ایو لودریان در نطقی در کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه با اشاره به ضرب‌الاجل ایران برای آغاز چهارمین گام برجامی خود گفت ایران و آمریکا یک ماه دیگر برای آمدن به میز مذاکره فرصت دارند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این در حالی است که چند روز پیش منابع خبری فاش کردند طرح «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه برای ملاقات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران و گفت‌وگو بر سر یک سند چهار بندی به شکست انجامیده است. رسانه آمریکایی«پالیتیکو» به نقل از منابعی مدعی شد دیدار سران دو کشور علی‌رغم توافق اولیه بر سر این سند محقق نشد زیرا روحانی اصرار داشته ترامپ ابتدا رفع تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کند. آن طور که انتخاب می‌نویسد، لودریان گفت: «این طرح‌ها که موفق نشدند هنوز روی میز هستند و ایران و ایالات متحده باید ظرف مدت‌زمان کوتاه باقی‌مانده از فرصت استفاده کنند چون ایران قصد خود را برای برداشتن گام‌های جدید جهت کاستن از تعهدات خود ذیل برجام را اعلام کرده است.»

وزیر خارجه فرانسه در ادامه مدعی شد: «این اقدامات ممکن است به ایجاد دور تازه‌ای از تنش‌ها منجر شوند بنابراین باید از فضای سیاسی موجود بهره گرفته و به پیش برویم.»

وی اضافه کرد: «امروز، طرح‌هایی روی میز قرار دارند. ما فکر می‌کنیم می‌توانیم بر اساس آنها پیش برویم و دیپلماسی فرانسه در حال کار بر روی آنها است.»

این اظهارات وزیر خارجه فرانسه اشاره به چند نکته دارد، نخست اذعان به شکست طرح‌های فرانسه برای کاهش تنش‌ها، دوم اینکه باید قبل از گام چهارم کاهش تعهدات برجامی مذاکراتی بین طرفین صورت بگیرد و سوم اینکه لودریان از زمانی یک ماهه سخن گفته است. زمانی که معلوم نیست با عدم مذاکره ایران و آمریکا و یا حل مسئله کاهش تنش‌ها قرار است چه معنایی به خود بگیرد و بعد از این یک ماه دقیقا معادلات به کدام سمت وسویی قرار گیرد. فرانسه ماه‌هاست تلاش داشته تا در نقش میانجی یا کشورثالثی که می‌تواند اوضاع تنش در منطقه، روابط ایران و آمریکا و موضوع برجام را کنترل کند، حضور فعال داشته باشد، دراین زمینه امانوئل مکرون به عنوان رئیس جمهور فرانسه نیز با مذاکرات متعدد با ترامپ و حسن روحانی و استفاده از زمان‌هاو مکان‌های مختلف از جمله فرصت مجمع عمومی سازمان ملل سعی می‌کرد تا بتواند به آنچه که از آن به عنوان مذاکره روحانی و ترامپ یاد می‌کرد، برسد. فرانسه برای کاهش تنش‌ها و راضی نگه‌داشتن طرفین طرح‌هایی هم داشت حال آنکه درهیچ یک ازاین تلاش‌ها موفق نبوده است و اکنون وزیر خارجه او از مهلت یک ماهه ایران و آمریکا سخن می‌گوید. قاعدتا در این یک ماه، مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا آنطورکه لودریان درخواستش را مطرح کرده صورت نمی‌گیرد اما بعد از پایان این فرصت یک ماهه چه خواهد شد؟ و چرا فرانسه تصمیم گرفت برای ایران و آمریکا زمانی یک ماهه تعیین کند؟

>فرانسه دنبال سلب مسئولیت از خود است

مرتضی مکی کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تا یک ماه دیگر ضرب الاجل ایران برای برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی برداشته می‌شود به آفتاب یزد گفت: فرانسه در چند ماه گذشته که عملا در مدیریت تنش میان ایران و آمریکا ناکام مانده با این تعیین یک ماهه هشدار می‌دهد. آن‌ها با این هشدار به دنبال این هستند تا به نوعی هم از خودشان سلب مسئولیت کنند و هم توپ را به زمین ایران بیندازند و بگویند ایران حاضر نیست تا با عقب نشینی از مواضع خودش و کنارآمدن با آمریکا به کاهش تنش پیوسته و از شکست برجام جلوگیری کند.

وی درباره اینکه آیا تعیین یک ماه، صرفا به زمان گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران اشاره دارد و اگر ایران گام چهارم را برندارد، تغییری در معادلات فرانسه ایجاد خواهد کرد؟اظهارداشت: با توجه به تاکیدات نظام، رئیس جمهور و ظریف اگر اروپا به تعهدات برجامی عمل نکند، قطعا گام چهارم نیز در موعد مقرر برداشته خواهد شد. اروپایی‌ها هم‌اکنون نتوانستند به هیچ یک از تعهدات خودشان عمل کنند و در عین حال دراین که به ترامپ فشار بیاورند تا او از مواضع خودش در برجام و اعمال تحریم‌های حداکثری به ایران، صرفنظر کرده یا تعدیلی در آن ایجاد کند، نیز ناکام بودند. از همین‌رو اروپایی‌ها اکنون خودشان را آماده می‌کنند تا مسئولیت شکست تمام رایزنی‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک‌شان را به گردن کس دیگری بیندازند و با سلب مسئولیت از خود، تلاش دارند تا ایران را مقصر این شکست

تلقی کنند.

