دولت ترکیه، بهره‌برداری کنگره آمریکا از فرایند تصویب بودجه نظامی این کشور برای اهدف ضد ترکیه‌ای را محکوم کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
وزارت خارجه ترکیه امروز (جمعه) کنگره آمریکا را به سوءاستفاده از لایحه بودجه نظامی سال آینده این کشور برای پیشبرد اهداف ضد ترکیه‌ای متهم کرد.

به نوشته وبگاه «هابر7»، «حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه طی نشست خبری در آنکارا ضمن محکوم کردن تصویب طرح تحریم این کشور ذیل لایجه بودجه نظامی سال ۲۰۲۰ آمریکا در مجلس سنا، گفت: «(تصویب این لایحه) به همراه برخی بندها درباره کشور ما، محصول نهایی تمایلات اعضای کنگره آمریکا برای تخریب روابط دوجانبه به هر روشی است».

آکسوی توضیح داد: «ما این مسئله را که حتی از فرایند معمولی تصویب بودجه در کنگره آمریکا برای کسب منافع و اهداف کوتاه‌مدت استفاده می‌شود، محکوم می‌کنیم».

مجلس سنای آمریکا بامداد چهارشنبه در اقدامی - که به زعم برخی تحلیلگران، ضد ترکیه‌ای تلقی می‌شود - به لغو تحریم تسلیحاتی سی‌ودو ساله قبرس رأی مثبت داد. قبل از آن نیز کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا چند روز پیش با اعمال تحریم‌ علیه ترکیه به دلیل اقدام این کشور در خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه موافقت کرده بود.

روابط آمریکا و ترکیه در ماه‌های گذشته به واسطه مجموعه متعددی از اختلافات به شدت پرتنش شده و حتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است که ممکن است اقتصاد ترکیه را «نابود» کند. آمریکا همچنین ترکیه را از برنامه تولید مشترک جنگنده «اف-۳۵» کنار گذاشته و جنگنده‌های فروخته‌شده به این کشور را هم تحویل نداده است. در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که آنکارا اخراج نیروهای آمریکایی از پایگاه نظامی «اینجرلیک» را بررسی می‌کند.

قطعنامه به رسمیت‌شناسی نسل‌کشی ارامنه پیش از این در مجلس نمایندگان آمریکا هم تصویب شده بود. ترکیه در واکنش به آن اقدام، سفیر آمریکا را احضار و مراتب اعتراض شدید خود را اعلام کرده بود.