وزارت دفاع عراق اعلام کرد که آخرین سری جنگنده‌های T-50 کره جنوبی را تحویل گرفته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزارت دفاع عراق امروز (سه‌شنبه) از تحویل آخرین سری جنگنده‌های T-۵۰ ساخت کره جنوبی خبر داد. با تحویل این محموله، روند تحویل ۲۴ جنگنده پس از گذشت شش سال از عقد قرارداد خرید آن، تکمیل شد.

به نوشته وبگاه اخبار العراق، این جنگنده‌ها با حضور فرمانده نیروی هوایی عراق وارد پایگاه هوایی «محمد علاء» در بغداد تحویل داده شده‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع عراق آمده است که این جنگنده‌ها از نوع نسل جدید و دارای قابلیت مانور بالایی هستند و می‌توانند نیروی هوایی عراق را ارتقا بخشند.

دولت عراق در اسفند ماه سال ۹۵ اولین سری از جنگنده‌های کره جنوبی را که قیمت هریک از آن‌ها ۲۱ میلیون دلار است، تحویل گرفت.

براساس توافقی بین بغداد و سئول که در زمان نخست وزیری «نوری المالکی» در دسامبر ۲۰۱۳ منعقد شد، عراق قرارداد خرید ۲۶ فروند جنگنده T-۵۰ را با کره امضا کرد. شرکت سازنده این جنگنده (KAI) ارزش قرارداد را به علاوه خدمات مهندسی و آموزشی در حدود دو میلیارد دلار اعلام کرده است.

این جنگنده اولین پرواز آزمایشی خود را در سال ۲۰۰۲ انجام داد و وزارت دفاع کره جنوبی تولید انبوه آن را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرد.

حضور نظامی کره جنوبی در عراق محدود به خرید جنگنده‌های T-۵۰ نمی‌شود و سئول در سال ۲۰۰۴، ۳۶۰۰ سرباز به عراق اعزام کرد به طوریکه پس از آمریکا و انگلیس بیشترین نیرو را در این کشور دارا بود. کره جنوبی هم اکنون نیز در حدود ۶۰۰ سرباز در منطقه کردستان عراق مستقر کرده است.

عراق همچنین اقدام به خرید ۳۵ جنگنده اف-۱۶ و تعدادی جنگنده L ۱۵۹ از چک کرده است.