وزیر امور خارجه عراق گفت که طرح خطرناک و مرموز معامله قرن به افراط گرایی و تنش در منطقه دامن می زند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«محمد علی الحکیم» روز شنبه به عنوان رییس نشست فوق العاده اتحادیه عرب در قاهره پایتخت مصر با اشاره به تبعات خطرناک طرح سازش موسوم به معامله قرن تاکید کرد که معامله قرن باعث دامن زدن به افراط گرایی در منطقه می شود.

وی اضافه کرد که مراجع دینی و سیاسی عراق بر ایستادن در کنار ملت فلسطین تاکید می کنند.

الحکیم از همه مسلمانان و اعراب خواست که حمایت خود را از ملت فلسطین برای بازستاندن حقوق خود اعلام کنند.

وزیر امور خارجه عراق بر موضع ثابت بغداد در حمایت از تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف تاکید کرد.

محمد علی الحکیم همچنین در حاشیه نشست فوق العاده اتحادیه عرب برای بررسی معامله قرن با «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، «یوسف بن علوی» و «فیصل بن فرحان» وزیران امور خارجه عمان و عربستان سعودی دیدار و گفت وگو کرد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح، شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی می‌داند.

شخصیت‌ های سیاسی در کشورهای مسلمان به این طرح واکنش نشان داده‌اند؛  همچنین شهرهای مختلف فلسطین از جمله غزه و کرانه باختری در واکنش به این اقدام ترامپ، شاهد تظاهرات سراسری است.

همه گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام کردند. در میان کشورهای عربی نیز عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین که به دنبال عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی هستند، از این طرح حمایت کردند.