پکن- ایرنا- «دیوید استیلول» دیپلمات ارشد آمریکا در امور آسیای شرقی که پیشتر به ژاپن و فیلیپین سفر کرده است، قصد دارد در جریان سفر به سئول درباره ایران و مساله کره شمالی، با مقام های کره جنوبی گفت و گو کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یونهاپ روز دوشنبه گزارش کرد این دیپلمات آمریکایی که یک ماه قبل به این سمت منصوب شد اولین بار است به کره جنوبی سفر می کند و دیدارش را از این کشور روز سه شنبه آغاز می کند.

وی قرار است در جریان دیدار سه روزه خود از کره جنوبی با شماری از مقام های بلند پایه این کشور از جمله «کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه این کشور نیز دیدار و گفت و گو کند.

این سفر بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی در حالی انجام می شود که آمریکا از شماری کشورها خواسته است ائتلافی برای حراست از کشتیرانی در تنگه هرمز تشکیل دهند اما کره می گوید چنین درخواستی از این کشور نشده است.

رسانه های ژاپن نیز گزارش کردند "دیوید استیلول" دیپلمات ارشد آمریکا در امور آسیای شرقی در جریان سفر به توکیو با مقام های این کشور درباره ایران و کره شمالی گفت و گو کرده است اما حاضر به ارایه جزییات نشده اند.

تارنمای نووا ژاپن روز پنجشنبه گذشته تصاویری از دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوس آرام منتشر کرده که نشان می‌داد وارد فرودگاه ناریتا توکیو شده است.

او اعلام کرده بود که در جریان سفر به منطقه با مقام های کشورهای ذی ربط درباره ایران، کره شمالی و اتحاد نظامی میان آمریکا و ژاپن و صلح و ثبات منطقه انجام خواهد داد.

وی در فرودگاه بین المللی ناریتا به خبرنگاران خاطر نشان کرد که یکی از مسایل مهمی که قرار است با مقام‌های ژاپنی مورد رایزنی قرار گیرد راهبرد این کشور درباره آسیا و اقیانوس آرام و اقیانوس هند است.

به رغم آنکه در دو سال گذشته آمریکا درگیر مسایل مرتبط با کره شمالی و منطقه آسیا و اقیانوس آرام بوده، سمت دستیار وزارت خارجه در امور آسیای شرقی و اقیانوس آرام خالی بوده است.