درحالی که چند روز از انتشار گزارش کمیته‌های حقیقت یاب در عراق در خصوص اثبات نقش مخرب صهیونیستها علیه «حشد شعبی» سپری می شود، جامعه بین الملل به طرز مشکوکی در این زمینه سکوت اختیار کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق طی هفته جاری اعلام کرد که رژیم صهیونیستی عامل حملات به مواضع «حشد شعبی» در این کشور بوده است. عبدالمهدی در جریان سخنانی مطبوعاتی تأکید کرد: «گزارش های حاصل از تحقیقات اولیه در خصوص حملات به مواضع حشد شعبی به دست ما رسیده است».

عبدالمهدی در ادامه افزود: «گزارش های اولیه نشان می دهد که اسرائیل عامل حملات به پایگاه های حشد شعبی بوده است؛ در منطقه هیچ طرفی جز رژیم صهیونیستی به دنبال جنگ نیست». درهمین ارتباط، قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق، اعلام کرد که بعد از سخنان عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی مسئولیت حمله به انبارهای حشد شعبی را برعهده دارد، تمام عراقی ها باید در برابر این دشمن ابدی عراق متحد شوند.

وی افزود: دولت عراق باید اقدامات لازم را در مجامع بین المللی علیه اسرائیل اتخاذ کند و ما باید حق پاسخگویی کامل را به این حملات برای خود محفوظ بدانیم. این درحالی است که پیشتر گزارش های متعددی مبنی بر فشارهای فراوان ایالات متحده آمریکا بر بغداد برای عدم افشای گزارش درباره حملات به مواضع حشد شعبی، منتشر شده بود. حتی گفته شد که سفیر ایالات متحده آمریکا در عراق با ورود مستقیم به این مسأله شخصا خواستار عدم انتشار گزارش مذکور شده بود؛ اتفاقی که البته نیفتاد و تلاش های واشنگتن ناکام ماند.

علیرغم اعلام عمومی گزارش مربوط به بمباران مواضع حشد شعبی اما همچنان شاهد سکوت جامعه بین الملل درقبال این حملات هستیم. نه سازمان ملل متحد، نه شورای امنیت و نه هیچیک از نهادهای بین المللی دیگر تاکنون به اقدامات گستاخانه رژیم صهیونیستی در عراق واکنش نشان نداده اند. این مسأله به خوبی گویای این واقعیت است که ایالات متحده آمریکا همچنان به نفوذ مالی و سیاسی خود در نهادهای بین المللی جهت بهره برداری از آنها در راستای تأمین منافع خود و متحدانش بهره برداری می کند.

این سکوت سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی در حالی است که این نهادها چشم خود را به روی دیگر اقدامات صهیونیست ها علیه سایر کشورها نیز بسته اند. طی ماه های اخیر صهیونیست ها تجاوزات فراوانی را علیه حاکمیت ملی لبنان و سوریه صورت دادند؛ درحالی که با هیچ واکنشی از سوی جامعه جهانی مواجه نشدند. براساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که تجاوزگری های جدید رژیم صهیونیستی در عراق در واقع نشأت گرفته از سکوتی است که آن ها در قبال جنایت های این رژیم در دیگر کشورها پیشه کرده اند و موجب گستاخی بیش از پیش آن شده اند.

در واقع، هدف اصلی و اساسی صهیونیستها از حملات تجاوزکارانه به حشد شعبی در عراق، ایجاد جنگ نیابتی در این کشور است. در واقع، می‌توان این اقدامِ مذبوحانه تل آویو را به نوعی عقده گشایی صهیونیسم علیه ایران قلمداد کرد؛ بدین ترتیب که تل آویو به دلیل متحمل شدن شکست های سنگین در برابر ایران در منطقه، از طریق حمله به پایگاه گروه‌های مورد حمایت تهران در عراق تلاش می کند تا به زعم خود از آن انتقام جویی کند.

