مصطفی صادقی، سردبیر سایت «فردا» گفت: صداوسیما اصلا مقصر این واقعه نیست . صدا و سیما مرحله و خروجی آخر است. در واقع مقصران اصلی نهادها و ارگان‌های دیگر هستند.

با دیکتاتوری می‌خواهند جای اقلیت و اکثریت را عوض کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سردبیر پایگاه خبری تحلیلی فردا گفت: ناآرامی های اخیر در کشور یک پدیده «رسانه محور» است.

به گزارش خبرنگار فردا ، نشست تحلیلی نقش رسانه های استکبار جهانی علیه مردم ایران با حضور سیدعباس هاشمی استاد دانشگاه و فارغ ‌التحصیل علوم سیاسی از مرکز مطالعات فدرال هند و مصطفی صادقی، سردبیر پایگاه خبری تحلیلی فردا و عضو شورای سردبیری روزنامه جام جم ظهر پنجشنبه در سالن جلسات اداره ارشاد برگزار شد.

در این نشست که جمعی از مدیران و خبرنگاران رسانه های گروهی حضور داشتند تحلیلی از شرایط کنونی کشور و نقش رسانه های بیگانه در ایجاد اغتشاش و ناآرامی های اخیر ارائه شد.

مصطفی صادقی در این نشست با تحلیل سیر ماجرای فوت مرحومه مهسا امینی و اتفاقات پدید آمده پس از آن اظهارداشت: آنچه رخ داده این است که رسانه های کژتاب خارج از کشور یک «واقعه» را تبدیل به «واقعیت» عاری از «حقیقت» کرده اند. به یک معنا یک «کیس» را در یک فرآیند تبدیل به «رویداد» کرده اند. حال آنکه ما اینجا در کشور خودمان در یک سکوت عجیب دنباله دار ، میدان را به طرف مقابل واگذار کرده و ظرفیت های «روایت اول» را از دست دادیم .

وی با بیان اینکه ماجرای مهسا امینی بسیار متفاوت از تجربه ندا آقا سلطان است گفت: پدیده ندا آقا سلطان یک ماجرای فیک و گلخانه ای بود حال آنکه طرف مقابل با درک سریع ویژگی های ارگانیک درگذشت مهسا امینی از جمله جنسیت ، قومیت ، سن و مساله چالشی گشت ارشاد به سرعت این واقعه را قاپیده و از آن بهره برداری کرد. 

سردبیر پایگاه خبری تحلیلی فردا افزود: تماشا عرصه داوری انسان است، انسان در تماشاست که با خرد خود ، تصمیم می گیرد. انسان بازیگر انسان تماشاگر است. وقتی شما عرصه تماشا را خالی می کنید و به طرف مقابل می سپارید اتفاقی این چنین رخ می دهد. 

مصطفی صادقی با اشاره به اینکه طرف مقابل تلاش می کند با استفاده از رسانه های خود ، جای اکثریت و اقلیت را تغییر دهد گفت : با این رفتار خود می خواهند «اقلیت مطلق و غیر پیش برنده» را بر ذهن اکثریتی که به اشتباه فکر می کند اقلیت است مسلط کند. در چنین فرآیندی اکثریت مسلط تبدیل به «اقلیت شکست خورده» و «اقلیت غیر عملیاتی» را به «اکثریت در حال پیروزی» تبدیل می کنند.

عضو شورای سردبیری روزنامه جام جم با بیان اینکه ماجرای رخ داده اخیر یک پدیده رسانه محور است ادامه داد: رسانه هایی همچون بی بی سی و ایران اینتر نشنال با اطلاعات چرخش یافته ی به ظاهر مستند ، انسان فکور را به انسان عاصی تبدیل می کنند. آنها با امتداد خبر به میدان و اتصالش به حکمرانی انسان فکور را دارای حس استیصال می کنند. حالا شما در نتیجه یک انسان عاصی دارید و یک حکومت آشفته . به بیان دیگر آنها می خواهند این تصویر را ایجادکنند :« حکومت بی مسئولیت ، جامعه نافرمان».

