با کلید خوردن ۳ پرونده قضایی نتانیاهو و شمارش معکوس برای اعلام حکم نهایی آنها و بن بست سیاسی موجود همگی نشان می دهند نتانیاهو به پایان عمر سیاسی اش نزدیک می شود.

چه بر سر نتانیاهو خواهد آمد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با پایان آخرین جلسه استماع پرونده های فساد بنیامین نتانیاهو- که به منظور تفهیم اتهام و ارائه دلایل از سوی متهم تشکیل می­شود- او باید منتظر حکم دادگاه در هفته اول دسامبر 2019 باشد. نتانیاهو طی دو هفته در 4 جلسه «استماع» شرکت کرد. این جلسات مربوط به پرونده های موسوم به1000، 2000و 4000 است. حال سؤال افکار عمومی این است که در این شرایط، وضعیت بنیامین نتانیاهو چگونه خواهد شد؟

وضعیت قضایی نتانیاهو

نتانیاهو در حال حاضر دارای 3 پرونده در دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی است. این پرونده ها که تحت عنوان پرونده 1000، پرونده 2000 و پرونده 4000 شناخته می شوند. همگی این پرونده ها در 4 جلسه استماع بررسی شده اند. استماع به جلساتی گفته می شود که دادستان اتهامات مربوط به متهم را به وی اعلام می کند و متهم تفهیم اتهام می شود. متهم نیز دلایل، شواهد و مستندات خود را در رد اتهامات مربوطه ارائه می کند.

پرونده 1000

نخستین پرونده نتانیاهو در دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی که با نام پرونده 1000 شناخته می شود مربوط به دریافت هدایای گرانبها از سوی نتانتیاهو و خانواده اوست. در این پرونده نتانیاهو متهم است که هدایای گرانبهایی مثل سیگار، جواهرات گرانقیمت و مشروبات گرانقیمت موسوم به شامپاین را به قیمت 700 هزار شیکل (240هزار دلار) از افراد متمول دریافت کرده است. مشهورترین این افراد آرنو میلکان، تهیه کننده مشهور و جیمز بیکر میلیاردر استرالیایی است.

پرونده 2000

در این پرونده نتانیاهو متهم است برای پوشش رسانه ای به نفع خودش در پر فروش ترین روزنامه صهیونیستی یعنی «یدیعوت آحرونوت» با «آرنون موزیس» صاحب این روزنامه زد و بند کرده است. در مقابل نتانیاهو تلاش کرده است قانونی را به نفع این روزنامه علیه روزنامه رایگاه «یسرائیل هایوم» تصویب کند که انتشار روزنامه مذکور را محدود کند.

پرونده 4000

این پرونده در رسانه های رژیم صهیونیستی خطرناک ترین پرونده نتانیاهو معرفی شده است. در این پرونده نتانیاهو متهم است با «شاؤول ایلوویچ»، مدیر عامل مجموعه «بیزیک»، بزرگترین مجموعه ارتباطی رژیم صهیونیستی- که مدیر سایت عبری «والا» نیز هست- تسهیلات دولتی اعطا کرده است. به موجب این تسهیلات، آلوویچ درآمدهای میلیون دلاری کسب کرده است تا در مقابل پوششی رسانه ای برای نتانیاهو در رسانه های رژیم صهیونیستی به وجود آورد.

تیم وکلای نتانیاهو

براساس قانون قضایی رژیم صهیونیستی، در جلسات «استماع»، حضور نخست وزیر ضروری نیست و او می تواند وکلای خود را به این جلسات بفرستد. در 4 جلسه ای که طی دو هفته گذشته تشکیل شد نتانیاهو تیم وکلای خود را متشکل از 10 وکیل، به جلسات استماع فرستاد. پس از برگزاری این جلسات، دیگر هیچ سند جدیدی از جانب نتانیاهو قابل قبول نیست و دادگاه تا هفته اول دسامبر حکم نهایی خود را در خصوص اتهامات نتانیاهو اعلام خواهد کرد.

رأی دادگاه و آینده نتانیاهو

براساس قانون قضایی رژیم صهیونیستی نخست وزیر در صورتی که لایحه اتهامی علیه او مطرح شود بر خلاف وزیران دولت مجبور به استعفا نیست و می تواند در پست خود باقی باشد اما می تواند برای دفاع از اتهامات مطرح شده، 100 روز از پست نخست وزیری موقتا استعفا دهد. اما نتانیاهو با استعفا مخالفت کرده است و در حال ادامه وظایف نخست وزیری است.

اما اگر نتانیاهو در هر یک از این پرونده ها محکوم شود و حکمی قضایی علیه او صادر شود باید از پست نخست وزیری استعفا داده و احکام قضایی او اجرا شوند. این حکم تا اوایل دسامبر اعلام خواهد شد و می تواند آینده سیاسی نتانیاهو را خاتمه دهد.

وضعیت سیاسی نتانیاهو

نتانیاهو در عرصه سیاسی در وضعیت نامناسبی قرار دارد. او در انتخابات آوریل 2019 نتوانست ائتلاف دولت را به وجود آورد و در انتخابات سپتامبر هم وضعیتی بدتری پیدا کرد و امکان تشکیل کابینه را ندارد. دو جلسه با بنی گانتز برگزار کرده است و گانتز حاضر نشده در دو جلسه دیگر با نتانیاهو برای تشکیل دولت وحدت حاضر شود. حالا او می خواهد مأموریت واگذار شده به او برای تشکیل ائتلاف دولت را به رئیس رژیم صهیونیستی باز گرداند. در این وضعیت احتمالا بنی گانتز مأمور تشکیل کابینه خواهد شد و اگر نتواند طی 28 روز کابینه را تشکیل دهد، باز توپ به زمین نتانیاهو باز خواهد گشت و او مسئول تشکیل کابینه خواهد شد.

جمع بندی

بنیامین نتانیاهو در حالی که در عرصه سیاسی در یک بن بست سیاسی گرفتار آمده است در عرصه قضایی نیز در پرونده های در حال محکوم شدن است که اگر هر کدام از اتهاماتش اثبات شوند او مجبور خواهد بود از پست خود استعفا داده و حکم قضایی علیه او اجرا شود. خانواده او نیز در این شرایط قضایی همچون او متهم هستند. با این وضعیت به نظر می رسد نتانیاهو در 70 سالگی به روزهای پایانی عمر سیاسی خود نزدیک شده است.