شهردار شهر نیویورک آمریکا در ارتباط با بحران شیوع ویروس کرونا در این شهر وضعیت اضطراری اعلام و پیش‌بینی کرد که این بحران "به آسانی می‌تواند تا شش ماه ادامه یابد".

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، به گفته بیل دبلاسیو، شهردار نیویورک، به دنبال بالا گرفتن بحران شیوع ویروس کرونای جدید، مکان‌های پرتردد مشهوری نظیر "مرکز بارکلیز" و "باغ میدان مدیسون" ممکن است تا چند ماه تعطیل شوند.

دبلاسیو در کنفرانسی خبری تصریح کرد: وضعیت در ۲۴ ساعت گذشته بسیار هشدارآمیز بوده است انگار که از صبح دیروز تا حالا زمانی طولانی گذشته است. ما دیروز و در مدت ۲۴ ساعت اطلاعات زیادی را کسب کردیم خیلی چیزها از آن موقع تغییر کرده است. همین دیشب جوری شد که انگار دنیا تنها در عرض چند ساعت وارونه شده است.

او اظهار کرد، اعلام این وضعیت اضطراری باعث اختیارات جدیدی برای مدیریت وضعیت در شهر نیویورک از جمله اختیار برقراری حکومت نظامی، تعطیل کردن حمل و نقل عمومی، بستن فضاهای عمومی سهمیه بندی کردن کالاها، اعمال محدودیت‌ برای قیمت‌ها و معلق ساختن فروش الکل می‌شود.

دبلاسیو افزود، شهر نیویورک در حال حاضر ۹۵ مورد تایید شده ابتلای به ویروس کرونای جدید را ثبت کرده است که تنها ۴۲ موردشان مربوط به ۲۴ ساعت گذشته بوده است.

وی تصریح کرد، در شهر نیویورک در حال حاضر بیش از ۱۷۸۰ تحت قرنطینه داوطلبانه قرار گرفته و ۲۹ تن دیگر نیز تحت قرنطینه اجباری قرار گرفته اند و پیش بینی می شود که تعداد موارد مبتلا در این شهر تا چند روز دیگر به ۱۰۰۰ تا افزایش یابد.

دبلاسیو گفت: من فکر نمی‌کنم اکثر ما به عنوان کسانی که مدت‌هاست حیات سیاسی داریم وضعیتی مثل وضعیت فعلی را دیده باشیم؛ وضعیتی که در آن اطلاعات جدید و فوق‌العاده را تقریبا می توان گفت به صورت ساعت به ساعت دریافت می‌کنیم بنا بر این ما به شکل مداوم در حال اعمال تطبیق هستیم.

وی از نیویورکی ها خواست انتظار "تغییرات عمده" را به صورت روزانه داشته باشند.

شهردار نیویورک هشدار داد، قرنطینه کامل شهر نیویورک مشابه با تدابیری که چین اتخاذ کرد "غیرواقع‌بینانه بوده و باعث تضعیف زندگی مردم می شود".

پیشتر شبکه سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی اعلام وضعیت اضطراری یا وضعیت "وقوع بلای بزرگ" در آمریکا بوده و پیش‌بینی کرده بود که ممکن است پنجشنبه چنین فرمانی را اعلام کند اما این اتفاق هنوز نیفتاده است. این شبکه همچنین نوشت که ترامپ تصمیم به استفاده از اختیاراتش در ارتباط با زمان وقوع بلایا گرفته تا منابع بیشتری برای مبارزه با گسترش ویروس کرونا در اختیار بگیرد.

به گزارش هیل، سه تا از بزرگترین انجمن‌های پزشکی و درمانی آمریکا به نمایندگی از گروه بزرگی از بیمارستانها، پزشکان و پرستاران و کارکنان این حوزه در نامه‌ای به مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا و رئیس گروه ضربت ویژه دولت این کشور برای بحران شیوع ویروس کرونا، تقاضا کردند تا دولت ترامپ وضعیت اضطراری یا وضعیت وقوع بلای بزرگ را در قبال شیوع این بیماری در آمریکا اعلام کند چرا که این حرکت باعث آزاد شدن منابع مورد نیاز برای معالجه تعداد فزاینده آمریکایی‌های آلوده به ویروس می شود.

روسای این سازمان شامل انجمن بیمارستانی آمریکا، انجمن پزشکی آمریکا و انجمن پرستاران آمریکا در نامه خود نوشتند: جلوگیری از شیوع ویروس کووید-۱۹ برای سلامت ملت ما ضروری است.