پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث/ علی عمرانی: موج جدید اعتراضات را چگونه باید تحلیل کرد؟ پاسخ به این پرسش از این جهت اهمیت دارد که در حال حاضر دو تحلیل در سطح رسانه‌ها با عنوان جریان‌های غالب تحلیلی وجود دارد. تحلیل نخست تحلیل برخی دوستداران نظام به‌خصوص در میان اصولگرایان است که یا در قالب توطئه بر این باورند که در این اعتراضات دست خارجی مشهود است یا در قالب تقلیل‌گرایانه می‌گویند این اعتراضات، اعتراض به سیاست‌های دولت حسن روحانی است‌ و تحلیل دوم توسط جریان‌های برانداز تبلیغ می‌شود و محتوای آن این است که مردم در حال اعتراض به ناکارآمدی اصل نظام هستند. 

اما به نظر می‌رسد که چنین تحلیلی در مورد پدیده‌های اجتماعی پیچیده‌ای مثل اعتراضات مردمی صحیح نیست چرا که در واقع در چنین اعتراضاتی نه یک دسته خاص از مردم که طیفی از آنها به خیابان می‌آیند و بنابراین باید گفت که در واقع در این اعتراضات هر سه دسته افراد حضور دارند؛ هم منتقدان دولت، هم منتقدان نظام و هم دشمنان. 

اما متناسب با تفاوت در ماهیت شرکت‌کنندگان این اعتراضات باید نحوه با آنها نیز تغییر کند. 

راهکار مناسب برای برخورد با منتقدان دولت این است که اولا آنها بتوانند رسانه خاص خود را داشته باشند، ثانیا در‌رسانه‌های رسمی حاکمیتی به خصوص صدا و سیما، حرف آنها بازتاب پیدا کند و ثالثا دولت در برخورد با آنها اولا مدارا کند و ثانیا پاسخگو باشد. 

راهکار مناسب برای منتقدان نظام یا براندازان اندیشه‌ای، اقناع است. این افراد تا زمانی که اقدام مجرمانه‌ای انجام ندادند و صرفا بر این باورند که نظام کارآمد نیست، باید مورد مماشات قرار گیرند و از طریق گفت‌وگو به آنها گفته شود که چرا بر این باورند که نظام کارآمد نیست. البته بخشی از این افراد نیز مخالفان ایدئولوژیک نظام هستند. یعنی با هویت اسلامی به طور مثال با حجاب مشکل دارند یا سیاست نظام در حمایت از محور مقاومت یا مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی را نقد می کنند. بهترین راه برای این افراد نیز گفت‌وگو و تبلیغ صحیح مواضع نظام است. 

تکلیفمان با دسته سوم روشن است. برخورد امنیتی و قضایی در چارچوب قانون، شایسته‌ترین برخورد با دشمنانی است که هدفشان اخلال در نظم و اقدام علیه نظام است اما باید توجه داشت که در تشخیص این افراد، دقت لازم صورت گیرد و افرادی از دودسته دیگر در آنها داخل نشوند.