آفیش خبری برای حضور در نشست خبری رئیس‌جمهور ساعت۷صبح در سالن اجلاس سران بود و باتوجه به حضور پرتعداد عکاسان، تصویربرداران و خبرنگاران، روند هماهنگی و عبور از گیت‌های تعبیه‌شده یکی دو ساعتی طول کشید. بعد از صرف صبحانه، ثبت سوالات در سیستم و گرفتن عکس‌های دسته‌جمعی، بالاخره حوالی ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه اهالی رسانه در سالن مستقر شدند و منتظر رئیس‌جمهور ماندند تا دومین دیدار تابستانی رسانه‌ای‌ها با سیدابراهیم رئیسی انجام شود.

جامعه ایران دو قطبی نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یکی از مختصات دولت مردمی این است که رئیس‌جمهور‌ به فاصله ۲۰روز دوبار در جمع اهالی رسانه قرار می‌گیرد؛ یک بار در روز خبرنگار و بار دوم، روز گذشته به مناسبت هفته دولت که در جمع ۲۵۰ خبرنگار داخلی و خارجی حضور یافت و ضمن پاسخ به سوالات، روایت خدمت در یک سال اخیر را تبیین کرد و بدون واسطه نقدها و مطالبات را شنید. جریان سوالات در نشست خبری رئیس‌جمهور هم سمت و سوی نقدهای تیز داشت و هم فضای همگرایی با دولت، البته رویکرد سوم که فضای تلفیق نقد و همراهی توامان داشت، کمتر در سوالات دیده شد ‌اما سعه صدر و نوع پرداخت جواب‌ها از سوی رئیس‌جمهور مطلوب بود. ‌کلیدواژه اصلی سخنان رئیس‌جمهور هم «مردم» بود. رئیسی از این تریبون برای تزریق آرامش استفاده کرد، علیه منتقدان تنش‌زایی نکرد، التهاب را متوجه جبهه دشمن دانست و انسجام را در داخل تعریف کرد. در جریان نشست خبری رئیس‌جمهور برای نوشیدن آب لحظه‌ای تامل کرد و با شوخی خطاب به عکاسان خبری گفت: «همه آقایان عکس گرفتند؟ منتظر لحظه آب خوردن بودید.» مهم‌ترین بخش‌های نشست خبری رئیس‌جمهور با خبرنگاران در ادامه آمده است. 

سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز سه‌شنبه در نشستی خبری با اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی به مناسبت هفته دولت، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اربعین حسینی(ع) و نیز آرزوی زیارتی دلنشین برای زائران اربعین، از همه اصحاب رسانه که همواره دولت را در اطلاع‌رسانی و انعکاس اخبار یاری کرده‌اند و با نقدهای منصفانه به دولت کمک و ارتباطی دوسویه میان مردم و دولت ایجاد کرده‌اند، قدردانی کرد.

 

احیای واحدهای راکد 

رئیسی با اشاره به برخی آمارها از جمله کاهش آمار تورم تولید از ۱۰۳درصد به ۳۰درصد، نرخ رشد ماشین‌آلات تولید به ۱۹درصد، نرخ رشد تولید به ۶ درصد و کاهش نرخ بیکاری که مایه نگرانی خیلی‌ها بود به ۸.۲ درصد، تصریح کرد: در دو سال گذشته تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل احیا‌شده وارد کانال ۵۰۰۰ شده، این یعنی تولید و اشتغال در کشور فعال شده است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که این شاخص‌ها نشان می‌دهد که توجه به ظرفیت‌های داخلی و اقداماتی که براساس آن صورت‌گرفته، جواب داده است، خاطرنشان کرد: دشمن نیز در این مدت دو راهبرد منزوی کردن ایران اسلامی در جهان و مایوس کردن مردم در داخل کشور را دنبال کرد اما در هر دو زمینه شکست خورد.

رئیسی در توضیح این مسأله گفت: در بعد منزوی کردن ایران اسلامی، ما از ابتدا اعلام کردیم که پرونده هسته‌ای تنها موضوع تعاملات بین‌المللی جمهوری اسلامی نیست و ما به آن صرفا به عنوان یکی از زمینه‌های تعاملات خارجی نگاه می‌کنیم. در همین راستا گسترش و ارتقای سطح روابط با کشورهای همسایه، همسو و دوست را دنبال کردیم و موفقیت‌های چشمگیری نیز به دست آوردیم که در نتیجه حجم مبادلات و روابط تجاری ما نسبت به دولت قبل ۱۴ درصد افزایش یافته است.

