در ابتدای امسال صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام کرد با توجه به سیاست‌گذاری‌های موسسه مبنی بر ورود هلدینگ‌های آن به بورس، جهت آمادگی برای برنامه‌ریزی‌های آتی، در اختیار داشتن اطلاعات بورسی اعضا ضروری است؛ بر این اساس از اعضای صندوق ذخیره درخواست شد که نسبت به ثبت اطلاعات کد بورسی خود اقدام کنند.

واگذاری سهام به اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 صندوق ذخیره فرهنگیان از فروردین ماه امسال با صدور اطلاعیه هایی از بازنشستگان و اعضای این صندوق خواسته است نسبت به ثبت اطلاعات کدبورسی شان در سامانه‌های این صندوق به منظوری بهره‌مندی از ارزش افزوده سرمایه‌ها و دارایی‌ها اقدام کنند.

در ابتدای امسال صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام کرد با توجه به سیاست‌گذاری‌های موسسه مبنی بر ورود هلدینگ‌های آن به بورس، جهت آمادگی برای برنامه‌ریزی‌های آتی، در اختیار داشتن اطلاعات بورسی اعضا ضروری است؛ بر این اساس از اعضای صندوق ذخیره درخواست شد که نسبت به ثبت اطلاعات کد بورسی خود اقدام کنند.

صندوق ذخیره فرهنگیان دو شیوه برای ثبت اطلاعات بورسی را به این شرح معرفی کرد:

۱- اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان شامل شاغلان و افرادی که بعد از سال ۱۳۹۴ بازنشسته شده‌اند، می‌توانند از طریق وب‌سایت موسسه به آدرس https: //www.szf.ir قسمت مشاهده صورت وضعیت یا به طور مستقیم از آدرس https: //mb.szf.ir وارد سامانه صورت وضعیت اعضا شده و در بخش مشخصات پرسنلی، کد بورسی خود را وارد کنند.

۲- آن دسته از اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان که قبل از سال ۱۳۹۴ بازنشسته شده‌اند، از طریق سامانه saham.tadbir-atlas.ir می‌توانند کد بورسی خود را وارد کنند.

به این ترتیب، افرادی که کد بورسی ندارند باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند و بعد از دریافت کد بورسی با توجه به زمان بازنشستگی وارد سایت‌های مذکور شده و کد بورسی را وارد کنند. بر اساس آخرین اطلاعیه این موسسه، آن دسته از اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان که تاکنون موفق به ثبت کد بورسی‌شان نشده‌اند می‌توانند تا ۲۰ آبان ماه جهت ثبت کد بورسی خود اقدام کنند.

اما علت درخواست برای ثبت اطلاعات بورسی چیست و بهره‌مندی اعضای این صندوق از ارزش سرمایه‌ها و دارایی‌هایی که وارد بورس شده‌اند چگونه خواهد بود؟ مهدی نیکدل، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان پیش از این در گفت‌وگویی که اواخر سال گذشته با ایسنا داشت با اشاره به ورود شرکت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان به بازار بورس اظهار کرد: بورس همانند اتاق شیشه‌ای است که عملکرد مالی‌ شرکت‌ها برای همگان قابل مشاهده است. بعد از اینکه سه هلدینگ صندوق را به بورس بردیم بنا داریم همزمان با یک فرمولی، کسانی که از ابتدا تا کنون عضو صندوق بوده‌اند چه آنها که بازنشسته شده‌اند چه آنها که اکنون در صندوق هستند را در ارزش افزوده سرمایه سهیم کرده و درصدی از سهام هلدینگ‌ها را مثلا ۱۰ درصد آن را به عنوان سهام اولیه به آنها بدهیم.

وی درباره چگونگی واگذاری این سهام گفت: قصد داریم سهام را در قالب یونیت واگذار کنیم. یونیت‌ها قابل صدور و ابطال هستند. باید پول سهام را با منافع آتی صندوق محاسبه کنیم و در ابتدا حتی الامکان پولی از اعضا نگیریم. کار مهم ما این است که حتماً اعضای صندوق را سهامدار کنیم. بنا داریم امتیازات هر معلم را بر اساس پولی که به صندوق واریز کرده محاسبه کنیم تا وقتی خواست از صندوق خارج شود به جای طلبش، یونیت‌های صندوق را به او واگذار کنیم و از آنجایی که این یونیت‌ها قابل صدور و ابطال است می‌تواند به نرخ روز در بازار بفروشد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: معلم بازنشسته می‌تواند به سه طریق از یونیت‌هایش استفاده کند، از جمله اینکه می‌تواند آن را بفروشد و پولش را بگیرد یا آن را نگه دارد و یا یونیتش را در اختیار بیمه معلم قرار دهد و از محل سرمایه‌اش حقوق مکمل بگیرد که احتمالا این روش بیشتر مورد استقبال معلم‌ها قرار بگیرد، زیرا حقوق مکمل بازنشستگی دریافت خواهند کرد.

نیکدل درباره یونیت‌های سهام توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت: یونیت‌های صندوق‌های سهامی قابل ابطال هستند و تفاوتشان با سهام در این است که بلافاصله نقد می‌شوند و نیازی نیست منتظر فروش آن در بورس باشید. همچنین یونیت، افت و خیز سهام و خطر سقوط سهام را ندارد و صدور و ابطال آن به بورس ارتباطی ندارد، مانند پول نقد است و صندوق‌ها مانند بانک عمل می‌کنند، برخی از صندوق‌ها ضمانت نقد شوندگی هم دارند.

وی درباره روند محاسبه ارزش افزوده نیز توضیح داد و گفت: فرض کنید ساختمانی به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان خریداری کرده باشیم و حالا ارزش روز آن به ۷۰۰ میلیون رسیده باشد. این اختلاف قیمت، در سود حسابداری لحاظ نمی‌شود. مادامی که ساختمان را نفروخته باشیم، سودی قابل شناسایی نیست و تا زمانی که سود شناسایی نشده این سود در حساب اعضاء نمی‌نشیند، اما در دل این ساختمان هست و با پول اعضا خریداری شده است. ما قصد داریم به جای اینکه اموال را بفروشیم، سودش را به اعضا بدهیم به این صورت که همان ساختمان را به بورس می‌بریم و در بورس ارزش روز دارایی محاسبه می‌شود و می‌توانیم به جای سود حسابداری، ارزش واقعی را در قالب سهام به اعضا بدهیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان یادآور شد: به عبارت دیگر کل دارایی صندوق را به نسبت امتیاز معلم‌ها تقسیم می‌کنیم و هر معلم هر زمانی به صندوق آمده و پرداختی داشته است سهامی دریافت می‌کند. در حالی که سود حسابداری ارزش دفتری است و ارزش واقعی نیست.