رئیس اجرائیه افغانستان با بیان اینکه در یک سال گذشته بخشی از نیروهای خارجی از افغانستان خارج شده اند، گفت: در آینده بخش زیادی از این نیروها افغانستان را ترک خواهند کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«عبدالله عبدالله»گفت: در یک سال گذشته بخشی از نیروهای خارجی از افغانستان خارج شده‌اند، اما این کشور هنوز آماده خروج کامل نیروهای خارجی نیست.

عبدالله در گفت‌وگو با شبکه خبری «فرانس 24» افزود: خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان مشروط به پیش‌رفت گفت‌وگوهای صلح خواهد بود.

رئیس اجرائیه افغانستان ادامه داد: مقداری کاهش نیرو صورت گرفته و در آینده سربازان بیشتری افغانستان را ترک خواهند کرد، اما خروج کامل نیروها مشروط خواهد بود و این موضوع بخشی از مذاکرات بین افغان‌ها و طالبان  و همچنین آمریکا و طالبان است.

وی همچنین تاکید کرد: در حالیکه جنگ ادامه دارد، داعش و القاعده حضور دارند و پیشرفتی در گفتگو های صلح به دست نیامده، افغانستان آماده خروج کامل نیروهای آمریکایی نیست.

عبدالله در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتخابات گفت: کمیسیون انتخابات باید نتایج نهایی را اعلام کند، اما باید به این نکته اشاره کنم که شواهد حاکی از این است من در این انتخابات رای بیشتری نسبت به سایر کاندیداها دارم.

وی در پاسخ به این سوال که واکنشش در صورت پیروزی اشرف غنی در انتخابات چه خواهد بود، گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد که اینکه کمیسیون به صورت شفاف آرای مردم را شمرده و نتایج را اعلام کند، بنابراین شفافیت برای ما اهمیت دارد فارغ از اینکه این نتیجه به نفع ما یا علیه ما باشد.

رئیس اجرائیه افغانستان در مورد تقلب از سوی تیم اشرف غنی نیز گفت: شواهد در این زمینه چه قبل از انتخابات و چه در حین برگزاری انتخابات در مورد استفاده از قدرت و امکانات دولتی جمع آوری و در اختیار کمیسیون شکایات انتخاباتی قرار گرفته و در حال بررسی است.

عبدالله اظهار داشت: بدون حضور دولت افغانستان مذاکرات صلح به یک توافق و آشتی ملی منجر نخواهد شد و بنابراین در هر گونه مذاکره صلح باید تمام طرفین و احزاب از جمله دولت افغانستان و طالبان حضور داشته باشند تا در نهایت شاهد صلح در این کشور باشیم.

دولت افغانستان خواهان از سرگیری مذاکرات بین آمریکا و طالبان است، اما با این پیش‌شرط دولت این کشور در مذاکرات حضور داشته و آتش بس نیز در افغانستان از سوی طالبان پذیرفته شود.