رئیس جمهور گفت: آنهاییکه در ماجرای حمله به تاسیسات نفتی عربستان به ایران اتهام می زنند باید سند و مدرک ارائه کنند. اگر این تهاجم از سمت جنوب نبوده از شما ل بوده، یا از غرب و شرق آنها هستند که باید مدارک ادعای خودش را روشن کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرآنلاین ، نشست خبری حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان با رسانه های خارجی در نیویورک آغاز شد.

رئیس جمهوری کشورمان در ابتدای این نشست خبری گفت: نطق من در سازمان ملل در واقع چارچوب سیاست های ما را در مساله هسته ای و منطقه کاملا روشن بیان کرد. در جلساتی که با مسئولین رسانه ها و فرهیختگان و اندیشمندان امریکایی داشتیم مباحث مورد نظر مطرح شد.

روحانی در ادامه وارد پاسخ به سوالات خبرنگاران خارجی شد.

خبرنگار سی بی اس از روحانی پرسید« آیا ایران می تواند اسنادی نشان دهد که برعلیه تصویرهای ماهواره ای باشد که می گویند صدمه به تاسیسات نفتی سعودی نتیجه پرتاب موشک که از شمال بوده است، تصاویری که نشان دهد که این موشک ها از یمن آمدند؟».

روحانی در پاسخ به این سوال گفت: یمن به تاسیسات نفتی آمریکا حمله کرده است چرا ما باید توضیح بدهیم. فارس آن می شود، ما نه سر پیاز هستیم نه ته پیاز. یک جنگ خونینی در منطقه وجود دارد، جنگ بی ثمر و غلطی به نام تجاوز به یمن. مردم یمن حق دفاع مشروع دارند و همه دنیا می دانند که نیروهای یمنی و ارتش یمن دارای موشک برد بلد هستند، پهپاد هم دارند و بارها به مناطقی از عربستان و امارات حمله کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: آنهاییکه اتهام به دیگران می زنند آنها باید سند و مدرک ارائه کنند. اگر این تهاجم از سمت جنوب نبوده از شما ل بوده، یا از غرب و شرق آنها هستند که باید مدارک ادعای خودش را روشن کند. من از برخی رهبران اروپا که اظهارات نادرستی علیه ایران کرده بودند، پرسیدم مدرک شما چیست، گفتند مدرکی نداریم ولی فک کردیم که نیروهای یمنی توانمندی کمتر از آن دارند که در این حمله واقع شده است. من گفتم عدم اطلاع شما از توانمندی های یمن باعث می شود به دیگران تهمت بزنید و پاسخی نداشتند من گفتم مدارکی اگر دارید برای شخص من بفرستید.

وی گفت: به جای اتهام پراکنی به این و یا آن همه بیایند شعله آتش را در منطقه خاموش کنند. به آمریکا و فرانسه و آلمان و انگلیس که مداوم اسلحه به امارات و عربستان می دهند می گویم ارسال اسلحه را متوقف کنند و به عربستان و امارات برای صلح فشار بیاورند. مردم یمن و ارتش یمن اعلام کرد برای اتش بس کامل امادگی دارد به شرط اینکه عربستان و امارات هم فعالیت شان را متوقف کنند ولی هنوز هم شاهد حملات هواپیماهای عربستانی به یمن هستیم.

خبرنگار الجزیزه انگلیسی پرسید که «آیا بهترین امید ایران این است که ترامپ استیضاح شود یا در انتخابات دوره سال آنیده پیروز نشود؟» که رئیس جمهور پاسخ داد: اگر امریکا سیاست هایی را انتخاب کند که به نفع منطقه و صلح باشد به نفع همه است. اینکه بخواهد امروز مذاکره کند و بعد از 2 سال به توافق برسد و امضا کند و بعد اجرا کند و بعد پشیمان شود و بگوید من چیز دیگری می خواهم ما در زبان فارسی می گوییم دبه در می آورند.

روحانی تاکید کرد: ما 7 کشور بودیم مذاکره کردیم و به نتیجه رسیدیم. سازمان ملل و شورای امنیت این توافق را تایید کرده این به نفع کسی نیست که توافق این چنینی که نقض قطعنامه سازمان ملل است انجام دهد. اینکه در داخل آمریکا چه خبر است را ما هم می شنویم ولی برای ما مهم نیست چون موضوع داخلی خود آمریکا است و خود مردم و کنگره هستند که تصمیم می گیرند و برای ما اهمیتی ندارد.

رئیس دولت دوازدهم گفت: برای ما مهم است که دولت امریکا اعتمادی که خدشه دار کرده است به جهان برگرداند و بگوید اگر من در اب هوا تعهد کردم پای تعهدم می مانم، اگر توافقی با 6 کشور دیگر انجام دادم آن را نقض نمی کنم.

این خبر درحال تکمیل است...

2727