 

رکوردشکنی در مبادلات تجاری با همسایگان 

رئیس‌جمهور با بیان این‌که در گسترش ارتباطات تجاری منطقه‌ای رکوردشکنی کرده‌ایم، افزود: گسترش ارتباطات دوجانبه، منطقه‌ای و نیز همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای از جمله اوراسیا، شانگهای و اخیرا نیز بریکس نشان داد که ایران اسلامی ظرفیت‌ها و جایگاه قابل توجهی دارد و دشمن در پیشبرد راهبرد خود برای منزوی کردن ایران موفق نشده است.

رئیسی در تشریح نتایج راهبرد مایوس کردن مردم از سوی دشمن در داخل کشور نیز بیان کرد: دشمن در همان روزهای آغاز فعالیت دولت مردمی، تلاش کرد با یک حمله گسترده سایبری و از کار انداختن جایگاه‌های سوختگیری، مردم را عصبانی کرده و برای کشور مشکل ایجاد کند اما با اقدام فوری دولت و هوشیاری و همراهی مثال‌زدنی مردم ناکام ماند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: وقتی دشمن همراهی مردم با دولت و تکیه دولت به ظرفیت‌های داخلی و باور «ما می‌توانیم» را دید و احساس کرد کشور در حال پیشرفت است، تلاش کرد با ایجاد اغتشاش روند رشد ایران اسلامی را متوقف کند، لذا حتی میز مذاکره را ترک کرد تا بلکه از مسیر اغتشاش‌آفرینی به اهداف خود برسد. رئیسی اضافه کرد: وقتی دشمن دید که اغتشاشات با کمک و حضور مردم در صحنه که در همه عرصه‌ها هم شاهد این حضور بوده و هستیم، ناکام ماند، بلافاصله به ما پیام دادند که می‌خواهیم به میز مذاکره بازگردیم.رئیس‌جمهور با بیان این‌که دشمن در پیشبرد هر دو راهبرد خود ناکام ماند و امروز با تلاش و مجاهدت جاری در کشور، امید در دل‌های مردم روز به روز افزون‌تر شده و شاخص‌ها گویای پیشرفت‌هایی چشمگیری است که به برکت حضور و تلاش خود مردم حاصل می‌شود، خاطرنشان کرد: در گذشته در سفرهای خارجی برای تبلیغ توانمندی‌های کشور عمدتا صنایع‌دستی ایران را با خود می‌بردند اما امروز ما محصولات دانش‌بنیان را با خود به کشورهای خارجی می‌بریم تا همگان به سطح توانمندی‌های جوانان ایران اسلامی پی ببرند و ببینند که امروز ایران کشوری پیشرفته و فناور است.

رئیسی با بیان این‌که دشمن همچنان تلاش می‌کند در عرصه‌های مختلف به نحوی اطلاع‌رسانی کند که ناامیدی در جامعه القا شود، گفت: ایران اسلامی امروز با سرعت در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند. به عنوان مثال طرحی که دیروز پس از ۲۰سال وقفه به بهره‌برداری رسید، پیش از این چندین بار از سوی شرکت‌های خارجی در شرایط تحریمی نیمه‌کاره رها شده بود اما در این دولت با تلاش جهادی در مدت ۲۰ ماه راه‌اندازی شد و از این قبیل کارها بسیار زیاد در کشور در حال انجام است. 

برای رفع ناترازی‌ها، ارائه برنامه و اقدام را توامان انجام دادیم

رئیس‌جمهور با اشاره به پیشنهاد خود برای راه‌اندازی اردوهای راهیان پیشرفت افزود: امروز دولت برای بسیاری از مشکلات باقیمانده از گذشته که در برنامه‌های توسعه قبلی نیز برای رفع آنها برنامه‌ریزی شده بود اما موفق به رفع آنها نشده بودند، برنامه دارد و این برنامه نیز صرفا نوشته روی کاغذ نیست. دولت اقدامات لازم را نیز آغاز کرده و به عنوان مثال در حالی که در ابتدای این دولت ۲۲ هزار مگاوات ناترازی در عرصه تولید برق داشتیم، امروز این ناترازی به ۱۵هزار مگاوات کاهش یافته است.

