«عبدالکریم الزبیدی» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تونس گفت، در صورت پیروزی در انتخابات، روابط کامل دیپلماتیک با سوریه را دوباره برقرار خواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«عبدالکریم الزبیدی» وزیر دفاع و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تونس امروز (دوشنبه) گفت که میان تونس و سوریه منافع اقتصادی و اجتماعی وجود دارد.

او در گفت‌و‌گو با خبرگزاری اسپوتنیک، با بیان اینکه دو کشور در حال حاضر همکاری امنیتی دارند، گفت: تاریخ نشان می‌دهد که در شرایط جنگ، روابط دیپلماتیک قطع نمی‌شود؛ چرا که باب صلح همچنان اصل و اساس است و رسیدن به آن نیز جز از طریق کانال‌های دیپلماتیک میسر نیست. بنابراین به عقیده من قطع روابط دیپلماتیک با سوریه یک اشتباه استراتژیک بود. به خصوص اینکه دو کشور روابط تاریخی و منافع مشترک اقتصادی و اجتماعی و همچنین همکاری‌های امنیتی دارند.»

نامزد ریاست‌جمهوری تونس افزود: در سوریه نزدیک به ۵۰۰۰ تونسی وجود دارد؛ بنابراین در صورت پیروزی در انتخابات فورا سفارت را در این کشور برادر بازگشایی خواهم کرد. البته اکنون کنسولگری تونس در آنجا دایر است و خدمات اداری و کنسولی ارائه می‌دهد».

الزبیدی ۶۹ ساله حمایت بسیاری از شخصیت‌های بارز تونس و احزاب لیبرال از جمله حزب «نداء تونس» را با خود دارد. این حزب در انتخابات پیشین پیروز رقابت‌ها بود و «الباجی قائد السبسی» رئیس‌جمهور متوفی تونس از درون این حزب به پیروزی رسید.

از رقیبان اصلی وی «یوسف الشاهد» نخست‌وزیر، «عبدالفتاح مورو» رئیس جنبش نهضت اسلامی، «المنصف المرزوقی» رئیس‌جمهور سابق و «مهدی جمعه» نخست‌وزیر سابق تونس هستند. انتخابات قرار است در ۱۵ ماه جاری میلادی (۲۴ شهریور) با حضور ۲۶ کاندیدا برگزار شود.

روابط میان تونس و سوریه در سال ۲۰۱۲ و در پی بروز بحران داخلی در این کشور قطع شد؛ اما تونس در سال ۲۰۱۴ دفتری برای انجام امور کنسولی در دمشق بازگشایی کرد.