دو بمب افکن راهبردی «توپولوف-160» روسیه روز گذشته در یک ماموریت نظامی نزدیک حریم هوایی کانادا، از متحدان آمریکا، شدند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

2 فروند بمب افکن روسی قادر به حمل موشک‌های اتمی، صبح جمعه نزدیک حریم هوایی کانادا، از متحدان درجه اول آمریکا پرواز کردند.

به نوشته وبگاه «گلوبال نیوز»  فرمانده پدافند هوا فضای آمریکای شمالی گفت  که دو بمب افکن« توپولوف -160» موسوم به «بلک جک» با عبور از بخش قطب شمال واقع در غرب روسیه به کانادا نزدیک شده و در حریم هوایی بین‌المللی منطقه باقی ماندند.

فرمانده هوا فضای آمریکای شمالی در ادامه گفت که این هواپیماهای بمب افکن  از سوی بخش شناسایی هوایی کانادا ردیابی شدند، اما جنگنده‌ای برا رهگیری آن‌ها عازم منطقه نشد. این نخستین بار بود که بمب‌افکن‌های روسی از ماه آگوست (شهریور) به این سو نزدیک کانادا شدند.

این هواپیمای راهبردی آخرین بمب افکن ساخت شوروی سابق و بزرگترین هواپیمای فراصوت بال متغیر است که تاکنون ساخته شده‌ است. این هواپیما همچنین قابلیت حمل موشک راهبردی کروز «کا اچ 55» با برد 3000 کیلومتر را دارد.

به نوشته گلوبال نیوز، ژنرال «ترنس جی اوشاگنسی» فرمانده آمریکایی پدافند هوایی آمریکای شمالی در این زمینه گفت که رقبای ناتو  و آمریکا با استفاده از تجهیزات برد بلند خود قدرت نمایی می‌کنند و اقدام‌های فزاینده تهاجمی انجام می‌دهند.

این در حالی است که در روزهای گذشته نیز یک مقام ارشد نظامی نسبت به سامانه‌‌های هشدار سریع پدافند هوایی آمریکای شمالی و قدیمی بودن آن‌ها هشدار داده بود.

فناوری پدافند هوایی آمریکای شمالی آخرین بار در دهه هشتاد میلادی و قبل از خاتمه جنگ سرد به‌روز رسانی شد. از آن به بعد روسیه و چین جنگ افزارهای موشکی، پهپاد ، زیردریایی و تجهیزات سایبری فضا پایه را توسعه داده‌اند که قادر هستند از فاصله دور به آمریکا شمالی حمله کنند.