وی درباره اینکه آیا تعیین فرصت یک ماهه از سوی فرانسه به این معناست که اروپا تا یک ماه دیگر ممکن است از برجام خارج شود؟ اظهار داشت: البته هنوز زود است تا درباره خروج اروپا از برجام صحبت کرد. البته، ساز و کار خروج از برجام، سازو کار خاصی هم دارد. اروپایی‌ها می‌دانند که اگر همین برجام نیمه کاره و مرده را نتوانند حفظ کرده و بخواهند از مکانیزم ماشه استفاده کنند و شرایط را به قبل از برجام برگردانند، وضعیت منطقه بدتر خواهد شد و قطعا تبعات این افزایش تنش به غیر از کشورهای منطقه، متوجه دولت‌های اروپایی نیز خواهد بود.

>فشار سیاسی مضاعف

وی اضافه کرد: به نظر می‌آید این اقدام فرانسه در جهت فشار سیاسی مضاعف به جمهوری اسلامی ایران است تا بتوانند به نوعی تحت این فشار از تعهدات خودشان دربرجام کنار بکشند و هم اینکه بدون توجه به تعهدات اروپایی‌ها، از ایرانی‌ها بخواهند تا همچنان در برجام بمانند.

مکی درباره اینکه وضعیت اگر به همین منوال پیش رود یک ماه دیگر چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ اظهار کرد: خیلی سخت است که بتوانیم بگوییم یک ماه دیگر چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. به هرحال دولت‌های اروپایی طرح‌هایی را مطرح کردند، از سویی تحولات آمریکا نیز تحولات مهم و پرشتابی است. استیضاح ترامپ و فشاری که به دولت وی وارد می‌شود همه مجموعه تحولاتی است که می‌تواند بر خاورمیانه و موضوع برجام اثر بگذارد. دراین میان البته باید تحولات و رویکردهایی که در میان کشورهای عربی برای بهبود روابط‌شان با ایران در حال شکل گیری است را نیز رصد کنیم تا بتوانیم درباره یک ماه دیگر سخن بگوییم.

>امیدواری فرانسه

فریدون مجلسی دیپلمات سابق نیز با بیان اینکه فرانسه امیدوار است با مطرح کردن این یک ماه بتواند شرایط را تغییر داده و جو را به سمت تعامل ایران و آمریکا پیش ببرد به آفتاب یزد گفت: تعامل به این معنا نیست که هر کسی بر سر حرف خودش بایستد. از همین رو در شرایط فعلی واقعا نمی‌توان به این تعامل در طول یک ماه فکر کرد.

او درباره اینکه چرا فرانسه تاریخی یک ماهه را تعیین کرده است؟ اظهار کرد: این موضوع بستگی به این دارد که مهلت ایران به اروپا در باره گام چهارم کاهش تعهدات برجامی چه قدر بوده باشد. فرانسه با تعیین این یک ماه می‌خواهد تا این بار زیر ضرب‌الاجل ایران نرود و این فرانسه باشد که ضرب الاجل تعیین کند به این معنا که یا دراین یک ماه با آمریکا به تفاهم برسید و یا اینکه اگر بنابه برداشتن گام چهارم است، در همین یک ماه این گام را بردارید.

مجلسی اضافه کرد: شرط آمریکایی‌ها رفع خطر و تهدید از موجودیت اسرائیل است و ایران محال ممکن است که این را بپذیرد.

این دیپلمات سابق درباره اینکه تعیین این یک ماه چه قدر می‌تواند این معنا را به خود بگیرد که اگر اتفاق خاصی در روند کاهش تعهدات رخ ندهد اروپا تا یک ماه دیگر از برجام خارج می‌شود؟ اظهار کرد: بله این موضوع بدین معناست که ممکن است اروپا هم تا یک ماه دیگر از روند فعلی نا امید شده و کنار بکشد، به ویژه که گام‌های ایران نیز در کاهش تعهدات برجامی در حال برداشته شدن است. می‌توان اینگونه استنباط کرد که اروپا می‌گوید همراه با گام چهارم ایران و تا یک ماه دیگر از برجام خارج می‌شوند و به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران می‌پیوندند. وی درباره اینکه اگر مقصود فرانسه خروج از برجام یا فشار به ایران است چرا این مهلت یک ماهه رافقط به ایران نداده بلکه به هر دو طرف ایران و آمریکا داده است؟ اظهار کرد: به هر حال دراین موضوع آمریکا و ایران مطرح هستند. فرانسه با تعیین این مهلت یک ماهه کل مسئله کاهش تنش‌ها و رایزنی‌ها را واگذار کرده است.

مجلسی اظهار کرد: این تعیین مهلت یک ماهه را می‌توان نوعی ناامیدی تلقی کرد.

وی گفت: اروپایی‌ها فکر می‌کنند که طرف ایرانی دراین مدت تنها زمان می‌خریده است و اکنون فرانسه می‌گوید که دیگر امکان خرید زمان وجود ندارد. البته در حقیقت این ایران نیست که زمان می‌خرد، اما در هرصورت باید منتظر روزهای معناداری در یک ماه آتی باشیم.