیاض گفت عراق به واشنگتن اطلاع داده است که توانایی بغداد برای کنترل اوضاع داخلی با هر گونه اقدام نظامی که شاید در منطقه خلیج فارس رخ دهد تضعیف خواهد شد.
فیاض اضافه کرد دولت بغداد خواهد توانست از نیروهای خارجی مستقر در عراق حمایت کند اما وقوع منازعه، همه احتمالات را باز خواهد گذاشت و توان بغداد را برای کنترل اوضاع داخلی تغییر خواهد داد.
الفیاض گفت: ما با طرف آمریکایی گفتگو کردیم و گفتیم توانایی دولت عراق در این شرایط برای کنترل وضعیت با هر گونه اقدام نظامی تضعیف می شود و واقعیت دیگری به وجود می آید که کنترل موثر و جدی، برای دولت عراق بسیار دشوار خواهد شد.

عراق از ابتدا با محاصره قطر مخالف بود

مشاور امنیت ملی عراق گفت بغداد از ابتدا اعلام کرد که با محاصره قطر مخالف است. فیاض اضافه کرد موضع عراق، گفتگو و تفاهم برای حل اختلافات بین برادران عرب است به ویژه اینکه این محاصره، تاثیر منفی زیادی بر ثبات منطقه خلیج فارس داشته است.
الفیاض گفت: عراق از همان روز نخست آغاز محاصره علیه کشور برادر قطر، رد این روش را اعلام کرد. موضع ما که از طریق جناب وزیر امور خارجه در نشست اتحادیه عرب و از طرق دیگر بیان شد، رد محاصره بوده است چه علیه قطر باشد یا علیه کشورهای دیگر. موضع ما فرصت گفتگو و تفاهم بین کشورهای برادر به منظور مدیریت درست روابط بوده است و با فرض وجود اختلافات، باید اختلافات را در جهت منافع عمومی کنار گذاشت و این اختلاف، تاثیر زیادی بر ثبات و امنیت و مسائل دیگر در منطقه خلیج فارس داشته است.