وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: پیشنهاد روسیه برای عادی سازی و بهبودی روابط با آمریکا به قوت خود باقی است و توپ در زمین طرف آمریکایی قرار دارد.

لاوروف: روسیه همچنان خواستار بهبود روابط با آمریکاست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سرگئی لاوروف» روز دوشنبه در سخنانی در شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) گفت: آنچه که مربوط به روابط با ایالات متحده می شود ما بارها اعلام کرده ایم که برای برقراری تماس ها در سطوح مختلف با این کشور بر اساس اصول احترام متقابل و موازنه منافع آماده ایم.

وی ادامه داد: روابط واقعبینانه بین مسکو و واشنگتن برای تثبیت امور بین المللی لازم است و پیشنهادات ما برای همه معلوم است و نوبت طرف آمریکایی است که پاسخ دهد.

ترامپ مایل است به روسیه سفر کند

وزیر امور خارجه روسیه گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در دیدار اخیر با من (لاوروف) به تمایل خود برای سفر به مسکو برای شرکت در مراسم جشن پیروزی (۹ می ۲۰۲۰) اشاره کرد.
وی افزود: ترامپ گفت که اگر برنامه کاری اش اجازه دهد در مراسم رژه ۷۵مین سالروز پیروزی متفقین در جنگ دوم جهانی در میدان سرخ حضور خواهد یافت.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه قبلا در دیدار با ترامپ از وی برای سفر به مسکو برای شرکت در جشن پیروزی دعوت کرده بود.

 تمدید پیمان استارت۲ به نفع همه جهان خواهد بود

وزیر امور خارجه روسیه گفت: اگر پیشنهاد ما برای تمدید پیمان استارت ۲ پذیرفته شود و طرف آمریکایی آن را بپذیرد به نفع جامعه جهانی خواهد بود.
وی افزود: ما اجازه نخواهیم داد وضعیتی بوجود آید که هیچ ابزار برای تنظیم ثبات راهبردی باقی نماند.
پیمان استارت ۲ یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.
باراک اوباما رییس‌ جمهور وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.
آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند، حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.
مدت پیمان استارت دو نیز سال ۲۰۲۱ به پایان می رسد و مقامات و دیپلمات‌های روسی بارها در خصوص آینده آن و بی‌تمایلی آمریکا برای تمدید آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

روسیه تحریم های جدید آمریکا را بدون پاسخ نمی گذارد

وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه تحریم های جدید آمریکا در مورد طرح خط لوله گاز جریان شمالی ۲ و خط لوله جریان ترکیه را بدون پاسخ نمی گذارد.
وزارت دارایی آمریکا روز جمعه اعلام کرد که تحریم‌هایی را در مورد شرکت‌های مشارکت کننده در طرح خط لوله گاز جریان شمالی ۲ و جریان ترکیه وضع کرد.
لاوروف این احتمال را نیز بعید ندانست که بحران جدید در شبه جزیره کره رخ دهد.