مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک آمریکا در گزارشی اعلام کرد موشک های بالستیک میان برد مستقر در پایگاه موشکی «کوم چون نی» کره شمالی واقع در استان شرقی «گانگ وان» این کشور، قادر هستند دستکم نیمی از ژاپن را هدف قرار دهند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش روز یکشنبه روزنامه ژاپن تایمز، در گزارش مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک آمریکا با اشاره به اینکه کره شمالی در حال حاضر حدود ۲۰ پایگاه موشکی اعلام نشده دارد آمده است کره شمالی اگر می خواهد از غیر هسته ای شدن کامل پیروی کند، باید پایگاه های موشکی اعلام نشده خود را از بین ببرد.

این اندیشکده می گوید تصاویر ماهواره ای، مجتمع اصلی و ورودی ها به تاسیسات زیر زمینی را در این پایگاه نشان می دهد با این حال پژوهشگران می گویند سبزی های دامنه تپه، تشخیص ورودی ها را دشوار می کند و سکوی های متحرک پرتاب در زیر زمین نگه داری می شوند.

پایگاه موشکی «کوم چون نی» در ۱۱۰۰ کیلومتری غرب توکیو و ۷۵ کیلومتری شمال منطقه غیرنظامی شده دو کره واقع شده است که دارای یک گردان مجهز به موشک های بالستیک هواسونگ ۹ (Scud-ER) با برد متوسط ‌است.

موشک های Scud-ER تقریباً ۱۰۰۰ کیلومتر برد دارند و می توانند یک کلاهک هسته ای ۷۵۰ کیلوگرمی را به سراسر خاک کره جنوبی و نیمه جنوبی ژاپن از جمله جزیره شیکوکو و بخشی از هونشو پرتاب کنند.

بر اساس این گزارش بسیاری از پایگاه های مورد استفاده ارتش آمریکا در ژاپن و کره جنوبی در تیر رس موشک های میان برد کره شمالی هستند.

همچنین گفته می شود که پایگاه «کوم چون نی» در نهایت می تواند میزبان موشک های «MRBM» و موشک های سوخت جامد Pukguksong-۲ باشد که رهبر کره شمالی در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد این موشک ها به زودی به تولید انبوه خواهند رسید.

کره شمالی در چند ماه گذشته دستکم ۶ آزمایش موشکی انجام داده است که آخرین آنها حدود ۲۰ روز پیش بود.