وزرای کشور روسیه و قطر امروز در دوحه توافق همکاری‌های امنینتی دو جانبه امضا کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

توافق امنیتی روسیه و قطر صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور «ولادیمیر کولوکولتسیو» وزیر کشور روسیه و «عبدالله بن ناصر آل ثانی» نخست‌وزیر وزیر و وزیر کشور قطر، در دوحه امضا شد.

به نوشته وبگاه «روسیا الیوم»، در دیدار دو طرف، همچنین روابط مسکو و دوحه و راه‌های گسترش و توسعه آن به علاوه برخی پرونده‌های مشترک، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر کشور روسیه همچنین با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز دیدار و گفت و‌گو کرد.

 

پیش از این دو کشور بر سر لغو مشترک روادید به توافق رسیده بودند. نشست دو کشور در شهر سن پترزبورگ در نهم نوامبر نیز منجر به تعدادی توافقنامه تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک شد.

توافق امنیتی میان دوحه و مسکو در حالی است که روسیه در طول سال‌های گذشته سیاست عملگرایانه‌ای در پیش گرفته و با اکثر کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا وارد روابط اقتصادی و امنیتی شده است.

مسکو همزمان با امارات و مصر به عنوان دو کشوری که روابط بحرانی با قطر دارند نیز روابط امنیتی و نظامی برقرار کرده است. مسکو و ابوظبی در ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ توافقنامه همکاری‌های استراتژیک امضاء کردند. همکاری‌های نظامی و امنیتی مسکو و قاهره نیز از سال ۲۰۱۴ به این سو جهش قابل توجهی گرفته است؛ تا جایی که برخی منابع از نگرانی واشنگتن از افزایش سطح روابط دو طرف خبر می‌دهند. آمریکا به طور رسمی مصر را در خصوص خرید جنگنده سوخو-۳۵ تهدید کرده است که پاسخ مقامات پارلمانی مصر را تا کنون در پی داشته است.

در لیبی نیز در حالی که قطر از دولت وفاق ملی لیبی حمایت می‌کند، برخی منابع از جمله شبکه الجزیره از آموزش نیروهای خلیفه حفتر به دست نظامیان روسیه در کشور مصر خبر می‌دهند.

علاوه بر این مسکو تلاش کرده است تا خود را در معادلات امنیتی خلیج فارس وارد کند. روسیه در دوم مرداد ماه طرح ایجاد ساز و کار امنیتی در خلیج فارس را با حضور نمایندگانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله ایران، کشورهای عربی، اتحادیه عرب و پنج عضو دائمی شورای امنیت رونمایی کرد.