دیپلمات‌های اروپایی گفتند که تغییر مسیر ناگهانی دولت انگلیس در پیوستن به ائتلاف دریایی ضد ایران به رهبری آمریکا، برنامه‌های آنها برای ایجاد ماموریت دریایی اروپا را مختل کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

منابع اروپایی امروز (جمعه) ضمن انتقاد از تصمیم دولت انگلیس برای پیوستن به ائتلاف نظامی دریایی آمریکا در خلیج فارس، گفتند این کار تمام برنامه‌های اروپا جهت کاهش تنش با ایران را بی‌اثر می‌کند.

خبرگزاری « رویترز » به نقل از دیپلمات‌های اروپایی دخیل در مذاکرات بر سر طرح فرانسه برای ایجاد ائتلاف دریایی اروپایی در آب‌های جنوبی ایران، نوشت تصمیم ناگهانی و تغییر استراتژی لندن با روی کار آمدن دولت «بوریس جانسون»، این روند را مختل کرده است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی می‌گوید: «بسیاری از ما (کشورهای عضو اتحادیه اروپا)‌ می‌خواستیم این [ائتلاف دریایی] را به همراه بریتانیا تشکیل دهیم و از کارزار فشار حداکثری آمریکا بر ایران دور بجوییم. اما اکنون تمام این‌ها متوقف شده زیرا بریتانیا طرف آمریکایی‌ها را گرفته است».

یک مقام نظامی فرانسه نیز با اشاره به احتمال شکل‌گیری ماموریت دریایی اروپا به رهبری این کشور در غرب آسیا، گفت: «با شرکای اروپایی که مایل به شرکت در ماموریت [دریایی] هستند، این کار را انجام می‌دهیم تا این تصور القا نشود که یک ائتلاف ضد ایرانی است».

کشورهای ایتالیا، دانمارک، اسپانیا، نروژ، بلژیک و سوئد تا کنون به پیشنهاد فرانسه برای ایجاد ناوگان دریایی منطقه پیوسته‌اند. به گفته‌های دیپلمات‌های هلندی، این کشور در حال بررسی هر دو پیشنهاد (آمریکا و فرانسه) است اما بیشتر به سمت یک طرح اروپایی گرایش دارد.

آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتی‌های تجاری در خلیج فارس را از حدود دو ماه پیش اعلام کرده بود و برخی از متحدان نزدیک این کشور از جمله آلمان، نروژ، اسپانیا و کره جنوبی مشارکت در این طرح را رد کردند.

رویترز چندی پیش در گزارشی درباره بی‌رغبتی کشورهای مختلف برای پیوستن به طرح آمریکا، به نقل از منابع متعددی در کشورهای متحد آمریکا نوشته بود که به دلیل اینکه مشارکت در پیشنهاد واشنگتن برای تشکیل ائتلاف دریایی، از نظر تهران اقدامی ضد ایرانی است، این دولت‌ها تمایل چندانی برای همراهی با آمریکا ندارند.