همزمان با اوج گرفتن روند استیضاح رئیس جمهوری آمریکا، یک دادگاه فدرال دونالد ترامپ را به پرداخت 2 میلیون لار جریمه به علت سوء‌استفاده از بودجه یک بنیاد خیریه برای دستیابی به اهداف انتخاباتی و منافع سیاسی شخصی محکوم کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

لتیشیا جیمز دادستان کل نیویورک گفته است: بر اساس حکم دادگاه نیویورک، بنیاد خیریه ترامپ تعطیل و منابع مالی آن در اختیار هشت نهاد خیریه گذاشته خواهد شد.

براساس حکم ماه گذشته (نوامبر) قاضی فدرال آمریکا؛ بنیاد خیریه ترامپ اعتراف کرده است که رئیس جمهوری شخصا از بودجه آن برای کمک به مبارزات انتخابات 2016؛ حل و فصل اختلافات حقوقی شخصی و دیگر اهداف شخصی استفاده کرده است.

اوجگیری روند استیضاح ترامپ        

دموکرات‌های آمریکا روز سه‌شنبه (۱۹ آذر ۹۸) دو اتهام رسمی علیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور را برای استیضاح وی اعلام کردند.‌ این دو اتهام عبارت از سوء استفاده ترامپ از قدرت و کارشکنی در مسیر تحقیقات کنگره است، تا وی را به سومین رئیس جمهوری در تاریخ ایالات متحده تبدیل کند که در معرض استیضاح قرار می گیرد.

قرار است مجلس نمایندگان آمریکا هفته آینده در مورد این اتهام ها یا موارد استیضاح رای گیری کند. این مجلس که در سلطه دموکرات هاست، ‌ تا حدود زیادی مصمم است به استیضاح رئیس جمهوری رای دهد و مقدمه محاکمه ای نمایشی در سنا را که در اختیار جمهوریخواهان است، ‌فراهم کند.

«جرالد ندلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان به خبرنگاران گفت که ترامپ قانون اساسی آمریکا و امنیت ملی را به خطر انداخته و صحت انتخابات ۲۰۲۰ را تضعیف کرده است. وی افزود: هیچ کس، حتی رئیس جمهوری، فراتر از قانون نیست.۹۱۰۹

دموکرات ها در روند تحقیقات در مورد استیضاح ترامپ، به سرعت پیش رفته اند. این تحقیقات ۲۴ سپتامبر (۲ مهر) در پی متهم شدن ترامپ به اعمال فشار بر اوکراین برای تحقیق در مورد جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و پسرش، ‌ آغاز شد. دموکرات های آمریکا، ترامپ را متهم می کنند با جلوگیری از اعطای کمک به اوکراین، از قدرت سوء استفاده کرده است.

روند تحقیقات استیضاح ترامپ پس از رسانه‌ای شدن مکالمه او با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین آغاز شد. متن این مکالمه که منتشر شد، ‌ در پنج صفحه مربوط به مکالمه ۲۵ جولای (سوم مردادماه) بود. پیامدهای این افشاگری سبب شد تا پنجم مهرماه، ۲۱۹ نماینده مجلس نمایندگان از مجموع ۴۳۵ نفر، آغاز فرآیند استیضاح ترامپ را خواستار شوند.

براساس متن این گفت‌وگوی تلفنی، ترامپ از زلنسکی خواسته بود تحقیقاتی درباره هانتر بایدن پسر جو بایدن که زمانی عضو هیات مدیره شرکت گاز « بوریسما » در اوکراین بود.

کمیته‌های سه گانه مجلس نمایندگان از جمله کمیته خارجی و اطلاعات، نتیجه تحقیقات استیضاح ترامپ بر سر موضوع اوکراین‌گیت را پس از استماع ۱۲ شاهد، سرانجام به کمیته قضایی ارائه کردند.

مجلس نمایندگان آمریکا از ترامپ دعوت کرده بود در نشست‌های تحقیقات استیضاح و شهادت‌دهی شرکت و در صورت وجود شاهدان یا مدارکی دیگر، آن‌ها را به این مجلس معرفی کند؛ اما « پت سیپولون » مشاور ترامپ در نامه‌ای به رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، ضمن محکوم کردن تحقیقات استیضاح، خواستار توقف این فرایند شد.