عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: برخی رهبران گروه های سیاسی به دنبال شهرت طلبی هستند و اینکه می‌خواهند از آشوب های عراق استفاده کرده و جایگاهی به دست آورند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدجواد جمالی نوبندگانی با اشاره به ادامه ناآرامی ها در عراق و استعفای "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر عراق گفت: عراق موضوعات پیچیده ای دارد، کشور عراق از سال ۱۳۵۹ نزدیک به چهل سال است در جنگ و ناامنی به سر می‌برد.

نماینده مردم فسا درمجلس  ادامه داد: عراق بلافاصله بعد از جنگ علیه کشور ما، وارد جنگ با کویت شدند؛ بعد جنگ های اول و دوم آمریکا علیه عراق بود و بعد مسائل حضور نیروهای آمریکایی و کشورهای ناتو در عراق و مشکلاتی که علیه مردم به وجود آوردند و بعد از آن حضور داعش در عراق بود.

جمالی نوبندگانی با اشاره به اینکه آمریکا و برخی کشورهای غربی روی نفت عراق حساب کرده بودند، مطرح کرد: کمتر کشوری است که در قرن‌های اخیر پیدا می‌کنیم که چهل سال پشت سر هم در جنگ و ناامنی بوده است و این باعث تخریب زیرساخت‌ها و ایجاد شبکه های فساد در آن کشور شده است.

تلاش آمریکا برای اختلاف بین قومیت ها و تسلط بر نفت عراق

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه  عراق جزو کشورهای دارای بیشترین ذخایر نفتی جهان است، مطرح کرد: اخیراً هم  ترامپ بسیار شفاف اعلام کرده است که برای من نفت مهم هستند. آنها به دنبال این هستند که بر نفت عراق مسلط شوند و ازطرف دیگر می خواهند میان قومیت های مختلف در عراق که هرکدامشان متاسفانه اقدامات بحث برانگیزی هم انجام داده اند، تجزیه ایجاد کند. 

وی با اشاره به اعلام استقلال اقلیم کردستان تاکید کرد: در راستای اختلاف افکنی آمریکایی ها در عراق، "جو بایدن" گفته بود که باید عراق را به 3 کشور کردی، شیعی و سنی تقسیم کرد، این موضوع به اختلافات در عراق دامن می‌زند.

عضو فراکسیون دفاع و اقتدار ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادامه ناآرامی ها در برخی شهرهای عراق و نفوذ بیگانگان در این تجمعات، در ادامه افزود: مسئله دیگری که در عراق وجود دارد فساد مالی در این کشور است و خبرهایی داریم که مثلاً حقوق برخی مسئولین عراقی حقوق‌های بسیار کلانی است.

چرا فقط شهرهای شیعه نشین عراق درگیر نا آرامی است؟

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به نقش محوری مرجعیت و رهبران سیاسی در کنترل آشوب ها در عراق، خاطرنشان کرد: مرجعیت در عراق به خصوص "آیت الله سیستانی" نقش محوری در تشکیل حشدالشعبی داشته است و اینکه در حشدالشعبی هم نیروی سنی،هم شیعه و کردها حضور دارند، الان دشمنان حشد الشعبی را نشانه گرفته اند.

وی با بیان  اینکه برخی از خودخواهی ها در رهبران گروه‌های مختلف سیاسی دیده می شود، مطرح کرد: از طرف دیگر اگر به مسائل عراق دقت کنید،باید پرسید که  چرا فقط شهرهای شیعه نشین الان درگیر است؟ شهرهای کربلا ،نجف ،کاظمین، ناصریه، حله و.. جای سوال است و مشکل در همه شهرها است، متاسفانه برخی از رهبران احزاب مختلف در عراق به دنبال تسویه حساب ها و مشکلاتی هستند که خودشان با دولت دارند. 

جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: در دوران مالکی هم ناآرامی های عراق درپی حمله تروریست های داعش به استان های سنی نشین، بهانه ها برای مخالفت با دولت مالکی را افزایش داد و مالکی از سوی مخالفان به ناتوانی در تامین امنیت کشور متهم شد و به دنبال آن، گروه های مخالف فضای سیاسی علیه مالکی را تشدید کردند.

فشار بیگانگان بر ناامنی عراق  زیاد است

وی ادامه داد: بایستی مشکلات بررسی عراق شود، برخی رهبران گروه های سیاسی به دنبال شهرت طلبی هستند و اینکه می‌خواهند از این آشوب ها سواستفاده کنند و جایگاهی به دست آورند. همچنین به خاطر موقعیت عراق در همسایگی جمهوری اسلامی فشار بیگانگان بر ناامنی عراق زیاد است و اغتشاشگران را تشویق می کنند،این قضیه بر امنیت ایران هم موثر است.

نماینده مردم فسا در مجلس در ادامه افزود: کشورهای همسایه عراق مانند جمهوری اسلامی ایران بر لزوم حفظ یکپارچگی سرزمینی و همدلی گروه های سیاسی برای حل مشکلات داخلی نیز با پشتیبانی های مرجعیت مذهبی به ویژه آیت الله سیستانی رهبر شیعیان عراق،تاکید دارند.

عضوهیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس بااشاره به استعفای عادل عبدالمهدی و درخواست سریع تر شدن انتخاب جایگزین خود، تاکید کرد: رفتن عادل عبدالمهدی به تنهایی نمی‌تواند دردی از مردم عراق دوا کند ،متاسفانه انتخابات اخیر مجلس عراق یکی از کمترین مشارکت ها را داشت؛ در این انتخابات هم هیچ حزبی نتوانست اکثریت را به دست بیاورد،230 چند کرسی نمایندگی و ائتلافی که رای آورده ،سائرون بوده که 54 کرسی آورده است ؛این مشخص می کند که برای دولت باید حتماً ۵۶ ائتلاف تشکیل دولت می دادند و این شکننده است و این مسائلی است که بیگانگان هم روی آن کار می‌کند.