تجربه چندین باره تشکل‌های سیاسی شب انتخاباتی نشان داده که چنین حرکات نخ‌نماشده‌ای چه نتایج از پیش معینی دارد. شاید چندین انتخابات دیگر باید بگذرد تا اصولگرایان به این موضوع واقف شوند که ایده‌های تکراری نتایج متفاوتی نخواهد داشت!

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رجانیوز: یکی از شگفتی های سیاسی جمهوری اسلامی را می توان تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب یا به اصطلاح جمنا دانست. جمعیتی گسترده از سیاسیون منتسب به اصولگرایی که حتی در اکثر مواقع اتحاد نظر و عمل درست و درمانی هم ندارند. با اینکه مسئولان اصلی این تشکیلات معتقد بودند جمنا فقط برای انتخابات نیست و برای اینکه به یک مدل درست و ساختارمند برسند مدت زیادی را صرف کرده اند، اما با اتمام انتخابات و گذر زمان مشخص شد آنگونه که باید نه برای مدل آن فکر شده و نه برنامه ای غیر از انتخابات برای آن پیش بینی شده بود.

جمنا روشی بود که به گفته موسسین در روزهای نخست «کار پخته‌ای است و کارشناسی آن زمان برده است، این کار در اثر یک آسیب شناسی اتفاق افتاده که تجربه سال 92 و انتخابات 94 را داشته‌ایم و همه اینها آنالیز شده و به این مدل رسیده‌ایم» با این حال ضعف های این مدل به اصطلاح کارشناسی شده خیلی زودتر خود را نشان داد. به گونه ای که سیدمحمد حسینی، عضو هیئت رئیسه جبهه مردمی در مصاحبه ای به عدم دقت کافی برای طراحی این مدل اعتراف می کند و می گوید به دلیل فرصت اندک تا انتخابات یعنی حدود 5 ماه، فرصت استفاده از ظرفیت‌ها فراهم نشد و برای همین قرار است با تامل و فرصت بیشتری عمل شود.

 

محمدرضا باهنر عضور شورای مشورتی جمنا و کسی که آنقدر بر قدرت این تشکیلات ایمان داشت که با انتقاد از کسانی که حاضر به حضور در این سازوکار نیستند و می‌گفت «کسانی که می‌خواهند زیرآبی بروند، با یک افت سنگین در انتخابات مواجه خواهند شد و نمی توانند سبد رای جریان را بشکند و خراب کنند»، پس از مدتی با انتقاد از این نوزاد ناقص الخلقه گفت: «اگر جمنا اصلاح نشود مجموعه دیگری جایگزین آن خواهد شد.»

 

حالا ظاهرا گواهی فوت جمنا صادر شده و وقت آن است که یک تشکل جدید شب انتخاباتی رونمایی شود؛ آن هم با دعوت از کسانی مانند علی لاریجانی!

 

غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «تجربه انتخابات‌ اخیر و خصوصاً تجربه انتخابات مجلس دهم موجب شده که انگیزه ائتلاف و همگرایی در مجموعه احزاب و شخصیت‌های این جریان تقویت شود و در قالب «شورای ائتلاف جریان ارزشی انقلاب» (نام جدیدی که برای شورای وحدت اصولگرایان انتخاب شده) فعالیت کنند.»

 

مصباحی مقدم در ادامه علی لاریجانی را یکی از اضلاع احتمالی این تشکل جدید عنوان کرده و می‌گوید: «اصولگرایان به انگیزه ائتلاف حداکثری رسیده‌اند. البته هنوز کم و کاستی‌هایی در میان است و مجموعه‌هایی که باید به این حرکت وارد شوند قابل توجه هستند؛ از جمله جریان پایداری، تعدادی از احزاب و آقای لاریجانی و فراکسیون نزدیک به ایشان در مجلس.»

 

او در ادامه نتیجه انتخابات مجلس پیش رو را چنین پیش‌بینی می‌کند: «در مجموع شرایط به گونه‌ای است که احتمال قوی می دهم در انتخابات مجلس برنده باشیم.»

 

مشخص نیست که این تشکل جدید چه تفاوتی با تشکل‌های قبلی دارد که مصباحی مقدم را امیدوار به پیروزی کرده است، اما تجربه چندین باره تشکل‌های سیاسی شب انتخاباتی نشان داده که چنین حرکات نخ‌نماشده‌ای چه نتایج از پیش معینی دارد. شاید چندین انتخابات دیگر باید بگذرد تا اصولگرایان به این موضوع واقف شوند که ایده‌های تکراری نتایج متفاوتی نخواهد داشت!

 

در همین راستا مقام معظم رهبری در خصوص تشکلهای یک بار مصرف انتخاباتی در دیدار با دانشجویان می فرمایند: «تشکّلهایی هستند که مثل ظرفهای یکبار مصرف، فقط برای انتخابات به‌وجود می‌آیند؛ مصرفش فقط انتخابات است. بعضی از تشکّلها این‌جوری هستند؛ تشکّل را درست میکنند، خجالت هم نمیکشند بعضی‌ها، میگویند هم که این تشکّل را درست کردیم برای اینکه در انتخاباتِ فلان‌جا به‌دردمان بخورد. خب بابا! اینکه اهانت به دانشجو است؛ نگاه ابزاری به دانشجو، آن هم دانشجوی نخبه‌ای که حالا در یک تشکّل بنا است گرد بیاید، این اهانت به او است. مگر انتخابات چقدر قیمت دارد که انسان به‌خاطر آن، دانشجو را تحقیر کند؛ آن هم دانشجوی نخبه را. این تشکّلها را بنده اعتقادی ندارم و معتقد نیستم که اینها به نفع کشورند یا میتوانند مفید باشند برای کشور؛ [تشکیل] آنها را توصیه نمیکنیم، لکن تشکّلهایی که واقعاً اسلامی‌اند، علاقه‌مندند و در خدمت انقلاب و اسلام و آینده‌ی کشورند، میتوانند خیلی مفید باشند».