وزیر خارجه هند بر حفظ روابط اقتصادی با ایران تاکید کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"اس جیشانکار" وزیر خارجه هند در جریان سخنرانی دیروز (چهارشنبه) خود در آمریکا اعلام کرد که دهلی نو دارای روابط گسترده ای با تهران است، به همین دلیل هند روابط اقتصادی خود با ایران را حفظ خواهد کرد.

نشریه اقتصادی "مانی کنترل" هند امروز نوشت: وزیر خارجه هند در برنامه ای که توسط "انجمن همکاری راهبردی هند و آمریکا" برگزار شد، ضمن رد گزارش های منتشر شده در خصوص نارضایتی ایران از تصمیم هند برای لغو سفارشات نفتی به دلیل تحریم های آمریکا گفت، فکر نمی کنم که ایران از هند ناراضی باشد. به عقیده من  ایرانی ها بسیار واقعیت گرا هستند. یک وضعیت بزرگ تر جهانی ایجاد شده که آنها در آن فعالیت می کنند و ما نیز در این وضعیت فعالیت داریم.

جیشانکار افزود: در جهان کنونی، ایران و هند صادقانه فرصت ها و چالش های یکدیگر را درک می کنند. از نظر ما مساله اصلی ادامه دسترسی به منابع اقتصادی و انرژی است که تاکنون این نیاز تامین شده است. اما هند نگران بی ثباتی و تنش در خاورمیانه است.

وی تصریح کرد: هند دارای روابط گسترده ای با ایران است. دهلی نو و تهران دارای رابطه سیاسی بسیار قوی هستند. همچنین روابط فرهنگی دو کشور وسیع است. هند در حال مدیریت یک بندر در ایران است که از طریق آن به افغانستان کمک می شود. بنابراین اینها منافعی هستند که هند بدون شک از آنها محافظت خواهد کرد.

وزیر خارجه هند با اشاره به نگرانی های کشورش در خلیج فارس گفت:  بیش از ۹ میلیون شهروند هندی در کشورهای حوزه خلیج فارس زندگی می کنند. این حوزه همچنین از نظر انرژی، امنیت و درآمد برای هند مهم است. بنابراین افزایش تنش ها در منطقه یک نگرانی برای هند است. دهلی نو برای حفظ منافع خود در منطقه اقداماتی انجام داده که نمونه آن اعزام کشتی های نیروی دریایی به تنگه هرمز است.

هند یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران محسوب می شود. این کشور در سال مالی  گذشته  حدود ۲۳.۵ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرد.

تجارت دوجانبه میان هند و ایران در ۲۰۱۶-۱۷ به ۱۲.۹ میلیارد دلار رسید. هند معادل ۱۰.۵ میلیارد دلار محصولاتی که عمده‌اش نفت خام بود از ایران وارد کرد و معادل۲.۴  میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرد.

همچنین هند در حال توسعه بندر چابهار در جنوب ایران است. بندر چابهار از لحاظ  مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد  و مهمترین دلیل آن موقعیت راهبردی این بندر است. با ادامه اختلافات با کشور های همسایه خود از جمله پاکستان و  چین، هند تصمیم گرفته تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشور های غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان گسترش دهد.

بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته، دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن برای دسترسی به این بندر شده است.