رئیسی همچنین با اشاره به اقدامات دولت در رفع ناترازی‌ها در بخش‌های آب، زیرساخت‌ها، گاز، مسکن و نظام بانکی، گفت: یکی از مواردی که دولت بر آن تمرکز جدی داشته، توجه به اقشار نیازمند بوده که تلاش‌هایی برای تامین مسکن، رایگان کردن آب، برق و گاز و نیز بیمه سلامت رایگان برای آنها انجام شده و این اقدامات ادامه دارد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که دولت مردمی یقین دارد با ارتقای مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد، تصریح کرد: آمارها حاکی از ارتقای مشارکت و نشاط اجتماعی مردم است. بر‌اساس گزارش‌ها مشارکت مردم در رویدادهای فرهنگی در بهار امسال به ۲۵ میلیون نفر رسیده و در نوروز امسال پنج میلیون سفر انجام شده که نشان می‌دهد مردم گرچه ممکن است گلایه‌هایی هم داشته باشند اما با نشاط و مشارکت اجتماعی خود به دولت برای باز کردن گره‌ها کمک می‌کنند.در ادامه این نشست خبری رئیسی به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

 

گذشته و عملکرد فعلی را یکجا باید دید 

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه جوان مبنی بر این‌که به‌رغم عملکرد قابل‌قبول دولت در دوسال گذشته از جمله رشد اقتصادی و مهار تورم، برخی رسانه‌ها علاوه بر سانسور این اقدامات به تخریب، توهین و تمسخر دولت می‌پردازند با تاکید بر ضرورت رعایت انصاف به‌ویژه در میان اصحاب قلم و رسانه، گفت: نقد اگر همراه با رعایت انصاف باشد بسیار خوب است. ممکن است دولت در بخش‌هایی هم دچار مشکل باشد اما باید آنچه را که دولت تحویل گرفته و آنچه در طی این مدت انجام داده را در کنار یکدیگر دید.

رئیسی با بیان این‌که اختلاف دیدگاه در کشور امری طبیعی است اما نباید نسبت به منافع ملی بی‌توجه بود، تصریح کرد: نقطه اشتراک همه مردم و گروه‌هایی که دل در گرو نظام و کشور دارند منافع ملی است. باید به‌خاطر اقدامات انجام شده با کمک مردم شکرگزار بود و در عین حال به بیان نقص‌ها نیز پرداخت.رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که دولت با اتکا به شعار «ما می‌توانیم» به‌دنبال حل مشکلات است، بیان کرد: ما هرگز دنبال آن نبودیم که مشکلات را به درون جامعه انتقال دهیم بلکه آمده‌ایم تا مشکلات جامعه را به گردن بگیریم و بارها به مدیران دولتی نیز تاکید کرده‌ام در عین بیان حقایق و واقعیت‌ها به‌هیچ‌وجه حق نگران کردن مردم را ندارند. رئیسی اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و حذف رانت ارز ۴۲۰۰‌تومانی را از جمله چالش‌های پیش‌روی دولت در ابتدای کار دانست و گفت: ما بدون حل مسائل از کنار آن عبور نمی‌کنیم، ولو این‌که حل مشکلات با چالش‌ها و سختی‌هایی نیز همراه باشد. گر‌چه ممکن است رویه برخی مسئولان گذشتن از کنار مسائل باشد اما ما چنین رویه‌ای نداریم و در حل مشکلات نیز از نخبگان کمک می‌گیریم.

رئیس‌جمهور افزود: از همه دغدغه‌مندان کشور، نظام و مردم به‌ویژه اصحاب قلم و رسانه می‌خواهم با رعایت انصاف به بررسی عملکردها بپردازند.

