میدان "تحریر " و پل های "جمهوری، سنک و الاحرار" بغداد پس از یک دوره نا آرامی و تجمع اعتراض آمیز ، از بامداد امروز سه شنبه شاهد آرامش نسبی بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در جریان بازدید میدانی خبرنگار ایرنا از منطقه باب الشرقی در شرق رودخانه دجله که میادین تحریر و الخلانی، پل های جمهوری، سنک و الاحرار و ساختمان های چند طبقه رستوران ترکی و پارکینگ سنک و همچنین بازار شورجه و خیابان الرشید در آن واقع است، اوضاع حاکم بر این مکان ها تا لحظه ارسال گزارش آرام است.

فضای عمومی حاکم بر محل اعتراضات تا بعد از ظهر امروز، فضای جشن و شادی است و از هرطرف آهنگ های شاد و حماسی به گوش می رسید.

فعالیت های مختلف فرهنگی از جمله محافل شعر، نشست‌های کتابخوانی، نمایشگاه های عکس و هنرآرایی، میدان تحریر را به صحنه نمایشگاه بزرگ فرهنگی عراق تبدیل کرده است.

بازار بزرگ و مهم شورجه که در ضلع شمالی میدان تحریر واقع است، از بامداد امروز باز بود و مردم مشغول خرید و فروش کالا بودند و خودروها و موتورسیلک های سه چرخ تا نزدیکی میدان الخلانی مسافران را جابه جا می کردند.

در این همین حال بتدریج هرچه به عصر نزدیک می شویم بر شمار جمعیت آرام افزوده می شود.

در میدان تحریر صدای بلندگوهای متعددی به گوش می رسد که مردم را به آرامش دعوت می کند و پلاکارد بزرگی روی ساختمان رستوران ترکی نصب شده است که روی آن خطاب به تظاهرکنندگان نوشته است: «خون تو گرانبهاتر از آن است که به خاطر عبور از پل الجمهوری، بر زمین ریخته شود.»

فراخوان های عمومی در میدان تحریر بر ضرورت عدم حمله به نیروهای امنیتی و خودداری از شکستن موانع روی پل برای رسیدن به منطقه امنیتی سبز تاکید می کردند.

مشاهدات خبرنگار اعزامی ما در زمان حضور در این مکان ها حاکیست: برخی از جوانان در میدان تحریر و خیابان های پیرامون سرگرم نقاشی هایی در حمایت از اعتراضات بر روی دیوارهای ساختمان ها بودند و عده ای داوطلب نیز نظافت محل اعتراضات را برعهده داشتند.

تعدادی از موکب ها و افراد و گروه ها نیز به طور مستمر سرگرم توزیع غذاهای رایگان و میوه و آب معدنی بین تظاهرکنندگان هستند و در هر گوشه درمانگاه صحرایی برپا و در یکی از مغازه های بزرگ متروکه نزدیک رستوران ترکی نیز درمانگاه نسبتا بزرگی با عنوان «بیمارستان تحریر» ایجاد شده است.

تعدادی از جوانان نیز در ساحل شنی رودخانه دجله و شماری هم در نزدیکی پل الاحرار (خیابان الرشید) مشغول بازی والیبال بودند.

خیابان منتهی به بانک مرکزی در خیابان الرشید برای جلوگیری از تعرض گروه های آشوبگر به طور کامل با دیوارهای سیمانی بسته شده است.

تعدادی از افراد در محل اعتراضات عهده دار مسوولیت بازرسی بدنی جمعیت ورودی به میدان تحریر بودند.

موتورسیکلت های دوچرخ و سه چرخ توسط این افراد به شدت بازرسی می شدند و وجود هرگونه سلاح سرد و گرم به منطقه ممنوع است.

در زمان گزارش، هیچ اثری از حضور نیروهای امنیتی در سراسر این منطقه دیده نمیشد  و نیروهای امنیتی فقط در بخش غربی رودخانه دجله مستقر بودند و حفاظت از منطقه امنیتی سبز را برعهد داشتند.

در شعاع چند هزار متری نیز نیروهای امنیتی در فاصله های دور از محل تجمعات، ایستگاه های بازرسی دایر کرده بودند.

گروه های مسوول بازرسی بدنی افراد و وسایل نقلیه سلاح گرم همراه نداشتند اما اکثر آنها مجهز به چوب دستی هایی بوده و برخی از آنها نیز لباس های ضد گلوله برتن داشته و بی سیم  به همراه داشتند.

کلاه آبی ها که وابسته به «سرایا السلام» شاخه نظامی جریان صدر ( مقتدا صدر) هستند به طور ویژه در خیابان فرعی منتهی به رستوران ترکی مستقر شده بودند و از دسته هایی که در حمایت از مقتدا صدر شعار می دادند استقبال می کردند.

رستوران ترکی برای پنجمین روز متوالی خالی از جمعیت تظاهرکنندگان بود و گروه منظمی مسوولیت حفاظت از آن را برعهده داشته و به هیچ کس اجازه نمی دادند که از ساختمان یا ورودی هایی که درهایی آنها بسته بود، تصویر برداری کنند.

با وجودی که کلاه آبی ها در جوار رستوران ترکی مستقر هستند اما با گروه هایی مسوول حفاظت از رستوران هیچ برخوردی ندارند.  

این فضای آرامش نسبی بر میدان تحریر و مناطق اطراف آن تا تعطیلی بازار شورچه ادامه داشت اما از حوالی ساعت 3 و 30 دقیقه بعد از ظهر که بازار شورچه رو به تعطیلی گذاشت، دوباره برخی گروه های آشوبگر، اقدامات تخریبی خود را با آتش افروزی محدود در این خیابان آغاز کردند.

این اقدام، نوعی بی نظمی را در خیابان شورچه ایجاد کرد و بسیاری از رانندگان را که از صبح بدون هیچ مشکلی در این منطقه تردد می کردند، با ترافیک سنگین مواجه کرد.

برخی گزارش ها حاکی است که جریان های حاکم بر اعتراضات در بغداد به بهانه مسالمت آمیز بودن اعتراضات امروز می کوشند جمعیت گسترده ای را جذب کنند تا با استفاده از فشار مردمی، حمله خود را به سمت منطقه امنیتی سبز و عبور از پل های جمهوری و سنک را آغاز کنند.

میدان التحریر که از صبح حال و هوای جشن و کاروان داشت از بعد از ظهر با آتش افروزی های محدودی که برخی گروه ها به راه انداختند، دو باره اضطراب تا حدودی بر آن مستولی شده است.

در طول هفته های گذشته اغلب ناآرامی ها و درگیری ها با نیروهای امنیتی و تلاش برای عبور از پل ها و رسیدن به منطقه امنیتی سبز در ساعت غروب آفتاب و شامگاهی تشدید شده است.

آنچه مسلم است با وجود برخی فراخوان های شبکه های اجتماعی برای تجمع اعتراضی بزرگ امروز و جضور جمعیتی از استان های جنوب و مرکز در آن حال و هوای غالب در میدان تحریر حاکی از آرامش در این مکان ها بود و در عمل تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و اغلب حاضران در میدان تحریر از شهروندان بغداد و مناطق حومه آن هستند.