هرچه به مذاکرات برجامی نزدیک می‌شویم مسئله نتیجه احتمالی مهم‌تر می‌شود؛ اینکه آیا می‌توان امید داشت که از پس مذاکرات آتی تحریم‌های ظالمانه آمریکا برداشته و برجام احیاء شود؟ و در این مسیر چه ضمانت‌هایی از طرف‌های غربی می‌توان گرفت تا بازهم با بدعهدی آنها مواجه نشویم؟ جواد آرین‌منش، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع گفت: «اگر اروپایی‌

اروپایی‌ها به خاطر وجود آمریکا نمی‌توانند تصمیم مستقل بگیرند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جواد آرین‌منش گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت نتیجه مذاکرات طرفین را به شرایطی می‌برد که هنگام خروج آمریکا از برجام وجود داشت و بیش از این میسر نیست.

هرچه به مذاکرات برجامی نزدیک می‌شویم مسئله نتیجه احتمالی مهم‌تر می‌شود؛ اینکه آیا می‌توان امید داشت که از پس مذاکرات آتی تحریم‌های ظالمانه آمریکا برداشته و برجام احیاء شود؟ و در این مسیر چه ضمانت‌هایی از طرف‌های غربی می‌توان گرفت تا بازهم با بدعهدی آنها مواجه نشویم؟

جواد آرین‌منش، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع گفت: «اگر اروپایی‌ها قادر بودند که بدون آمریکا قدمی بردارند، همان زمان که آمریکا از برجام خارج شد، می‌توانستند با اجرای طرح اینستکس از بی‌اثرشدن برجام جلوگیری کنند اما دیدیم که نتوانستند. سایه سنگین آمریکا باعث شده است که کشورهای اروپایی نتوانند مستقل تصمیم بگیرند و اگر هم تصمیمی جدای از آمریکا می‌گیرند، نمی‌توانند آن را به مرحله اجرا درآورند اما همه اینها به معنای آن نیست که مذاکرات پیش‌ رو هیچ اثری نخواهد داشت، بلکه مذاکرات وین می‌تواند مقدمه‌ای برای حضور آمریکا در مذاکرات بعدی باشد».

او ادامه داد: «قبول داریم که مذاکرات وین کم‌اثر خواهد بود اما نباید چنین پنداشت که باید صورت مسئله یعنی اصل مذاکرات را حذف کرد؛ هرچند به نظر می‌رسد در صورتی که تا آخر آمریکا در مذاکرات حضور نداشته باشد، نتیجه خاصی از مذاکرات به دست نمی‌آید».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان ضمانتی از آمریکایی‌ها گرفت تا بعد از این شاهد بدعهدی‌ آنها نباشیم، بیان کرد: «من معتقدم که در خوش‌بینانه‌ترین حالت و حداکثر مذاکرات پیش رو همه طرفین را به شرایطی می‌برند که هنگام خروج آمریکا از برجام وجود داشت و تحقق بیش از این ممکن نیست و اگر به همان نقطه نیز برگردیم، این نتیجه مطلوب است. حالا اگر آمریکا زیاده‌خواهی کند و بگوید که باید بر سر مسائل دیگری از جمله موضوع موشکی ایران هم می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم یا ایران بگوید ضمانت ویژه‌ای از آمریکایی‌ها می‌خواهیم، مذاکرات از هم می‌پاشد و نتیجه‌ای به دست نمی‌آید. ما بیشتر باید بر رفع سریع تحریم‌ها تأکید کنیم زیرا مردم تحت فشار بسیار بالایی قرار دارند و اقتصاد کشور در حال فروپاشی است و تحمل این میزان فشار برای مردم غیرقابل تحمل شده است».

او در پایان گفت: «امروز نیاز است که تحریم‌ها برداشته شود و اینکه نباید معیشت مردم را به برجام گره زد، در شرایط کنونی قدری دقیق نیست زیرا مهم‌ترین عامل رفع فوری مشکلات اقتصادی برداشته‌شدن تحریم‌هاست. شاید بتوان در مدت زمان بسیار طولانی این مهم یعنی پیوندنزدن معیشت به برجام را محقق کرد اما معلوم نیست تا آن زمان مردم بتوانند تحمل کنند یا خیر».