 

در مذاکرات، کوتاهی نکرده و کوتاه نیامده‌ایم

 رئیس‌جمهور گفت: دولت سیزدهم در مذاکرات و در طرح حقوق اساسی ملت ایران هیچ کوتاهی نکرده و کوتاه نیامده و تاکید بر این است که حقوق حقه ملت ایران طبق قراردادی که منعقد شده، داده شود. به نحوی که تحریم‌های ظالمانه برداشته شود و ملت ایران بتواند از آنچه که به‌عنوان برجام و آنچه آقایان وعده کردند و گفتند نتایج و گلابی و فوایدی دارد، استفاده کنند. آیت‌ا... رئیسی ادامه داد: متاسفانه آنها با ادامه دادن تحریم‌ها و کاهش ندادن تحریم‌ها می‌خواهند ما را متوقف کنند. ما ضمن این‌که در یک جبهه به‌دنبال رفع تحریم‌ها هستیم در جبهه دیگر هم با تمام وجود تحریم را خنثی می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم آنها به اهداف خود برسند.

 

مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب 

 رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار راشاتودی مبنی بر این‌که به عقیده برخی نقش ائتلاف‌هایی نظیر بریکس و شانگهای در کمک به اقتصاد ایران بسیار کمرنگ است و تنها راه گشایش در اقتصاد ایران رابطه با کشورهای غربی است، با بیان این‌که ما هیچ‌گاه میز مذاکره برای رفع تحریم را ترک نکردیم، تصریح کرد: طرف‌های غربی که میز مذاکره را ترک کردند امروز پشیمان‌ هستند و برای بازگشت به میز مذاکره پیغام می‌فرستند. در عین حال ما در کنار این پرونده، پرونده‌های متعدد دیگری از جمله عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را دنبال کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به نقش‌آفرینی مهم سازمان همکاری شانگهای به‌ویژه در مسائل اقتصادی و امنیتی، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بسیار بالای جمهوری اسلامی ایران، ارتباط با زیرساخت‌های کشورهای عضو شانگهای و قاره آسیا برای ما بسیار حائز اهمیت است.

رئیسی با بیان این‌که برخی می‌گویند راهکار برون‌رفت مشکلات بسته به لبخند غربی‌هاست اما ما هرگز منتظر لبخند آنها نخواهیم ماند، بیان کرد: ائتلاف‌هایی نظیر بریکس و شانگهای فرصت بسیار خوبی برای شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی کشور و همچنین مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب است. حتما اقتصاد ایران با داشتن ظرفیت‌های کم‌نظیر در کنار اقتصادهای بزرگ در تبادل دوطرفه با این ائتلاف‌ها به رشد خواهد رسید، ضمن این‌که مسأله رفع تحریم‌ها نیز از دستور کار ما خارج نشده است.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره برخی رفتارهای مجرمانه در دانشگاه‌ها از سوی برخی اساتید و برنامه دولت برای حفظ محیط علمی دانشگاه‌ها گفت: حفظ آرامش در محیط علمی دانشگاه‌ها در گرو رفتار مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌هاست. نشاط علمی دانشگاه‌ها نباید دچار مشکل شود، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی همواره مورد تاکید دولت بوده و دولتمردان به تأسی از مقام معظم رهبری ارتباط با دانشجویان و محیط‌های دانشگاهی را مورد توجه قرار می‌دهند و این روش را دنبال خواهند کرد. رئیسی افزود: در عین حال باید مراقبت کرد که محیط علم‌افزایی و معرفت‌افزایی دانشگاه‌ها به محیط‌های دیگری تبدیل نشود و برخی افرادی که دچار غفلت شده‌اند نیز باید حتما آگاه شوند.رئیس‌جمهور با بیان این‌که دولت متعاقب عفو تعدادی از محکومان و متهمان اغتشاشات سال گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، تعدادی از متخلفان در دانشگاه‌ها را نیز مورد بخشش قرار داد، تصریح کرد: اگر افرادی بخواهند در محیط‌های علمی قانون‌شکنی کنند، خود دانشگاه‌ باید با آنها برخورد کند. رئیسی با تاکید بر ضرورت قانون‌محوری و پایبندی اساتید و دانشجویان به رعایت انضباط در دانشگاه‌ها، ادامه داد: طی روزهای گذشته گزارش‌هایی در ارتباط با برخی سوءرفتارها در دانشگاه‌ها به بنده رسیده که حتما پیگیری خواهد شد ضمن این‌که تاکید دولت حفظ نشاط، جایگاه علمی و قانون‌مندی در دانشگاه‌هاست.

