روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود به قلم عبدالبارى عطوان سردبیر روزنامه نوشت:رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن و دولت خود را در برابر دو چالش استراتژیک بزرگ قرار داد که می تواند به یک جنگ سرد تبدیل شود، و هم ممکن است تبدیل شدن به یک رویارویی داغ شود.

بایدن مقابل رهبران چین و روسیه تسلیم می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هیچ‌کس خواهان جنگ نیست، اما به نظر می‌رسد که متحدان روسیه و چین با توجه به سلاح‌های مدرن و پیشرفته‌ای که در اختیار دارند، از آن نمی‌ترسند.

روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود به قلم عبدالبارى عطوان سردبیر روزنامه نوشت:رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن و دولت خود را در برابر دو چالش استراتژیک بزرگ قرار داد که می تواند به یک جنگ سرد تبدیل شود، و هم ممکن است تبدیل شدن به یک رویارویی داغ شود. این دو چالش عبارتند از:

اول: استقرار ارتش روسیه در مرزهای اوکراین شامل حدود 90 هزار سرباز و صدها تجهیزات سنگین از جمله تانک، خودروهای زرهی و سیستم های موشکی است.

دوم: تهدید چین براى حمله به جزیره تایوان برای بازگرداندن آن به آغوش کشور مادر و تسریع بخشیدن به جمع کردن نیروهاى زمینی و دریایی برای این منظور.

ایالات متحده به طور مشترک با متحدان اروپایی خود در دریای سیاه و با شرکای آسیایی خود در دریای چین در نزدیکی مرزهای دریایی چین به ویژه ژاپن، کره جنوبی و استرالیا مانورهاى دریایی انجام می دهد.

این مانورها خشم دو کشور روسیه و چین را برانگیخت، دو کشوردر واکنش به این حرکت آمریکا  با انجام مانورهای مشترک در آب های سرزمینی چین در نامه ای به واشنگتن در وهله اول اتحاد نزدیک خود را تایید کردند، پاسخ دادند، و آمادگی خود را برای همه احتمالات از جمله رویارویی نظامی اعلام کردند.

این ایالات متحده و متحدان اروپایی اش بودند که وقتی دولت اوکراین را تشویق کردند که از روسیه دور شود و برای پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو درخواست دهد، بحران را در اوکراین ایجاد کردند. واکنش روسیه با بازگرداندن حاکمیت بر شبه جزیره کریمه، محکم و فوری بود. و حامیان خود در شرق اوکراین،که  درصد زیادی از آنها اصالتاً روسی هستند را تحریک کرد.

دولت بایدن ممکن است عقب نشینی کند

دولت بایدن ممکن است عقب نشینی کند و برنامه های خود را برای تامین موشک های ضد هوایی "استینگر" و موشک های ضد تانک "جاولین" به اوکراین لغو کند، و موانعی را در مقابل الحاق اوکراین به ائتلاف «ناتو» قرار دهد، این برداشت را می‌توان از اطلاعاتی استخراج کرد که تمایل بایدن برای انجام گفتگو از طریق برنامه ویدیوئى «زوم» با همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین، انجام شد و نتیجه اش  این بود که تشدیدها را متوقف کرد، مشابه دیدار مجازی او با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ که یک ماه پیش انجام شد.

هیچ‌کس خواهان جنگ نیست

هیچ‌کس خواهان جنگ نیست، اما به نظر می‌رسد که متحدان روسیه و چین با توجه به سلاح‌های مدرن و پیشرفته‌ای که در اختیار دارند، از جمله موشک‌های مافوق صوت، زیردریایی‌های هسته‌ای پیشرفته و سایر سلاح‌های کشف‌نشده از آن نمی‌ترسند.

وقتی روسیه کریمه را الحاق کرد، ناتو واکنشى نشان نداد، ما باور نداریم که اگر چین به تایوان حمله کند و آن را به سرزمین مادری بازگرداند، واکنشى نشان ندهد، نه به دلیل اختلافات و دودستگی هایی که به ویژه در میان اروپایی ها به رهبری فرانسه، پس از دزدی معامله زیردریایی فرانسوی ،استرالیا (50 میلیارد دلار) توسط آمریکا، وجود دارد، بلکه به دلیل شکست بزرگ تحقیرآمیز در افغانستان .....خدا داند.