دبیر کل اتحادیه عرب نسبت به خطر هرگونه مداخله غیر عربی در نزاع‌ها در لیبی و یمن و نقش منفی این مداخله در وخیم کردن این بحران‌ها هشدار داد.

هشدار اتحادیه عرب نسبت به خطر هرگونه مداخله خارجی در لیبی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از الیوم السابع، اتحادیه عرب در بیانیه‌ای شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد که این هشدارهای احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در دیدار وی در مسقط، پایتخت عمان با یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان مطرح شد.

در این بیانیه آمده است که این مداخلات در لیبی می‌تواند اوضاع نظامی و امنیتی میدانی به ویژه در اطراف طرابلس، پایتخت لیبی را وخیم‌تر کرده و تلاش‌های عربی و بین المللی برای حل و فصل سیاسی بحران در این کشور را پیچیده‌تر کند.

دبیرکل اتحادیه عرب در این بیانیه بر تصمیم خود برای ادامه تلاش‌ها جهت حل بحران در چارچوب تصمیمات و مصوبات سازمان ملل تاکید کرد و از طرف لیبیایی خواست تا به رویارویی‌های نظامی پایان داده و راه حل سیاسی داخلی را از سر بگیرند.

این بیانیه اتحادیه عرب در حالی صادر شد که آنکارا آمادگی خود را برای اعزام نیروهای ترکیه‌ای به لیبی جهت کمک به دولت وفاق ملی برای مقابله با نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر اعلام کرده است.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب روز پنجشنبه راهی عمان شد و با یوسف بن علوی در خصوص آخرین تحولات کشورهای عربی گفتگو کرد.

یک منبع مسئول در اتحادیه عرب نیز اعلام کرد که ابوالغیط به اظهارات یوسف بن علوی در خصوص اوضاع لیبی و یمن گوش فرا داده و این دو مقام تاکید کردند که راه حل‌های سیاسی ضامنی برای حل این بحران‌ها هستند. ابوالغیط بر خطر مداخلات غیر عربی در این نزاع‌ها و نقش منفی این مداخله‌ ها در وخامت این بحران‌ها تاکید کرد.

این منبع خاطرنشان کرد که ابوالغیط و وزیر خارجه عمان تاکید کردند که بحران‌های لیبی، یمن، سوریه و اوضاع در لبنان و عراق بر پتانسیل‌های اتحادیه عرب و کارآمدی آن تاثیر گذاشته‌اند و  تنش‌های موجود و قطب‌بندی‌های کنونی محدودیتی را برای تحرکات اتحادیه عرب ایجاد می‌کند.

ابوالغیط همچنین آرزوی بهبودی هرچه سریعتر قابوس بن سعید، سلطان عمان کرد و "نقش تاثیرگذار وی در منطقه و حکمت آشکار او در مدیریت امور داخلی و خارجی" را ستود.