روزنامه همدلی : کم کم چهره‌‌های سیاسی و جناح‌‌ها خود را برای شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آماده می‌کنند، اما برخی از سیاسیون کشور همچنان تکلیف‌شان مشخص نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 یکی از این چهره‌ها علی لاریجانی، رئیس مجلس است که وضعیت سیاسی و آینده انتخاباتی او به تایید کارشناسان سیاسی مبهم و نامعلوم شده است. از یک طرف نه اصلاح‌طلبان چراغ سبزی به او برای ائتلاف نشان می‌دهند و از سوی دیگر ‌‌اصول‌گرایان دل‌خوشی از او ندارند و حتی می‌توان گفت این قدر از او عصبانی هستند که او را دیکتاتور خطاب می‌کنند.

همین دو هفته پیش بود که در جریان بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی، مشاجره لفظی نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد و لاریجانی برای دقایقی جو مجلس را متشنج کرد. پژمان‌فر لاریجانی را «دیکتاتور» خطاب کرد و لاریجانی هم کم نیاورد و به پژمان‌فر گفت: «دیکتاتور شمایید که هر کاری و هر حرفی دلتان می‌خواهد در کشور می‌زنید و کسی هم چیزی به شما نمی‌گوید و کاری هم با شما ندارند. مملکت این جوری شده که هر چه دلتان خواست به همه می‌گویید و کسی هم چیزی به شما نمی‌گوید. عادت کردید با فریاد کار خودتان را پیش ببرید.» این نشان می‌دهد که حالا فاصله لاریجانی با ‌‌اصول‌گراها از دلخوری کمی بیشتر شده و به سمت کشمکش پیش می‌رود.

در این بین در اردوگاه ‌‌اصلاح‌طلبان برخی معتقدند که از ظرفیت لاریجانی باید استفاده کرد و در انتخابات پیش رو با او ائتلاف انجام شود. اما محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم با این نظر با جدیت مخالفت می‌کند. از این‌رو خیلی نمی‌توان امیدوار بود که لاریجانی به صورت ائتلافی هم که شده به اردوگاه ‌‌اصلاح‌طلبان بپیوندد.

لاریجانی چگونه شخصیتی است؟

وضعیت لاریجانی چگونه خواهد بود؟ رئیس مجلسی که محبوب ‌‌اصول‌گرایان بود، حالا مغضوب آنها شده است. شاید تعبیر بهتر را بهروز نعمتی در مورد او به کار برده باشد. نعمتی دو سال پیش گفته بود:‌«لاریجانی از سال ٩٠ به بعد فردی معتدل است. کسی که واقعا دلسوز مملکت است و دوست دارد با همه تفکرها کار کند». هر چند که لاریجانی هنوز به صراحت درباره احتمال حضورش در انتخابات مجلس یازدهم حرفی نزده ‎است، اما به نظر می‌رسد که تکلیف لاریجانی با موضع سیاسی‌اش هنوز مشخص نیست و مهم‌ترین معضل او نپیوستن به یک جناح سیاسی است.

استراحت در اسفند و خیزش برای۱۴۰۰؟

در این وضعیت تحرک آن چنانی هم از او برای انتخابات اسفندماه دیده نمی‌شود. این احتمال وجود دارد که لاریجانی برنامه‌های دیگری به غیر از انتخابات مجلس داشته باشد. با این توضیح که باید بخشی از آینده سیاسی او را در قالب انتخابات۱۴۰۰ و خیزش احتمالی‌اش برای تصاحب این عنوان بررسی کرد. از حدود یک سال قبل، خبرهایی درباره احتمال کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ که حالا نزدیک به ۱۲ سال است بر صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی تکیه زده‎، مطرح شد. سیدحسین نقوی حسینی، نماینده ‌‌اصول‌گرای مجلس دهم در گفت‎وگوی خود با برنامه اینترنتی رودررو خبر داده بود: «اینکه آقای لاریجانی اراده‎اش بر این است که در انتخابات ۱۴۰۰ کاندید ریاست جمهوری شود، یک چیز قطعی است. از اقدامات و فعالیت‎ها و رفت‎وآمدهایش مشخص است.» غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به روزنامه آرمان گفته بود: «آقای لاریجانی قطعاً در آینده سرنوشت سیاسی کشور، نقش تعیین کننده‌ای ایفا خواهد کرد. البته سخن بنده به معنای آن نیست که ایشان قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند یا خیر. احتمال دارد ایشان پس از پایان دوران ریاست مجلس دوباره به‌عنوان نماینده در انتخابات مجلس حضور داشته باشند و ریاست مجلس آینده را نیز در اختیار بگیرند.» اما این نظر هنوز در حد چانه‌زنی است و تا انتخابات ۱۴۰۰ زمان زیادی باقی مانده و ممکن است معادلات سیاسی کشور بر تصمیم لاریجانی اثر بگذارد.

