​ماه‌ها است که اصلاح طلبان درباره مشارکت یا مشارکت مشروط در انتخابات آتی تردید دارند. برخی از آنان حضور در این انتخابات و تامین مشارکت حداکثری مردم در شرایطی که کاندیداهای حقیقی خود را پشت فیلتر دستگاه‌های نظارتی جا گذاشته باشند، به صلاح نمی‌دانند و برخی دیگر مشارکت حداقلی مردم در انتخابات به معنای پیروزی اصولگرایان است و این به مصلحت نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش «آزادی»، فعالان سیاسی این جریان هنوز از دو راهی مذکور عبور نکرده‌اند اما مصاحبه اخیر آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت با ایرنا نشان می‌دهد که برخی از اصلاح طلبان به راه میانه‌ای رسیده‌اند. منصوری می‌گوید: «ما مسوول مشارکت حداکثری مردم نیستیم.» اما این به معنی موافقت با تحریم انتخابات و کنار کشیدن نیست زیرا در ادامه می‌گوید: « قطعا ما با هر وضعیتی در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. اگر ببینیم در تهران فضا به گونه‌ای است که نمی‌توانیم نیروهای موثرمان را بفرستیم ممکن است اصلا لیست ندهیم.»

 

سوال اینجا است که حضور با همان نیروهای تایید صلاحیت شده و گذشتن از خیر لیست سراسری می‌تواند این جریان سیاسی را به منظور خود یعنی پیروزی در انتخابات برساند؟ در این صورت اقلیت اصلاح طلب در مجلس یازدهم یک اقلیت تاثیرگذار خواهد بود و این محبوبیت اصلاح طلبان در بدنه اجتماعی خود را بازیابی می‌کند؟ البته برخی گمان می‌کنند که این رویکرد حتی اگر منجر به ایجاد یک اقلیت قدرتمند در مجلس بعدی نشود، موجب ترمیم روابط اصلاح طلبان با سرمایه اجتماعی خود خواهد شد. جلال جلالی زاده، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده پیشین مجلس از جمله همین افراد است. او راهبرد مورد اشاره آذر منصوری را گزینه آخر می‌داند و معتقد است که اصلاح طلبان باید در درجه اول برای ایجاد اجماع نظر و ارائه یک فهرست متشکل از اصلاح طلبان واقعی و شناسنامه‌دار تلاش کنند. با این وجود تاکید می‌کند که در صورت اقتضای شرایط باید به چهره‌های شناخته شده محدود اکتفا کرد تا وجهه اصلاح طلبان نزد مردم بیش از این مخدوش نشود.

 

او در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: «به نظر من این انتخابات برای اصلاح طلبان بسیار سرنوشت ساز است. اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان منت کشی کنند و با منت کاندیداهای خود را تایید صلاحیت کنند ارزش خود را برای همیشه از دست می‌دهند و مردم هم از آنان استقبال نخواهند کرد. اما اگر مانند همه شهروندان و طبق روال سابق خود برای حفظ انسجام ملی بخواهند در انتخابات شرکت کنند باید موضوعاتی را لحاظ کنند».

 

وی افزود: «اگر انتخابات آزاد باشد و نظارت استصوابی در کار نباشد نیازی به شرط و شروط نیست و همه گروه‌ها و احزاب می‌توانند شرکت کنند و هدف هم ایجاد مجلس قوی و قدرتمند خواهد بود. اما اگر قرار باشد اصلاح طلبان تنها برای گرمی تنور انتخابات حضور داشته باشند باید از همین حالا اعلام کنند که حضورشان در انتخاب منوط به این است که رد صلاحیتی در کار نباشد و همه بتوانند در چارچوب قانون در رقابت انتخاباتی شرکت کنند».

 

جلالی‌زاده ادامه داد: «در غیر این صورت دیگر انتخاباتی در کار نیست. اینکه فقط یک حزب و جناح آزادی کامل داشته باشد و افراد ضعیفی هم به اسم اصلاح‌طلبی وارد میدان شوند نتیجه خوبی نخواهد داشت».

این نماینده پیشین مجلس در واکنش به راهبردی مورد اشاره آذر منصوری مبنی بر اینکه شاید در تهران و شهرهای بزرگ لیست داده نشود، گفت: «به نظر من همه اصلاح طلبان باید به اتفاق نظر برسند و بهتر این است که بتوانند افراد خاصی را انتخاب کرده و در پوشش یک لیست واحد از آنان حمایت کنند. البته افراد مورد نظر نباید به خاطر پارتی و آشنایی و دوستی معرفی شده باشند و باید واقعا اصلاح طلب، صادق و اهل فکر باشند. اما اگر امکان این کار برای اصلاح طلبان فراهم نباشد باید روی افرادی سرمایه‌گذاری کرد که ارزش داشته باشند.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه ارائه لیست راهبرد بهتری برای اصلاح طلبان است، گفت: «قرار است که دو جناح با هم رقابت کرده و مجلس را به دست بگیرند. درست است که در تاریخ ما از مان مصدق تا کنون اقلیت قوی و مقتدر توانسته اند تاثیرگذار باشند اما امروز متاسفانه افراد اینچنینی نداریم.»

وی در پاسخ به این پرسش که ارائه نکردن لیست و کم شمار بودن نمایندگان اصلاح طلب چه تاثیری بر نتیجه انتخابات و محبوبیت اصلاح طلبان در جامعه مدنی دارد؟ گفت: «این بستگی به موقعیت دارد. اگر واقعا ضرورت اقتضا کند که اصلاح طلبان به چند نفر اکتفا کنند حتما باید این کار را انجام دهند اما بهتر این است که بتوانند یک لیست سراسری متشکل از اصلاح طلبان واقعی ارائه کنند. اگر این امکان وجود نداشته باشد باید برای اینکه وجه اصلاح طلبان بیش از این در نظر مردم مخدوش نشود به گزینه های موجود و محدود اکتفا کرد».