آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوری سابق گفت که در بحبوحه تداوم تنش‌ها پس از خاتمه جنگ سرد، جهان کماکان در معرض خطر عظیم ناشی از وجود سلاح‌های اتمی قدرت‌های جهانی قرار دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«میخائیل گورباچف» آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوری سابق گفت که در بحبوحه تداوم تنش‌ها پس از خاتمه جنگ سرد، جهان کماکان در معرض خطر عظیم ناشی از سلاح‌های اتمی قدرت‌های جهانی قرار دارد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه» گورباچف در گفت‌وگو با شبکه خبری «بی بی سی» در مسکو که دوشنبه پخش شد، گفت که علیرغم تلاش‌های گذشته برای محدود کردن تسلیحات جهان هنوز مکان امنی نیست.

گورباچف گفت: با وجود سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه اتمی، خطر عظیم وجود دارد.»

آخرین رئیس اتحاد جماهیر شوروی به دلیل مذاکره با «رونالد ریگان» رئیس جمهور وقت آمریکا در زمینه معاهده تاریخی کاهش تسلیحات هسته‌ای در سال 1990موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد.

بر اساس این گزارش، معاهده کنترل تسلیحات اتمی میان آمریکا و روسیه سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود. این معاهده تعداد کلاهک‌های اتمی راهبردی که این دو قدرت جهانی می‌توانند انبار کنند را محدود می‌سازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه چند روز قبل نیز در این زمینه گفت، با توجه به زمان باقی مانده تا انقضای معاهده کنترل تسلیحات اتمی با آمریکا، امکان تنظیم جایگزین برای آن بعید به‌نظر می‌رسد. 

به نوشته خبرگزاری فرانسه، گورباچف در ادامه گفت: «همه مردم باید به وضوح بگویند که سلاح‌های اتمی باید از بین بروند.آ نگاه بدین طریق، خود و کره زمین را نجات خواهیم داد.»

وی در خاتمه گفت، رقابت قرن بیستم بین مسکو و واشنگتن با چالش‌های جدیدی جایگزین شده که جهان را در جنگ دائمی قرار می‌دهد.»