چهره‌ها در مورد لاریجانی چه می‌گویند؟

در این باره علی مطهری، نماینده مردم تهران هم در مجلس شورای اسلامی به شفقنا گفته ‎بود: «هر چند آقای لاریجانی صراحتاً نمی‌گوید که کاندیدای ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ است، اما این احتمال را رد نمی‌کند.» از دیگر سو محمدرضا باهنر، فعال سیاسی ‌‌اصول‌گرا و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‎وگو با نامه‎نیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لاریجانی در مجلس آینده هم رئیس خواهد ماند، گفت: «اگر خود آقای لاریجانی اصلاً در انتخابات شرکت کنند این اتفاق رخ می‌دهد.»

با این حال، رئیس فعلی مجلس، حدود پنج ماه قبل در دانشگاه تربت حیدریه احتمال حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ را تکذیب کرد و در واکنش به اشاره علیرضا حسینی، استاندار خراسان رضوی مبنی بر احتمال کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «استاندار با مطلبی که بیان کردند، قصد جان ما را دارند، ما در این وادی نیستیم.» با این حال محمدرضا باهنر در ادامه سخنانش به نامه‎نیوز گفته ‎است: «تیپ دکتر لاریجانی بالاخره کاملاً در جریان ‌‌اصول‌گرایی تعریف می‌شود. ولی اینها از آقای لاریجانی در شورای وحدت دعوت نکردند که باید تلاش کنیم ان‌شاءالله حل شود.» باهنر درباره اختلافات پایداری‎ها با سایر ‌‌اصول‌گرایان و لاریجانی گفته است: «اگر پایداری فکر کند که خودش جدا یک مغازه باز کند مثلاً می‌تواند توفیق داشته باشد، حتماً به جریان ‌‌اصول‌گرایی ضربه می‌زند، ولی نتیجه‌اش هم توفیق پایداری نخواهد بود.»

در این میان آن‌طور که ابوالقاسم رئوفیان، فعال سیاسی ‌‌اصول‌گرا گفته ‌‌اصول‌گرایانی که منسوب به جمنا هستند، صددرصد با نامزدی آقای لاریجانی مخالف هستند.

خیز ناموفق بعد از انتخابات مجلس دهم

همچنین تیرماه ۹۷ هم دبیرکل حزب آبادگران درباره وضعیت لاریجانی گفته بود: «بعد از انتخابات مجلس دهم و قبل انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم خیزی از سمت آقای لاریجانی برای تشکیل حزب موثر و فراگیر برداشته شد، مدتی هم جلساتی برگزار شد اما دیگر ادامه نیافت.» حسن بیادی توضیح داده بود: «حتی آقای ناطق نوری هم بود، اما مدتی که گذشت، دوستان سکوت اختیار کردند و دیگر جلسات را ادامه ندادند. این دوستان می‌گفتند ظاهرا برخی با نهادینه شدن تحزب موافق نیستند.» دبیرکل جمعیت آبادگران با بیان اینکه در یک جلسه راجع به تشکیل حزب فراگیر که با حضور آقای لاریجانی تشکیل شد حضور داشتم، اظهار کرد: «من با خود آقای لاریجانی ارتباط داشتم و از طرف او به این جلسات دعوت شدم.»

سرانجام لاریجانی

با همه این صحبت‌ها اکنون لاریجانی اگر تصمیم جدی به شرکت در انتخابات مجلس داشته باشد، باید غیر از تصمیم به شرکت در انتخابات،‌ تصمیم مهم دیگری هم بگیرد. او احتمالا به این فکر می‌کند که تماما به اردوگاه ‌‌اصول‌گرایان بپیوندد یا اگر ‌‌اصلاح‌طلبان قبول کنند با آنان ائتلاف کند یا اینکه راه سوم و مستقلی را برای انتخابات در نظر بگیرد که در این صورت باید تلاش‌‌های بسیاری کند.