این نکته نیز نباید فراموش شود که تل آویو به شدت از رشد و تقویت گروه‌های مقاومت در عراق از یک سوی و افزایش نفوذ ایران در این کشور از سوی دیگر احساس نگرانی می‌کند. بنابراین، صهیونیستها تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا ضمن ایجاد هرج و مرج در عراق، به نوعی این کشور را به عرصه ای برای درگیری ها تبدیل کنند؛ هدفی که در سایه هوشیاری دولت و ملت عراق محقق نخواهد شد.

ناگفته پیداست که با آشکار شدن نقش مخرب رژیم صهیونیستی علیه حشد شعبی در عراق، این کشور از این پس در برابر حملات تجاوزکارانه تل آویو دست بسته نخواهد نشست و به هرگونه تجاوزگری پاسخ قاطعانه خواهد داد.

در همین ارتباط، «نجاح الشمری» وزیر دفاع عراق پیشتر تاکید کرده بود که هر حمله به هر گروه عراقی، در واقع حمله به کل عراق به شمار می‌آید. وی تصریح کرده بود: ما اقدامات نظامی لازم را برای دفاع از کشور اتخاذ خواهیم کرد. الشمری تصریح کرده بود: باید در برابر تلاش‌ها برای خدشه دار کردن حاکمیت و کرامت عراق هوشیار بود. وی همچنین بر ضرورت هماهنگی میان نیروهای عراق زیر یک پرچم تاکید کرده بود.

از سوی دیگر، رئیس جمهوری عراق به رژیم صهیونیستی درباره پیامدهای ادامه تجاوزات به مقرهای نیروهای حشد شعبی هشدار داده است. «حسن جهاد» سخنگوی ریاست جمهوری عراق در یک گفتگوی رسانه‌ای خاطرنشان کرد در صورتی که حملات اسرائیل به مقرهای حشد شعبی ادامه یابد، آنگاه اوضاع از کنترل خارج خواهد شد. این در حالی است که سعد الحلفی، عضو کمیته دفاع و امنیت پارلمان عراق نیز اعلام کرده است که واکنش عراق به حملات رژیم صهیونیستی به مواضع حشد شعبی عراق کوبنده خواهد بود.

در همین حال، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی نیز با تأکید بر لزوم پاسخگویی قاطعانه به رژیم صهیونیستی، به سکوت معنادار جامعه بین الملل در قبال تجاوزگری های صهیونیستها اشاره کرده و می گوید: «جامعه بین الملل» در این زمینه سکوت مشکوکی را در پیش گرفته است. ائتلاف تحت رهبری «هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر نیز حملات به مقرهای حشد شعبی را به منزله اعلام جنگ علیه عراق دانست و تاکید کرد: ما در وقت مناسب حق پاسخ به این حملات رژیم صهیونیستی را محفوظ می‌دایم. 

نکته دیگر در این زمینه آن است که رژیم صهیونیستی از رهگذر تلاش های مذبوحانه اخیر خود در عراق نخواهد توانست نقش این کشور برای کاستن از شدت و حدت تنش ها در منطقه را تحت شعاع قرار داده و آن را خثنی سازد؛ به ویژه آنکه بغداد عزم خود را برای تنش‌زدایی در منطقه جزم کرده است و در این مسیر گام برمی دارد.

صهیونیست ها و متحدان آمریکایی آن ها بسیار امیدوار بودند که سلسله حملات زنجیره‌ای به مواضع حشد شعبی مانع از نقش آفرینی عراق در زمینه کاهش تنش ها در منطقه شود؛ هدفی که تحولات اخیر نشان می دهد محقق نشده و واشنگتن و تل آویو در این عرصه نیز با شکست مواجه شده اند.

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا از رهگذر اقدامات خصمانه علیه گروه‌های مقاومت در عراق نمی‌توانند مانع قدرت یافتن بیشترِ این گروه‌ها شوند؛ به ویژه اینکه اکنون نقش مخرب صهیونیستها علیه حشد شعبی در عراق به اثبات رسیده و نوعی اتحاد علیه این رژیم در عراق به وجود آمده است.