جنگ سوریه امروز وارد دهمین سال شد، جنگی که با رشادت های ارتش سوریه ادامه دارد و نیروهای سوری با ایثار خود هزاران کیلومترمربع را از تروریست‌ها پاکسازی کرده‌ است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امروز یکشنبه پانزدهم مارس، جنگ خونین سوریه وارد دهمین سال خود شد. این جنگ که با ظهور گروه تروریستی داعش و رخداد بدترین فاجعه انسانی در قرن ۲۱ همراه بود، ۱۰ ساله شد و هنوز هم تراژدی‌های جدیدی را به همراه دارد که تأثیر آن بر سیاست‌های جهان را نمی‌توان نادیده گرفت.

دیدبان حقوق بشر در گزارش خود گفته است حداقل ۳۸۴ هزار تن در این جنگ کشته شده‌اند که بیش از ۱۱۶ هزار تن از آنها غیرنظامی هستند. این جنگ بیش از ۱۱ میلیون آواره در داخل و خارج کشور به جای گذاشته است.

به لطف حمایت‌های نظامی روسیه، ایران و حزب‌الله لبنان، دولت اسد توانسته است کنترل ۷۰ درصد از کشور را بازپس بگیرد. آتش بس شکننده‌ای از اوایل ماه جاری در شمال غرب کشور اجرا می‌شود و مقام‌های ترکیه و روسیه در باره گشت‌زنی در ادلب به توافق رسیده‌اند. 

به گفته سازمان ملل بیش از نیمی از جمعیت قبل از جنگ سوریه یعنی حدود ۲۳ میلیون نفر، خانه‌های خود را ترک کردند و گفته می‌شود بیش از ۸۰ درصد از جمعیت زیر خط فقر به سر می‌برند.

سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ تخمین زد که این جنگ نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار خرابی به بار آورده است. 

کمیته صلیب سرخ جهانی گفته است: سرویس‌های اولیه، بیمارستان‌ها و مدارس در سراسر این کشور باید بازسازی شوند. خانه‌ها و زمین‌ها باید از مواد منفجره و مین پاک شوند. مشاغل و دیگر منابع درآمدی مردم باید احیا شوند.

«گی‌یر پدرسون» نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه در آستانه ۱۰ ساله شدن جنگ می‌گوید: رنج و عذاب مردم در این دوران و دهه وحشتناک و تراژیک غیرقابل باور و توضیح است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم در توئیتی نوشت: یک دهه جنگ هیچ چیز جزی خرابی و فلاکت نداشته است. راه‌حل نظامی نیست، وقت آن است که به دیپلماسی فرصت عمل بدهیم.

گذشت زمان، وجود توطئه‌های سازماندهی شده برای سوریه و منطقه را ثابت کرد، توطئه‌هایی که تاکنون با مقاومت شکست خورده است و ارتش سوریه با ایثار و فداکاری های خود هزاران کیلومترمربع را از تروریست‌ها پاکسازی کرده‌ است.