حسین امیرعبداللهیان و «ایگنازیو کاسیس» درباره موضوعات دوجانبه، مذاکرات وین و برخی موضوعات منطقه‌ای از جمله اوضاع افغانستان و یمن به گفتگو پرداختند.

امیرعبداللهیان: اماده توافقیم اما به آمریکا بی اعتمادیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با همتای سوئیسی گفت: برای رسیدن به توافق خوب و فوری آماده و جدی هستیم، اما به رفتار آمریکا بی‌اعتمادیم.

حسین امیرعبداللهیان و «ایگنازیو کاسیس» درباره موضوعات دوجانبه، مذاکرات وین و برخی موضوعات منطقه‌ای از جمله اوضاع افغانستان و یمن به گفتگو پرداختند.

*روابط دوجانبه در مسیری درست قرار دارد

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی با یادآوری جایگاه مهم سوئیس در اروپا، گفت که روابط دوجانبه در مسیری درست قرار دارد و سفر اخیر رئیس پارلمان سوئیس به تهران نقطه عطفی در روابط پارلمانی دو کشور بوده است.

گفتنی است رئیس پارلمان سوئیس در سفری که به تهران داشت با امیرعبداللهیان نیز دیدار کرد. 

امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی امروز با همتای سوئیسی با اشاره به تلاش برای رفع برخی مشکلات بر سر گسترش فعالیت شرکت‌های سوئیسی در ایران، بر لزوم گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله علمی، آموزشی، کشاورزی، حمل و نقل، بهداشت و درمان و بانکی تأکید کرد. 

* آمادگی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی با سوئیس

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اعلام آمادگی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، ابراز امیدواری کرد این امر به زودی محقق شود. 

وزیر خارجه سوئیس هم با اشاره به سفر خود به ایران در سالگرد صد سالگی روابط دو کشور، ایران را کشوری تاریخی و بسیار جذاب خواند.

وی با اشاره به اهمیت روابط دو کشور، به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت کانال تجاری دو کشور پرداخت.

وزرای خارجه دو کشور در ادامه این مکالمه به بررسی وضعیت افغانستان پرداختند. 

* نگرانی از وضعیت انسانی در افغانستان در آستانه فصل سرما

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران هیأت حاکمه سرپرستی کنونی افغانستان را به تشکیل دولتی فراگیر تشویق می‌کند، از وضعیت انسانی در این کشور در آستانه فصل سرما ابراز نگرانی کرده و تلاش بین‌المللی برای پاسخگویی به وضعیت انسانی در افغانستان و پناهجویان را خواستار شد.

وی همچنین برای همکاری به منظور انتقال کمک‌ها به افغانستان از طریق ایران اعلام آمادگی کرد. 

* قدردانی از اقدامات ایران در قبال افغانستان  

وزیر خارجه سوئیس با بیان اینکه کشورش برای مشارکت در همکاری‌های بین‌المللی به منظور کمک به افغانستان آمادگی دارد، گفت این کشور آماده کمک به افغانستان و کشورهای همسایه است. 

وزیر خارجه سوئیس تصریح کرد که کشورش در خصوص لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان با جمهوری اسلامی ایران هم‌نظر است. وی همچنین از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای یافتن راهکار دیپلماتیک در افغانستان و همچنین میزبانی ایران از پناهجویان، تمجید کرد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه کشورمان به وضعیت بحرانی در یمن نیز اشاره و تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران از هر تلاشی به منظور رفع محاصره و پایان دادن به جنگ حمایت می‌کند.

* ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و فوری آماده و جدی است

در ادامه این گفتگو امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها علیه ایران از هفته آینده در وین آغاز می‌شود، تأکید کرد که ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و فوری آماده و جدی است، اما در عین حال نسبت به رفتار آمریکا بی‌اعتماد است. 

لازم به ذکر است، دوشنبه هفته آینده (هشتم آذر ماه) شهر وین میزبان دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ در خصوص رفع تحریم های آمریکاست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه آمریکا از یکسو خود را علاقه مند به بازگشت به برجام می‌خواند و از سوی دیگر ظرف چند هفته گذشته در دو مرحله تحریم‌هایی را علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی وضع کرده‌، تصریح کرد که رفتار متناقض آمریکا یکی از موانع اصلی در مذاکرات است.

امیرعبداللهیان گفت که جمهوری اسلامی ایران آمریکا را بر اساس رفتار مورد قضاوت قرار می‌دهد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چندی پیش نیز در توئیتی با بیان اینکه در میز مذاکرات وین آماده نیل به توافق خوب هستیم، نوشت: بازگشت همه طرفها به تعهدات یک اصل مهم و راهگشا است. (اینجا بخوانید)

گفتنی است امیرعبداللهیان و وزیر خارجه سوئیس در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک هم با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده بودند. 

وزیر امور خارجه در دیدار همتای سوئیسی با بیان این‌‌که واشنگتن چاره‌ای جز تجدیدنظر کامل در رویکرد و رفتارش را ندارد، گفت: هم آمریکایی‌ها و هم طرف‌های اروپایی باید انعطاف لازم را نشان دهند تا مذاکرات آتی نتایج ملموس داشته باشد. (جزییات بیشتر)

وزیر خارجه سوئیس هم در آن ملاقات با تاکید بر آمادگی برن برای گسترش همه جانبه روابط با تهران اظهار داشت: سوئیس آماده هر نوع همکاری لازم برای استفاده بهتر و بیشتر از کانال مالی سوئیس برای تامین کالاهای مورد نظر ایران است.