وال استریت ژورنال نوشت: گفته می‌شود ترامپ سفیر آمریکا در اوکراین را به علت مانع تراشی در تحقیقات درباره جو بایدن و همچنین نظرات ضد ترامپی وی برکنار کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به قلم ربکا بالهاوس، مایکل بندر و ویویان سالاما نوشت: پس از ماه‌ها شکایت اطرافیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از جمله رودی جولیانی، وکیل شخصی وی، درباره این که سفیر آمریکا در اوکراین، وجهه ترامپ را در خارج از کشور تضعیف می‌کند و برای تلاش هایش در ترغیب اوکراین در انجام تحقیقات درباره جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهور آمریکا، مانع تراشی می‌کند، ترامپ دستور برکناری او را صادر کرد.
برکناری ماری یووانوویچ، سفیر آمریکا در اوکراین، در بهار به یک نکته مهم در تحقیقات استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا، تبدیل شده است.
یک مامور سیا، در شکوائیه‌ای رئیس جمهور آمریکا را متهم کرده است به دنبال مداخله خارجی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 است بدین طریق که در 25 ژوئیه (۳ مهر) در یک مکالمه تلفنی، رئیس جمهور اوکراین را تحت فشار گذاشته بود تا تحقیقاتی را از جمله درباره فعالیت‌های جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، انجام دهد.
در این شکوائیه به برکناری یووانوویچ به عنوانی یکی از سلسله اتفاقاتی اشاره شده است که راه را برای سوء استفاده رئیس جمهور از قدرت فراهم می‌کرد. ترامپ تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود را «بی‌نقص» و تحقیقات مجلس نمایندگان را "حقه" توصیف کرده است.
یک مقام دولت آمریکا گفت، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، از برکناری یووانوویچ حمایت کرده است. به گفته منابع آگاه، مقامات وزارت امور خارجه به یووانوویچ گفته بودند که نمی‌توانند از وی در مقابل حملات رئیس جمهور و متحدانش محافظت کنند.
جولیانی در مصاحبه‌ای به روزنامه وال استریت ژورنال گفت: پیش از برکناری یووانوویچ، وی به رئیس جمهور یادآوری کرده بود که شکایاتی در میان هواداران ترامپ وجود دارد مبنی بر این که وی در مکالمات خصوصی خود تعصبات ضد ترامپی از خود نشان داده است.
از نظر جولیانی، یووانوویچ همچنین در تلاش‌ها برای تحت فشار گذاشتن اوکراین برای تحقیق در مورد بایدن و پسرش، هانتر، مانع تراشی کرده بود.
زمانی که یووانوویچ در ماه مه از سمت خود برکنار شد، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ماموریت وی "طبق برنامه" به پایان می‌رسد و پایان ماموریت او با آغاز دولت جدید در اوکراین همزمان است. یووانوویچ دستکم سه ماه قبل از پایان دوران سه ساله خدمت دیپلماتیک خود از کار برکنار شد.
جولیانی گفت: در تاریخ 28 مارس (۸ فروردین) یک سند نه صفحه‌ای به پمپئو داده که شامل جدول زمانی دقیق از معاملات بایدن‌ها در اوکراین و ادعا‌های نامناسب علیه خانم یووانوویچ، از جمله ارتباط بسیار نزدیک وی با بایدن، بوده است.
اندرو بیتز، سخنگوی کمپین انتخاباتی بایدن، گفت: بایدن از لحاظ حرفه‌ای برای یووانوویچ احترام قائل است، اما این دو نفر ارتباط نزدیکی با یکدیگر ندارند. "
نقش جولیانی در برکناری سفیر آمریکا در اوکراین با توجه به این که وی نقش رسمی در دولت ندارد، امری غیر معمول است. منتقدان رئیس جمهور آمریکا می‌گویند جولیانی به عنوان وکیل ترامپ، نفوذ بیش از حدی بر سیاست‌های دولت و اعضای آن دارد.
یووانوویچ قرار است در 11 اکتبر (۱۹ مهر) به عنوان بخشی از تحقیقات استیضاح رئیس جمهور در مجلس نمایندگان آمریکا شهادت دهد.