​یک فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای وحدت گفت: علی لاریجانی هنوز به جلسات شورای وحدت دعوت نشده‎است و بحثی هم درباره دعوت از او صورت نگرفته‎است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 یک فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای وحدت می‎گوید: علی لاریجانی هنوز به جلسات شورای وحدت دعوت نشده‎است و بحثی هم درباره دعوت از او صورت نگرفته‎است.

محمد حسینی، فعال سیاسی اصولگرا درباره اینکه گفته‎ می‎شود علی لاریجانی، رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی به جلسات شورای وحدت، دعوت نمی‎شود به ایرنا می‎گوید: نه، ایشان در جلسات شورای وحدت حضور ندارد و هیچ بحثی هم درباره اینکه از ایشان دعوت بشود، تا به حال صورت نگرفته‎است.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین درباره رابطه محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران و محمود احمدی‎نژاد، رئیس جمهوری پیشین به ایرناپلاس اظهار کرد: آقای قالیباف در جلسات شوای ائتلاف اصولگرایان حضور دارند و بنابراین نمی‎توانند ارتباط و فکری را جداگانه پیش ببرند. همه چیز در جلسات بحث می‎شود و با مشورت اعضا اتفاق می‎افتد. درباره ارتباط با آقای احمدی‎نژاد هم تا به حال هیچ بحثی در شورا صورت نگرفته‎است.

او همچنین درباره دیدار احمدی‌نژاد و قالیباف اضافه می‎کند: براساس پرس‎وجوهای من، این دیدار مربوط به ملاقاتی در فروردین ماه بوده‎ و اصلا جلسه نبوده‎است. آقای جوانفکر هم این موضوع را توییت کرده بودند.

 

شورای تنها

​به گزارش کاوش، از وقتی سید ابراهیم رییسی به ریاست قوه قضاییه رسیده است شورای سیاسی برجای مانده از او در میان اصولگرایان روی خوش به خود ندیده است .

یک شورای به کلی سری که تا به حال هرگز کسی از میان آن ها حاضر نشده به روشنی درباره ماهیت و حتی اعضای آن سخن بگوید . شورایی که آمده بود جای جمنا را بگیرد حالا خود روزهای سخت و پرفشاری را پشت سر می گذارد . چالش های بزرگ آن را احاطه کرده است. چالش هایی که می توان در دوسطح آن ها را مورد بررسی قرار داد .

چالش ژنرال ها 

 

شاید در چند سال اخیر انتخابات پارلمان برای چهره های سرشناس اصولگرا مهم نبوده است . آن ها چنان رفتار می کنند که گویی خود شخصا عزمشان را جزم کرده اند تا از اعضای حاضر در صدر فهرست ها باشند. این اتفاق دو دلیل مهم دارد ؛ 

الف : جدی شدن این احتمال که علی لاریجانی در انتخابات مجلس آتی حضور نیابد.

ب: تلاش برای دیده شدن در سطح بالای سیاست ورزی با توجه به نزدیک بودن خداحافظی حسن روحانی از پاستور . 

این دو نکته موجب شده است که بیش فعالی خاصی در میان ژنرال های اصولگرا دیده شود . قیاسی با گذشته نشان می دهد که در ادوار قبلی این چهره ها بیشتر تلاش می کردند از سطحی بالاتر لیست یا افراد منسوب به خود را وارد مجلس کنند حالا اما شرایط به گونه ای شده است که هر کدام از این افراد با ایده ریاست بر مجلس شخصا آماده رقابتی سخت شوند .

حالا که نگاه و احساس چنین است پس همنشینی هم سخت تر می شود . آمد و شد این چهره ها به شورای وحدت پنهان است اما ختلافات چندان پنهان نمانده است . بر اساس آخرین اخبار جلسه آخری که محمد باقر قالیباف در آن حضور داشته به تلخی تمام شده است ، موتلفه اعلام کرده که راه خود را خواهد رفت ، جلسه حدادعادل و ذالقدر با مصطفی پورمحمدی با سختی همراه بود و البته این نتیجه که فعلا منتظر حمایت جامعه روحانیت مبارز نباشید و ما کار خود را خواهیم کرد ، آنسو تر جبهه پایداری هم اعلام کرده که اگر روال بر همین منوال باشد چندان انتظاری از همراهی باقی نباید بماند .

آنها گویا دو دسته شده اند برخی دل در گرو سعید جلیلی دارند و به این تحلیل رسیده اند که شورای وحدت سرانجامی ندارد و از همین حالا باید به لیستی با سرلیستی سعید جللی فکر کنند . برخی دیگر اما محافظه کارترند و هنوز فکر می کنند با شورای وحدت می توان به لیستی رسید که اکثریت همفکرانشان در آن باشد . این اما همه ماجرا نیست ؛ داستان عجیبی که آنها پدید آورده اند برای علی لاریجانی از همه مهمتر است . جریان علی لاریجانی که نیمی از اکثریت اصولگرایان ر پارلمان فعلی است جایی در شورای وحدت ندارد . همه دعوا میان سنتی ها و شورای وحدت هم فعلا بر همین پایه استوار شده است .

لاریجانی نمی‌خواهند

 

حدادعادل و زاکانی ، علی لاریجانی را نمی خواهند به همین سادگی ! یک سادگی که چالشی سخت پدید آورده است . حداد و زاکانی پای این نخواستنشان ایستاده اند. تمام جلسات تاکنون بی ثمر بوده و به نظر هم نمی رسد که تحول تازه ای در این مورد رخ دهد .

حالا تا همین جای تحلیل سوالی که می تواند مطرح باشد : 

تشکیل شورایی به این تنهایی در میان اصولگرایان سابقه داشته است؟

چالش سرمایه اجتماعی

 

رای واقعی در میان بدنه اجتماعی اصولگرایان برای کدام طیف از این جناح است ؟ به یک معنا سوال بزرگ این است که اگر بخواهیم به لحاظ فنی ماجرا را مورد بررسی قرار داده و به دور از هر نوع گرایش سیاسی پیش داوری کنیم در مقام تحلیل پرسش این است که کدام طیف برای بدنه رای اصولگرایان مهم است ؟ پایداری ها ، موتلفه ای ها و یا طیف های نزدیک به احمدی نژاد .

کسانی که برای وحدت همچنان اصرار دارند دقیقا از همین مساله هراس دارند که مبادا این رای جزیره ای شده و یا حتی مهاجرت کند به جایی از پیش تعیین نشده . هر چه هست فعلا این سرمایه رای سرگردان است و هیچ کدام از این احزاب اصولرگا به این فکر نمی کنند که تا همین چند ماه دیگر باید رای بگیرند . همه و همه چیز به این پیوسته شده است که چگونه لیست تهیه شود و چه کسانی باشند و چه کسانی نباشند.

از همین جا هم که نگاه کنیم این شورای وحدت فعلا تنها ترین ائتلاف انتخاباتی است.