مصطفی صادقی با بیان اینکه ماجرای چند ماه پیش کشف حجاب در شیراز یک تست سرد بود و ماجرای مهسا امینی تست گرم طرف مقابل به شمار می رود افزود : واقعیت این است که عملیات اصلی دشمن هنوز کلید نخورده است . آنچه رخ داده این است که یک زایمان زودرس صورت گرفته  . طرف مقابل خود را به لحاظ تقویمی برای آبان و آذر و کلید زدن ماجرا از دانشگاه آماده می کرد که ناگهان با پدیده فوت مهسان امینی ترجیح داد تست گرم خود را کلید بزند.

سردبیر پایگاه خبری تحلیلی فردا گفت : رسانه هایی مانند ایران اینترنشنال با شلوغ کردن ذهن مخاطب می کشد میدان ها را همچنان شلوغ نگه دارد. آنها می کوشند از همین رهگذر «میدان موجود» را به «میدان مطلوب» تغییر دهند. دقت کنید که آنها بازیگران اولیه میدان یعنی دهه هشتادی ها را دیگر تنها بازیگران اصلی به شمار نمی آورند بلکه با کشاندن ماجرا به سطوحی دیگرحالا به بازیگران دیگری هم نقش داده اند.

وی افزود: ما در سال های اخیر ناآرامی هایی به دلایل مختلف داشته ایم اما این اولین بار است که طرف مقابل توانسته است با استفاده از ابزار رسانه یک مساله قشری به مساله صنفی هم تبدیل کند و از نگاهی دیگر چرخ دنده های طبقات مختلف جامعه را به هم وصل کند.

صادقی با گلایه از کسانی که به شکل یک طرفه صدا و سیما را مقصر اعلام می کنند گفت : من می خواهم بگویم صدا و سیما اصلا مقصر این واقعه نیست . صدا و سیما مرحله و خروجی آخر است . در واقع مقصران اصلی نهادها و ارگان های دیگر هستند. صدا وسیما بر اساس مصوبات و تصمیمات عمل می کند. اتفاقا یکی از نکات تلخ ماجرای مهسا امینی همین است که برخی در راستای ضریب دهی به رسانه های طرف مقابل می خواهند تمام تلاش های داخلی را شکست خورده نشان دهند و با انگاره سازی غیر واقعی ، مرجعیت خبری را به طرف مقابل تقدیم کنند. مداقه در این خصوص حتی می تواند خط نفوذ دشمن را در بین برخی چهره ها و جریان ها نمایان سازد.

وی با انتقاد از برخی نهادهای فرهنگی تصمیم ساز و با بیان اینکه وقت حسابرسی از آنها فرا رسیده گفت : من برخلاف کسانی که می گویند این نهادها شاید در خواب به سر می برند معتقدم برخی از این نهادها اصلا «حیات» خود را از دست داده اند و زیست در دنیای نباتی ندارند! آنها در این سال ها هیچ برنامه ای برای دهه هشتادی ها نداشته اند و برای تصدیق این مدعا کافی است همین امروز از آنها پرسیده شود که برنامه شما برای دهه نودی ها چیست؟ مطمئن باشید آنها هیچ جوابی برای شما ندارند.

مصطفی صادقی افزود: ماجرای تلخ سوریه هم از یک مدرسه شروع شد و امروز باید همه نگران باشیم که در صورت عدم هوشیاری و نداشتن خرد در مدیریت میدان و رسانه براحتی آسیب دیده و سرنوشت سوریه را خواهیم داشت زیرا دشمنان نقشه های خطرناک تری برای کشور کشیده اند که تنها با تدبیر، هوشیاری، بصیرت و وحدت می توانیم با آنها مقابله کنیم.وی اظهارداشت: باید پذیرفت با یک پدیده «انسان رسانه» مواجهیم و حل مشکل فقط با نیروی انتظامی ممکن نیست وتا رسانه وارد موضوع نشده و واقعیت ها را منعکس نکند مشکلات حل نمی شود و مردم قانع نمی شوند.

این نشست از سوی بسیج رسانه استان قزوین تدارک دیده شد.