  

میزان افزایش یارانه‌ها نشان می‌دهد دنبال توزیع عادلانه یارانه‌ها بودیم و نه درآمدزایی

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه خبر درباره برنامه دولت برای نحوه توزیع یارانه‌ها و حمایت از دهک‌های پایین جامعه، با اشاره به اقدامات دولت در اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها گفت: امروز به غیر از یک دهک بقیه افراد جامعه یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند که با اضافه شدن کالابرگ به سبد معیشت این رقم افزایش یافته است. رئیسی با بیان این‌که علت تاخیر در ارائه کالابرگ، آماده نبودن زیرساخت‌های آن بوده است، افزود: از زمان تعیین شده ارائه کالابرگ به صورت آزمایشی در چند استان آغاز شده است، هدف دولت از این اقدام جلوگیری از ایجاد تلاطم در سفره مردم با تغییر احتمالی قیمت ارز بوده است و در حال حاضر به پنج دهک کالابرگ تخصیص یافته که امکان توسعه آن وجود دارد.رئیس جمهور با اشاره به افزایش یارانه در دولت از ۴۵هزار تومان به ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۲۰ هزار تومان اظهار کرد: آنچه در موضوع پرداخت یارانه‌ها مورد توجه دولت بوده است، کم کردن فاصله طبقاتی، ثبات در قیمت‌ها و کاهش نرخ کالاهاست که تحقق این اهداف در گرو موفقیت دولت در رشد تولید است.

«التهاب» در جبهه دشمن است 

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه شرق درباره رویکرد دولت نسبت به فضای ملتهب جامعه، موضوع کارآمدی برخی مدیران و وعده‌های داده شده در انتخابات نظیر پل ساختن به جای دیوار کشیدن در جامعه گفت: ما معتقد به وجود التهاب در جامعه نیستیم، بلکه وضعیت دشمنان را بسیار ملتهب می‌بینیم. در جامعه ما اختلاف نظر وجود دارد اما معنای این اختلاف نظر التهاب نیست و وجود دوقطبی‌ها از القائات دشمنان است. رئیسی در ادامه وجود اشتراکات فراوان در جامعه به‌رغم برخی اختلاف نظر و دیدگاه‌ها را از جمله ویژگی‌های جامعه سرزنده ایران اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: همه کسانی که دغدغه کشور را دارند و عموم جریاناتی که در درون نظام تعریف می‌شوند بر تقویت اشتراکات موجود در جامعه تاکید دارند.رئیس‌جمهور با یادآوری نامه ۶۱ اقتصاددان مخالف دولت که نسبت به تورم سه رقمی هشدار داده بودند اما نقطه مقابل نظر آنها محقق شد، افزود: بنده هرگز نگفتم که این افراد اقتصاد نمی‌دانند یا دغدغه کشور را نداشتند، چون چنین ادبیاتی را نمی‌پسندم، بلکه معتقد بودم که این مسأله یک تفاوت نگاه اقتصادی است که در نقطه مقابل آن کاهش تورم با اقدام و عمل و اتکا به ظرفیت‌های داخلی محقق شد. این به معنای وجود دوقطبی در جامعه نیست، بلکه به منزله تفاوت نگاه و عقیده است که در دیگر مسائل از جمله اجتماعی نیز صدق می‌کند.

رئیسی اظهار کرد: در جریان اغتشاشات پاییز سال گذشته بنده هم در دانشگاه‌ها و در سطح شهر حضور داشتم که هم با استقبال مردم مواجه می‌شدم و هم برخی اعتراضاتی را مطرح می‌کردند که این نشانه التهاب در جامعه نیست. ممکن است افرادی در جامعه خواسته‌هایی داشته باشند که حتما مورد توجه خواهد بود. در عین حال بنده وعده‌های انتخاباتی داده شده را به یاد دارم و به آن وفادار خواهم بود، گرچه ممکن است تفسیرها در این زمینه متفاوت باشد، اما پایبندی به وعده‌های انتخاباتی قطعی است.

مریم عاقلی - گروه سیاسی روزنامه جام جم